Jestliže noví čelní představitelé Formule 1 touží po bohatší skladbě startovního pole a rádi by přivítali v budoucnu nové týmy, současný prezident FIA Jean Todt situaci zdaleka nevidí tak optimisticky. Co ho k takovému rozhodnutí vede?
Jedenasedmdesátiletý Francouz Todt je fanouškům motoristického sportu dobře znám nejen jako šéf stáje Ferrari, ale i aktivní účastník závodů rallyev barvách týmu Peugeot Talbot Sport Rally. Post navigátora definitivně opustil v roce 1981, kdy se přesunul z kabiny vozu na kapitánský můstek Peugeotu. Do Formule 1 vstoupil v roce 1993 ke zmíněnému týmu Ferrari, odtud pak putoval na post prezidenta FIA.
Podle Todta ale v současné i dohledné době nemá na stole žádnou seriózní nabídku z některé ze zúčastněných stran, které by hodlaly rozšířit řady týmů F1. Téměř po desetiletí se ozval opět srbský inženýr a obchodník Zoran Stefanović, který už avizoval vstup do F1 v roce 2010, ale jeho přihláška byla v červenci 2009 odmítnuta. Stejně neúspěšně vyzněly jeho pokusy v letech 2011 a 2015. Nyní se Stefanović s projektem Stefan GP hodlá pokusit o další průlom v roce 2019.
Rovněž se šíří zvěsti, že do Formule 1 může zamířit několik společností, včetně silné skupiny z Číny. Tyto eventuality ale mají podle Todta jeden společný aspekt - nejde o natolik seriózní podniky, aby přiměly FIA k otevření výběrového řízení pro další místo na startovním roštu.
"Nejde o žádný případ, který bychom mohli označit jako seriózní zájem. Když uvidíme, že nějaká taková nabídka přijde, jako jsme to udělali, když o Formuli 1 projevil zájem Haas F1 Team, ochotně vyhlásíme tendr," slibuje Todt.
Někteří ještě pamatují bohatýrské závody, kdy na startu bylo i více než třicet vozidel, ale od dob, kdy se počet startovních míst ustálil na povolených 26 vozech, nestávalo se příliš často, že by tato kvóta byla naplněna. Todt navíc prohlásil, že současný stav povoluje mít na startu 24 monopostů, ale kdyby se objevil i třináctý tým, zastává stanovisko podobné jedné z Bondovek - Nikdy neříkej nikdy.
"Momentálně máme deset týmů. Šampionát je dobrý, maximální počet týmů je stanoven na 12, takže bych rád uvítal nějaké kvalitní zájemce. Snažíme se mistrovství ještě povýšit, ale současná dohoda zní na maximálně dvanáct týmů," uvedl Todt na tiskové konferenci FIA, pořádanou v Monze se zaměřením na bezpečnost silničního provozu.
Vzhledem k tomu, že testování před sezónou 2018 začíná už za pět a půl měsíce, pomalu se krátí čas na případného zájmu o vstup do F1. Spíš se předpokládá, že pokud se někdo do dobrodružství Grand Prix hodlá pustit, bude praktičtější se zaměřit na ročník 2019.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.