Formule 1 není jen arénou soubojů kolo na kolo, velkých vítězství a spektakulárních havárií. Je také mediálním polem, kde se hraje o slovíčka a dobře načasované termíny. Proto jeden den můžeme slyšet zásadní odmítnutí, aby si druhý den nepravděpodobní partneři padli do náruče.
Ještě minulý týden Honda a Toro Rosso popírali, že by proběhly "oficiální" debaty o možném spojení, nicméně se předpokládá, že přechod juniorského týmu Red Bullu k pohonným jednotkám, kterými doposud disponoval pouze McLaren, je na spadnutí. Odborníci se domnívají, že případná spolupráce těchto dvou subjektů - třebaže v tento okamžik ještě není definitivně potvrzena - bude mít dopad i na ostatní zúčastněné. Pojďme si je nyní postupně probrat.
Formule 1Odchod Hondy, prozatím posledního dodavatele motorů, který se do F1 (byť opakovaně) zapojil, by byla pro sportovní veřejnost a tím pádem i F1 pohromou. Dá se předpokládat, že na konci roku dojde ke klidnému rozloučení po tříletém boji na nepříliš lichotivých pozicích. Svou roli ale může sehrát i frustrace Hondy z neúspěchu, ani tuto variantu nelze podceňovat.
"Chceme, aby všechny automobilky nadále zůstaly v našem sportu, ale my také musíme usilovat o to, co je v nejlepším zájmu McLarenu," kulantně se vyjádřil šéf McLarenu Zak Brown na Monze. Jistou šanci nabízel rýsující se kontrakt Honda-Sauber před dvěma měsíci, ale ten padl po příchodu nového šéfa švýcarské stáje Frédérica Vasseura. U Sauberu panovaly obavy, že převodovky McLarenu, které by byly součástí dodávky motorů Honda, by nemusely patřičně fungovat. Spojení Honda-Toro Rosso nové vedení F1 rozhodně vítá, protože by tím nedošlo k ochuzení startovního pole.
HondaJaponská automobilka bezpochyby v odlesku minulých úspěchů právě s McLarenem možná očekávala jiný průběh své zatím poslední existence v F1. První rok se ještě dal pardonovat, stačí se podívat do historie, že po svém druhém návratu v roce 1983 taky nevyhrávala od prvního závodu. Jenže letos už pohár trpělivosti pomalu přetékal, takže stále nelze vyloučit radikální řešení v podobě odchodu z Formule 1.
Kontrakt s Toro Rosso by naproti tomu poskytl určitou úlevu a více klidu pro práci. Nelze jen tak přejít skutečnost, že od spojení McLaren-Honda se očekávalo maximum, útok na stupně vítězů, triumfy a snad i boj o titul. Jenže roky 1988-1991 se neopakovaly, McLaren byl stále pod ostřížím pohledem a jako špičkový tým měl na talíři mnohem ostřejší kritiku, znásobenou zpočátku přítomností dvou mistrů světa. Alonso byl mnohokrát v záběrech a neustále se řešilo, jak se k situaci staví. U Toro Rosso by mohl vývoj klidně pokračovat, protože od tohoto týmu - při vší úctě - se zázraky nečekají.
Toro RossoNa první pohled to může vypadat, že je to krok z pevného břehu do nebezpečného rašeliniště. Je tu ale eventualita, že Honda v případě nadále exkluzivních dodávek motorů poskytne Toro Rosso šanci se vyvíjet mimo stan Red Bullu a pokud se Japoncům podaří svou práci řádně dotáhnout na předpokládanou úroveň, Toro Rosso může dokonce změnit částečně svůj statut.
Ve světě F1 je tým z Faenzy vnímán jako "béčko" nebo "juniorka" Red Bullu. Pokud by spojení s Hondou znamenalo určitý výkonnostní posun (buďme optimisté), podařilo by se mu do jisté míry z toho klišé vymanit. Mohl by se rozloučit spouhým statutem testovacího týmu pro mladé talenty Red Bullu a odrazit se na vyšší platformu.
