Jako Ross Brawn tušil, co se stane, když vyslovil svůj názor, že ohledně trestů ve formě posunu na startovním roštu není všechno tak, jak by mělo být. Po italské Grand Prix má v ruce další argument.
Člen nejužšího vedení F1 se před několika dny nechal slyšet, že penalizace za technické prohřešky ničí vlastní závodění. To ještě netušil, co se stane na Autodromo di Monza, kde došlo k naprosto kuriózní situaci. Jediný Lewis Hamilton na pole-position startoval z pozice, kterou skutečně zajel. Jinak se následné posuny týkaly všech pilotů na startovním roštu, ať už si polepšili nebo pohoršili.
Samotné penalizace se týkaly pouze poloviny startovního roštu, ovšem představovaly v součtu neuvěřitelných 155 míst. Z tohoto hlediska se opravdu nabízi otázka, jaké ještě mají takové tresty smysl. Právě toho se opakovaně chopil Brawn a pod dojmem událostí z Itálie znovu na problematickou část pravidel zaútočil.
"Je to aspekt předpisů, na který je třeba se blíže podívat. I když je principiálně správný, pro fanoušku bude hodně obtížné takovou realizaci spolknout. Máme nějaké nápady, jak tuhle situaci změnit, ale musíme je podrobně prodiskutovat s FIA," znovu se vrací k penalizacím Brown v hodnocení na oficiálních stránkách F1 po Grand Prix Itálie.
A není sám, komu se situace v Itálii nelíbila. V podobném duchu se vyjádřil i šéf McLarenu Eric Boullier, jehož týmu se penalizace rovněž citelně dotkla. Podle jeho názoru by rozumnější než hýbání s piloty na startu byla jiná forma trestu.
"Souhlasím s Rossem. Na počátku tohoto týdne prohlásil, že by se tohoto systému chtěl zbavit a já si upřímně myslím, že bychom to měli udělat. Dostanete pokutu pokaždé, když se na autě něco rozbije, porouchá se převodovka, takže si myslím, že tohle by se nemělo promítat do posunů na startovním roštu. Máte-li čtyři nebo tři motory za rok, pak když se vám porouchá, ublížíte si sami: jestli zničíte deset motorů, pak by měl být zaveden systém sankcí, které budou nikoli sportovní, nýbrž finanční," tvrdí Boullier.
Diváci se odradit nenechaliI když Brawn připouští, že i fanoušci musí být takovými čachry na startu rozladěni, protože je tím do jisté míry degradována úroveň závodění, Monza slavila rekordní návštěvu. Brawn oznámil, že od čtvrtka do neděle prošlo branami Autodromo di Monza 185 000 návštěvníků, čímž padl rekord z roku 2000, a to o celých 15 %, dokonce o třetinu více než bylo v ochozech královského parku loni.
"Úžasní lidé, ale ještě lepší byla hmatatelná vášeň v tomto chrámu rychlosti. Monza má opravdu zvláštní atmosféru, díky historické trati, která je nesmírně přitažlivá. K tomu přičtěme nadšení italského davu, který byl tradičně posílem velkým počtem zahraničních diváků. Zvláštní poděkování patři všem, kteří byli v ochozech při sobotním lijáku a sledovali kvalifikaci. To byla opravdová známka obětavosti a reálného fanouškovského zájmu. Nebylo vůbec jednoduché tak dlouho čekat, proto zaslouží obrovský respekt a poděkování," vyjádřil ocenění podpory ze strany příznivců Ross Brawn.
Nás může těšit, že v tomto bezejmenném davu na Monze byli i fanoušci z České republiky a vzpomněli si na čtenáře F1NEWS.cz aspoň letmým pozdravem přímo z centra dění. Brawnovo poděkování patří i jim.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.