Vyjel z boxů, absolvoval necelého půl kola a věděl, že se na něj valí problémy. Sebastian Vettel pak ještě čtyři minuty před koncem Q1 seděl připravený ve voze, ale pokyn k výjezdu nedostal. Co se tedy s novým agregátem stalo?
Po problémech v dopoledních (v našich krajích velmi časných) hodinách po třetím tréninku se u Ferrari kvůli možným problémům s elektrikou rozhodli preventivně nasadit ve Vettelově voze čtvrtou pohonnou jednotku v sezóně. Šibeniční lhůtu mechanici zvládli, ale jejich úsilí nakonec nedošlo odměny, protože Vettel odjel z celé kvalifikace jedno instalační kolo.
Vyrojily se dohady a spekulace, nakolik byla výměna motoru nutná a jestli opravdu šlo jen o preventivní opatření, jak tvrdila stáj Ferrari. Ta nadále trvá na názoru, že učiněné rozhodnutí nebylo chybou. Problém prý nebylo možné opravit přímo "na trati", proto se přistoupilo k výměně. Tým nasadil jednotku, která původně měla být určena až pro závod v Japonsku; obsahovala čtvrtý komponent V6 a MGU-H, ale turbo a další součásti ještě nejsou na limitu.
"Dopoledne jsme měli problém a rozhodli jsme se motor vyměnit. Pak jsem vyjel ven, všechno se zdálo být v pořádku, ale v instalačním kole v zatáčce 5 jsem najednou přišel o výkon. Měl jsem štěstí, že jsem se vrátil do boxů, abychom zjistili, co se stalo, ale nemohli jsme problém odstranit. V podstatě jsem neměl dostatečný výkon, ale prozatím nevíme, co je příčinou," popsal své potíže Vettel.
"Snažili jsme se všechno připravit, abychom měli na voze pneumatiky, protože jsme věděli, že zhruba dvě minuty před koncem tréninku musíme vyjet. Vyjel jsem na trať ke zkoušce a když jsme zjistili, že máme problém, sundali jsme kryt motoru. Nic jsme nemohli najít, tak jsme se rozhodli to zkusit ještě jednou a uvidíme, jestli budu mít nějakou šanci, ale podle dat z telemetrie bylo jasné, že stejný problém pořád trvá," pokračuje Vettel.
Německý pilot po opuštění vozu obešel všechny mechaniky a poděkoval za úsilí, které při snaze vyměnit motor vyvinuli. Označil jejich výkon za neuvěřitelný úspěch a litoval, že ona spousta potu nakonec nebyla k ničemu, rozhodně nikoho z ničeho nevinil.
"Je to hodně hořké, ale i takové jsou závody. Je to samozřejmě škoda, vůz je opravdu hodně rychlý, což je dobré, protože nás zítra čeká spousta kol. Očekávám, že zabojujeme, protože jsme dost rychlí, mohu se vrátit do vedoucí skupiny. Nejsem schopen vám říci kam, v tom nemám žádnou představu, ale stát se může cokoliv," nechce nic určitého plánovat Vettel.
Pro průběžně druhého pilota celkové klasifikace se v tomto případě otevírají další možnosti - vzhledem k poslednímu místu na startu by si mohl dovolit vyměnit i některé další komponenty, protože případná penalizace se ho nijak nedotkne. On sám připustil, že tým se podobnou myšlenkou zaobírá. "Podíváme se na to. Mělo by to smysl - uvidíme, co a jak a nějaké rozhodnutí určitě padne," uzavírá Vettel.
Problém se jeví jako záhadnýPo jednodenní analýze dospěli technici Ferrari k závěru, že příčinou Vettelových problémů bylo prasklé potrubí přivádějící vzduch z kompresoru do spalovací komory. Problém všechny v Maranellu překvapil, motor byl testován na dynamometru v továrně před odesláním do Malajsie a žádné potíže nevykazoval. Jak Vettel avizoval, Ferrari se rozhodlo s ohledem na nulový význam penalizace vybavit jeho vůz pátým motorem s vnitřním spalováním, pátou jednotkou MGU-H a pátým turbem, za což dostal Němec posun o 20 míst na startovním roštu - což mu samozřejmě nijak neuškodilo.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.