Red BullJakákoli dohoda mezi Toro Rosso a Hondou musí být schválena majitelem týmu, tím je Red Bull. Z tohoto pohledu je výhoda takové spolupráce jednoznačná: pokud se Honda opravdu postupem času navrátila na špičkovou pozici, může Red Bull bez námahy získat špičkový motor. Někdo si možná po necelých třech letech poklepe na čelo, ale není vyloučeno, že si u Red Bullu udělali delší výhled a počítají už s rokem 2021.
McLarenTady může být těch okolností hned několik. Především na základě některých Alonsových výroků může McLaren udržet ve svém střed Fernanda Alonsa, o kterého evidentně nadále stojí. Je tu sice otázka, zda přechodem na pohonné jednotky Renault bude mít Alonso větší šance, ale nelze přehlédnout, že v současné době se Hülkenberg opravdu výrazně zlepšuje.
I kdyby se McLaren ještě na rok vzdal své vize "boje o mistrovský titul" - případě až do zmíněného roku 2021, kdy dojde ke změně pravidel ohledně agregátů - nelze akceptovat absenci alespoň v případě pódiových umístění. "Už si nemůžeme dovolit, abychom absentovali na stupních vítězů," uvedl Zak Brown při pátečním hovoru se zástupci Renaultu.
V McLarenu panuje bojová nálada a odhodlání posunout se za pomoci francouzské pohonné jednotky na třetí místo v Poháru konstruktérů. Ovšem ozvaly se také pochybovačné hlasy, aby to nedopadlo jako v roce 1994, když McLaren uzavřel smlouvu s jiným dodavatelem z Francie. Motory Peugeot pak namísto původně dohodnutých čtyř let tepal za zády dvojice Mika Häkkinen - Martin Brundle pouhý rok a McLaren poprvé od roku 1981 nevyhrála ani jeden závod.
RenaultZpočátku narážely zvěsti o spojení McLarenu s Renaultem na bariéru čtvrtého týmu, kterému by Francouzi dodávali motor, ovšem po "výměně" za Toro Rosso by portfolio Renaultu získalo za jednu z nejmenších značek v F1 spolehlivý tým s dlouhou historií. Když by mohli Francouzi uvést, že nastoupí do roku 2018 jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Renault, Red Bull a McLaren, právem by se mohla očekávat vítězství a dost možná i vyšší počet.
Fernando AlonsoMcLaren i španělský pilot tento víkend odmítali potvrdit zvěsti, že Honda dostala ultimátum ve stylu "Honda nebo já". Nikdo ale také nezpochybnil skutečnost, že Alonsovo odhodlání válčit s Hondou pomalu vyprchá. Přes dosavadní nedostatky Renaultu a odstup od Ferrari a Mercedesu bude jeho svázání s McLarenem pravděpodobně aktem, který by mohl Alonsa udržet na palubě. Takže bez ohledu na různé analýzy se nově vybudovaná forma McLaren Renault realisticky to nejlepší, v co může Alonso doufat.
Carlos Sainz jr.Mladý Alonsův krajan se už dříve netajil odhodláním odrazit se poněkud výše - jak sám říkal, tak dlouhou dobu v juniorce Red Bullu nikdo nestrávil a jeho čekání na lepší sedačku u prvního týmu by se také mohlo rozplynout do ztracena. Takže z jeho pohledu by rozžehnání McLarenu s Hondou a Toro Rosso s Renaultem má velký význam s ohledem na odchod k Renaultu. Týmová sestava Sainz-Hülkenberg je odhadována jako jedna z nejnadějnějších ve startovním poli a není vyloučeno, že právě tady se Sainz dočká vytouženého pódiového umístění, aby někdejším chlebodárcům naznačil svůj potenciál.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.