Závod v japonské Suzuce skončil, ale na pořadu ještě bylo projednání některých prohřešků, které se mohly promítnout do dalšího závodu v Austinu. Mezi prověřovanými piloty byli Sebastian Vettel a Fernando Alonso.
Důvod prošetřování čtyřnásobného mistra světa může působit poněkud bizarně, ale i taková jsou v F1 pravidla a nelze je obcházet. Sebastian Vettel se totiž nezúčastnil slavnostního ceremoniálu doprovázeného hymnou pořadatelské země, protože jeho mechanici se snažili zoufale vyřešit situaci s vadnou zapalovací svíčkou a Němec zůstal u svého vozu. Protože předpisy nařizují všem účastníkům Grand Prix přítomnost při ceremoniálu, byl Vettel vyšetřován za porušení pravidel.
V prohlášení FIA se uvádí, že Vettelovi bude vysloveno napomenutí za jeho přečin. Nejde jen tak o nějaké pohrození prstem, protože podle sportovních předpisů F1 může v dalším podobném případě dojít k významné penalizaci v podobně posunu na startovním roštu. Vettel si tak ve zbývajících čtyřech závodech musí dávat pozor, aby mu nebylo uděleno napomenutí za jakýkoli závodní přestupek.
"Každý pilot, který obdrží v sezóně tři napomenutí, bude po udělení třetího z nich postižen posunem o deset míst zpět na startovním roštu. Pokud bude třetí napomenutí uděleno po přestupku v posledním závodě, bude pilot ohodnocen deseti trestnými body. Trest v podobě poklesu o deset míst bude uložen pouze tehdy, pokud alespoň dvě napomenutí byla udělena za závodní prohřešek," praví se v článku 18.2 Sportovních pravidel Formule 1.
Napomínaným je i AlonsoSportovní komise si posvítila i na dvojnásobného šampiona Fernanda Alonsa z důvodu ignorování modrých vlajek v závěru závodu v Suzuce. Pilot McLarenu byl předvolán před komisi kvůli zásahu do boje o vedení mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem v předposledním kole. Komisaři usoudili, že Alonso bojující o 10. místo s Felipe Massou neumožnil vedoucím pilotům při první možné příležitosti dostat se dopředu.
"Alonso byl vyrozuměn modrým kontrolním světlem v kokpitu a bylo mu máváno modrými vlajkami mezi zatáčkami 14 a 15 v 51. kole. Rovněž blikající modré světlo ho upozornilo, že vedoucí Hamilton se k němu přiblížil už v předchozím kole. Alonso udělal Hamiltonovi místo až v 52. kole v zatáčce 11. Pilotům bylo při briefingu zdůrazněno, že podle ustanovení Mezinárodního sportovního řádu musí »... umožnit následujícímu vozu předjet při nejbližší příležitosti...«, to znamená bez ohledu na jejich aktuální souboj. A to Alonso neudělal.
Při slyšení Alonso uvedl, že se Hamiltonovi naskýtala možnost předjet na rovince, ale pak určitě ne dříve než v zatáčce 11. Stewardi připustili, že mezi zatáčkami 2 a 9 jsou určitá místa z hlediska bezpečnosti omezující bezpečnou výměnu míst, které způsobily prodlení při Hamiltonově předjetí. Při uplatnění napomenutí porovnávali komisaři tento incident s podobnými a vyslovili názor, že nebyl tak zásadní," praví se v zápisu o posouzení incidentu.
Španěl dostal za výše uvedený prohřešek napomenutí a dva trestné body. V obou případech jde o jeho první trest tohoto druhu v letošní sezóně. Španěl však byl přesvědčen, že jeho počínání nijak neovlivnil závěr závodu a jeho výsledek.
"Hamilton vedl a Red Bull jel na druhém místě. Nevím, jestli čekali dvě nebo tři zatáčky, ale dojeli ve stejném pořadí, takže na konečný výsledek závodu to nemělo zásadní vliv. Ale ať už padne jakékoli rozhodnutí, přijmu ho a příště se pokusím to vyřešit lépe," dodal Alonso.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.