Jestliže noví čelní představitelé Formule 1 touží po bohatší skladbě startovního pole a rádi by přivítali v budoucnu nové týmy, současný prezident FIA Jean Todt situaci zdaleka nevidí tak optimisticky. Co ho k takovému rozhodnutí vede?
Jedenasedmdesátiletý Francouz Todt je fanouškům motoristického sportu dobře znám nejen jako šéf stáje Ferrari, ale i aktivní účastník závodů rallyev barvách týmu Peugeot Talbot Sport Rally. Post navigátora definitivně opustil v roce 1981, kdy se přesunul z kabiny vozu na kapitánský můstek Peugeotu. Do Formule 1 vstoupil v roce 1993 ke zmíněnému týmu Ferrari, odtud pak putoval na post prezidenta FIA.
Podle Todta ale v současné i dohledné době nemá na stole žádnou seriózní nabídku z některé ze zúčastněných stran, které by hodlaly rozšířit řady týmů F1. Téměř po desetiletí se ozval opět srbský inženýr a obchodník Zoran Stefanović, který už avizoval vstup do F1 v roce 2010, ale jeho přihláška byla v červenci 2009 odmítnuta. Stejně neúspěšně vyzněly jeho pokusy v letech 2011 a 2015. Nyní se Stefanović s projektem Stefan GP hodlá pokusit o další průlom v roce 2019.
Rovněž se šíří zvěsti, že do Formule 1 může zamířit několik společností, včetně silné skupiny z Číny. Tyto eventuality ale mají podle Todta jeden společný aspekt - nejde o natolik seriózní podniky, aby přiměly FIA k otevření výběrového řízení pro další místo na startovním roštu.
"Nejde o žádný případ, který bychom mohli označit jako seriózní zájem. Když uvidíme, že nějaká taková nabídka přijde, jako jsme to udělali, když o Formuli 1 projevil zájem Haas F1 Team, ochotně vyhlásíme tendr," slibuje Todt.
Někteří ještě pamatují bohatýrské závody, kdy na startu bylo i více než třicet vozidel, ale od dob, kdy se počet startovních míst ustálil na povolených 26 vozech, nestávalo se příliš často, že by tato kvóta byla naplněna. Todt navíc prohlásil, že současný stav povoluje mít na startu 24 monopostů, ale kdyby se objevil i třináctý tým, zastává stanovisko podobné jedné z Bondovek - Nikdy neříkej nikdy.
"Momentálně máme deset týmů. Šampionát je dobrý, maximální počet týmů je stanoven na 12, takže bych rád uvítal nějaké kvalitní zájemce. Snažíme se mistrovství ještě povýšit, ale současná dohoda zní na maximálně dvanáct týmů," uvedl Todt na tiskové konferenci FIA, pořádanou v Monze se zaměřením na bezpečnost silničního provozu.
Vzhledem k tomu, že testování před sezónou 2018 začíná už za pět a půl měsíce, pomalu se krátí čas na případného zájmu o vstup do F1. Spíš se předpokládá, že pokud se někdo do dobrodružství Grand Prix hodlá pustit, bude praktičtější se zaměřit na ročník 2019.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.