Tradiční briefing pilotů s Charlie Whitingem má mimo jiné za úkol probrat některé záležitosti, u nichž je třeba přesně definovat, co a jak. Dalo by se říci, že muži za volantem F1 mají vše v malíčku, ale to je jenom zdání.
Jsou známy případy, kdy pilot ani pořádně neví, co má před sebou na volantu. A není to jenom nutně doba moderní - u McLarenu vzpomínali, že šampión Emerson Fittipaldi dlouho vůbec netušil, že má na palubní desce kontrolku tlaku oleje. S přibývajícími prvky se piloti ohrazují, že není v lidské schopnosti všechno perfektně zvládnout. A co teprve poměrně obsáhlý balík pravidel a nařízení? Někdejší pilot F1 Gerhard Berger žertoval, že jediný, kdo byl schopen se to naučit, byl Ayrton Senna. A dokládal své tvrzení případem z Grand Prix Portugalska 1991, kdy byl Nigel Mansell diskvalifikován, protože mu mechanici měnili upadlé kolo v tzv. "straight line". Po závodě byla většina aktérů překvapena, že se to nesmí, Senna podle Bergera v tom měl jasno.
Před Grand Prix Japonska se ještě probíral incident po dojezdu GP Malajsie, kdy se srazili Stroll a Vettel. Whiting vyčítal německému pilotovi, že neměl brát s sebou volant a nechat se do boxů odvézt na sauberu Pascala Wehrleina, ale použít k dopravě medical car. Vettel sice tvrdil, že si ho nevšiml, ale to je hodně málo pravděpodobné. Poté vznesl dotaz Lewis Hamilton s tím, proč nebyly proti Vettelovi podniknuty nějaké kroky a Whiting opáčil, že byl zvolen "citlivý rozumný přístup". Maršálové volant až tak nutně k přesunu vozu nepotřebovali, protože závod už skončil. Jen dodejme, že v případě opuštění vozu pilotem na trati musí být volant nasazen zpět a zařazen neutrál.
Následovala debata, ve které se diskutovalo o bezpečnostních pásech a jejich nedovoleném povolování po skončení závodu. Vyvolal ji Romain Grosjean a přinášíme přepis celé diskuze.
Grosjean: Je po odmávnutí závodu dovoleno si sundat bezpečnostní pásy?
Whiting: Ne. Někdo další?
Grosjean: No, já si myslím, že Lewis to dělá dost často.
Whiting: Rozumné je jejich povolení, ale určitě ne úplně sundání.
Grosjean: Jen se ptám, myslím, že to je dobré pro fanoušky, jenom jsem se o tom chtěl zmínit.
Whiting: V rychlosti, kterou Lewis po skončení závodu jede, je rozumné povolení, ale určitě ne sundání.
Massa: Ale povolit je není jednoduché. Je to hodně těžké, vlastně je musíte sundat.
Whiting: Dostal jsem otázku a říkám: Ne, nesundavejte je, ale můžete je povolit. Nevidím v tom žádný zásadní problém. Lewisi, jak to tedy je? Povolíš pásy nebo docela sundáš?
Usmívající se Hamilton: Sundavám je. Ale nedělám to moc často. Bylo to v Montrealu a některých dalších závodech.
Whiting: On o tom začal Romain...
Grosjean: Myslím, že je skvělé, když fanoušci po dojezdu víc uvidí na pilota. Ale jen jsem si to chtěl ujasnit.
Hamilton: A proč tě to tolik zajímalo?
Grosjean: Protože někdy nenasadím volant zpátky a dostanu trest, což nemá třeba smysl, když je vůz kompletně bez kol. Tak jsem to jenom chtěl vědět.
Hamilton krčí rameny: Zajímavé.
Whiting: Je možné to jasně definovat, když si myslíte, že se to vyplatí...
Hamilton: Pánové, jedeme hodně pomalu, Ale myslím, že by si Sebastian měl dávat větší pozor...
Vettel se usmívá: Na volant nebo pásy? Teď jsem trochu mimo.
Whiting: Je to něco, co se stalo, nebo ne? (odkaz na Vettelovu pozávodní nehodu v Sepangu) Nemuselo se to stát, ale stalo se a zase se to může stát.
Grosjean: Nechci něčím argumentovat a podobně, ale prostě chci znát pravidla, to je jednoduché.
Whiting: Dobře, nemyslím, že byste si měli pásy sundavat. Myslím, že jsme byli svědky toho, co se může stát v dojezdovém kole, takže si myslím, že to není dobrá praxe si pásy sundavat.
Hamilton: Já to dělám jen když vyhraju, abych zamával fanouškům.
Whiting: Ano, tomu rozumím.
Hamilton: Ale také přitom hodně zpomalím...
Nehoda Strolla a Vettela s vysvětlením Johnnyho Herberta
Jak je vidět, někdy mohou být debaty zábavné, jindy si řekneme, že se piloti přou o vyslovené prkotiny. Jenže jde o sport příliš prestižní a pokud nebude vše řádně ošetřeno, vždy se najde někdo, kdo na to poukáže. Ostatně známe případy, kdy si piloti po dojezdu dokonce sňali z hlavy přilbu (Didier Pironi v San Marinu 1982) a velké vášně vyvolal i zákaz bráti si do kokpitu po vítězném průjezdu cílem vlajku. Možná bude mít onen "pásový případ" ještě nějakou dohru...
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.