Formule 1 není jen arénou soubojů kolo na kolo, velkých vítězství a spektakulárních havárií. Je také mediálním polem, kde se hraje o slovíčka a dobře načasované termíny. Proto jeden den můžeme slyšet zásadní odmítnutí, aby si druhý den nepravděpodobní partneři padli do náruče.
Ještě minulý týden Honda a Toro Rosso popírali, že by proběhly "oficiální" debaty o možném spojení, nicméně se předpokládá, že přechod juniorského týmu Red Bullu k pohonným jednotkám, kterými doposud disponoval pouze McLaren, je na spadnutí. Odborníci se domnívají, že případná spolupráce těchto dvou subjektů - třebaže v tento okamžik ještě není definitivně potvrzena - bude mít dopad i na ostatní zúčastněné. Pojďme si je nyní postupně probrat.
Formule 1Odchod Hondy, prozatím posledního dodavatele motorů, který se do F1 (byť opakovaně) zapojil, by byla pro sportovní veřejnost a tím pádem i F1 pohromou. Dá se předpokládat, že na konci roku dojde ke klidnému rozloučení po tříletém boji na nepříliš lichotivých pozicích. Svou roli ale může sehrát i frustrace Hondy z neúspěchu, ani tuto variantu nelze podceňovat.
"Chceme, aby všechny automobilky nadále zůstaly v našem sportu, ale my také musíme usilovat o to, co je v nejlepším zájmu McLarenu," kulantně se vyjádřil šéf McLarenu Zak Brown na Monze. Jistou šanci nabízel rýsující se kontrakt Honda-Sauber před dvěma měsíci, ale ten padl po příchodu nového šéfa švýcarské stáje Frédérica Vasseura. U Sauberu panovaly obavy, že převodovky McLarenu, které by byly součástí dodávky motorů Honda, by nemusely patřičně fungovat. Spojení Honda-Toro Rosso nové vedení F1 rozhodně vítá, protože by tím nedošlo k ochuzení startovního pole.
HondaJaponská automobilka bezpochyby v odlesku minulých úspěchů právě s McLarenem možná očekávala jiný průběh své zatím poslední existence v F1. První rok se ještě dal pardonovat, stačí se podívat do historie, že po svém druhém návratu v roce 1983 taky nevyhrávala od prvního závodu. Jenže letos už pohár trpělivosti pomalu přetékal, takže stále nelze vyloučit radikální řešení v podobě odchodu z Formule 1.
Kontrakt s Toro Rosso by naproti tomu poskytl určitou úlevu a více klidu pro práci. Nelze jen tak přejít skutečnost, že od spojení McLaren-Honda se očekávalo maximum, útok na stupně vítězů, triumfy a snad i boj o titul. Jenže roky 1988-1991 se neopakovaly, McLaren byl stále pod ostřížím pohledem a jako špičkový tým měl na talíři mnohem ostřejší kritiku, znásobenou zpočátku přítomností dvou mistrů světa. Alonso byl mnohokrát v záběrech a neustále se řešilo, jak se k situaci staví. U Toro Rosso by mohl vývoj klidně pokračovat, protože od tohoto týmu - při vší úctě - se zázraky nečekají.
Toro RossoNa první pohled to může vypadat, že je to krok z pevného břehu do nebezpečného rašeliniště. Je tu ale eventualita, že Honda v případě nadále exkluzivních dodávek motorů poskytne Toro Rosso šanci se vyvíjet mimo stan Red Bullu a pokud se Japoncům podaří svou práci řádně dotáhnout na předpokládanou úroveň, Toro Rosso může dokonce změnit částečně svůj statut.
Ve světě F1 je tým z Faenzy vnímán jako "béčko" nebo "juniorka" Red Bullu. Pokud by spojení s Hondou znamenalo určitý výkonnostní posun (buďme optimisté), podařilo by se mu do jisté míry z toho klišé vymanit. Mohl by se rozloučit spouhým statutem testovacího týmu pro mladé talenty Red Bullu a odrazit se na vyšší platformu.
