Vyjel z boxů, absolvoval necelého půl kola a věděl, že se na něj valí problémy. Sebastian Vettel pak ještě čtyři minuty před koncem Q1 seděl připravený ve voze, ale pokyn k výjezdu nedostal. Co se tedy s novým agregátem stalo?
Po problémech v dopoledních (v našich krajích velmi časných) hodinách po třetím tréninku se u Ferrari kvůli možným problémům s elektrikou rozhodli preventivně nasadit ve Vettelově voze čtvrtou pohonnou jednotku v sezóně. Šibeniční lhůtu mechanici zvládli, ale jejich úsilí nakonec nedošlo odměny, protože Vettel odjel z celé kvalifikace jedno instalační kolo.
Vyrojily se dohady a spekulace, nakolik byla výměna motoru nutná a jestli opravdu šlo jen o preventivní opatření, jak tvrdila stáj Ferrari. Ta nadále trvá na názoru, že učiněné rozhodnutí nebylo chybou. Problém prý nebylo možné opravit přímo "na trati", proto se přistoupilo k výměně. Tým nasadil jednotku, která původně měla být určena až pro závod v Japonsku; obsahovala čtvrtý komponent V6 a MGU-H, ale turbo a další součásti ještě nejsou na limitu.
"Dopoledne jsme měli problém a rozhodli jsme se motor vyměnit. Pak jsem vyjel ven, všechno se zdálo být v pořádku, ale v instalačním kole v zatáčce 5 jsem najednou přišel o výkon. Měl jsem štěstí, že jsem se vrátil do boxů, abychom zjistili, co se stalo, ale nemohli jsme problém odstranit. V podstatě jsem neměl dostatečný výkon, ale prozatím nevíme, co je příčinou," popsal své potíže Vettel.
"Snažili jsme se všechno připravit, abychom měli na voze pneumatiky, protože jsme věděli, že zhruba dvě minuty před koncem tréninku musíme vyjet. Vyjel jsem na trať ke zkoušce a když jsme zjistili, že máme problém, sundali jsme kryt motoru. Nic jsme nemohli najít, tak jsme se rozhodli to zkusit ještě jednou a uvidíme, jestli budu mít nějakou šanci, ale podle dat z telemetrie bylo jasné, že stejný problém pořád trvá," pokračuje Vettel.
Německý pilot po opuštění vozu obešel všechny mechaniky a poděkoval za úsilí, které při snaze vyměnit motor vyvinuli. Označil jejich výkon za neuvěřitelný úspěch a litoval, že ona spousta potu nakonec nebyla k ničemu, rozhodně nikoho z ničeho nevinil.
"Je to hodně hořké, ale i takové jsou závody. Je to samozřejmě škoda, vůz je opravdu hodně rychlý, což je dobré, protože nás zítra čeká spousta kol. Očekávám, že zabojujeme, protože jsme dost rychlí, mohu se vrátit do vedoucí skupiny. Nejsem schopen vám říci kam, v tom nemám žádnou představu, ale stát se může cokoliv," nechce nic určitého plánovat Vettel.
Pro průběžně druhého pilota celkové klasifikace se v tomto případě otevírají další možnosti - vzhledem k poslednímu místu na startu by si mohl dovolit vyměnit i některé další komponenty, protože případná penalizace se ho nijak nedotkne. On sám připustil, že tým se podobnou myšlenkou zaobírá. "Podíváme se na to. Mělo by to smysl - uvidíme, co a jak a nějaké rozhodnutí určitě padne," uzavírá Vettel.
Problém se jeví jako záhadnýPo jednodenní analýze dospěli technici Ferrari k závěru, že příčinou Vettelových problémů bylo prasklé potrubí přivádějící vzduch z kompresoru do spalovací komory. Problém všechny v Maranellu překvapil, motor byl testován na dynamometru v továrně před odesláním do Malajsie a žádné potíže nevykazoval. Jak Vettel avizoval, Ferrari se rozhodlo s ohledem na nulový význam penalizace vybavit jeho vůz pátým motorem s vnitřním spalováním, pátou jednotkou MGU-H a pátým turbem, za což dostal Němec posun o 20 míst na startovním roštu - což mu samozřejmě nijak neuškodilo.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.