Red BullJakákoli dohoda mezi Toro Rosso a Hondou musí být schválena majitelem týmu, tím je Red Bull. Z tohoto pohledu je výhoda takové spolupráce jednoznačná: pokud se Honda opravdu postupem času navrátila na špičkovou pozici, může Red Bull bez námahy získat špičkový motor. Někdo si možná po necelých třech letech poklepe na čelo, ale není vyloučeno, že si u Red Bullu udělali delší výhled a počítají už s rokem 2021.
McLarenTady může být těch okolností hned několik. Především na základě některých Alonsových výroků může McLaren udržet ve svém střed Fernanda Alonsa, o kterého evidentně nadále stojí. Je tu sice otázka, zda přechodem na pohonné jednotky Renault bude mít Alonso větší šance, ale nelze přehlédnout, že v současné době se Hülkenberg opravdu výrazně zlepšuje.
I kdyby se McLaren ještě na rok vzdal své vize "boje o mistrovský titul" - případě až do zmíněného roku 2021, kdy dojde ke změně pravidel ohledně agregátů - nelze akceptovat absenci alespoň v případě pódiových umístění. "Už si nemůžeme dovolit, abychom absentovali na stupních vítězů," uvedl Zak Brown při pátečním hovoru se zástupci Renaultu.
V McLarenu panuje bojová nálada a odhodlání posunout se za pomoci francouzské pohonné jednotky na třetí místo v Poháru konstruktérů. Ovšem ozvaly se také pochybovačné hlasy, aby to nedopadlo jako v roce 1994, když McLaren uzavřel smlouvu s jiným dodavatelem z Francie. Motory Peugeot pak namísto původně dohodnutých čtyř let tepal za zády dvojice Mika Häkkinen - Martin Brundle pouhý rok a McLaren poprvé od roku 1981 nevyhrála ani jeden závod.
RenaultZpočátku narážely zvěsti o spojení McLarenu s Renaultem na bariéru čtvrtého týmu, kterému by Francouzi dodávali motor, ovšem po "výměně" za Toro Rosso by portfolio Renaultu získalo za jednu z nejmenších značek v F1 spolehlivý tým s dlouhou historií. Když by mohli Francouzi uvést, že nastoupí do roku 2018 jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Renault, Red Bull a McLaren, právem by se mohla očekávat vítězství a dost možná i vyšší počet.
Fernando AlonsoMcLaren i španělský pilot tento víkend odmítali potvrdit zvěsti, že Honda dostala ultimátum ve stylu "Honda nebo já". Nikdo ale také nezpochybnil skutečnost, že Alonsovo odhodlání válčit s Hondou pomalu vyprchá. Přes dosavadní nedostatky Renaultu a odstup od Ferrari a Mercedesu bude jeho svázání s McLarenem pravděpodobně aktem, který by mohl Alonsa udržet na palubě. Takže bez ohledu na různé analýzy se nově vybudovaná forma McLaren Renault realisticky to nejlepší, v co může Alonso doufat.
Carlos Sainz jr.Mladý Alonsův krajan se už dříve netajil odhodláním odrazit se poněkud výše - jak sám říkal, tak dlouhou dobu v juniorce Red Bullu nikdo nestrávil a jeho čekání na lepší sedačku u prvního týmu by se také mohlo rozplynout do ztracena. Takže z jeho pohledu by rozžehnání McLarenu s Hondou a Toro Rosso s Renaultem má velký význam s ohledem na odchod k Renaultu. Týmová sestava Sainz-Hülkenberg je odhadována jako jedna z nejnadějnějších ve startovním poli a není vyloučeno, že právě tady se Sainz dočká vytouženého pódiového umístění, aby někdejším chlebodárcům naznačil svůj potenciál.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.