Jako Ross Brawn tušil, co se stane, když vyslovil svůj názor, že ohledně trestů ve formě posunu na startovním roštu není všechno tak, jak by mělo být. Po italské Grand Prix má v ruce další argument.
Člen nejužšího vedení F1 se před několika dny nechal slyšet, že penalizace za technické prohřešky ničí vlastní závodění. To ještě netušil, co se stane na Autodromo di Monza, kde došlo k naprosto kuriózní situaci. Jediný Lewis Hamilton na pole-position startoval z pozice, kterou skutečně zajel. Jinak se následné posuny týkaly všech pilotů na startovním roštu, ať už si polepšili nebo pohoršili.
Samotné penalizace se týkaly pouze poloviny startovního roštu, ovšem představovaly v součtu neuvěřitelných 155 míst. Z tohoto hlediska se opravdu nabízi otázka, jaké ještě mají takové tresty smysl. Právě toho se opakovaně chopil Brawn a pod dojmem událostí z Itálie znovu na problematickou část pravidel zaútočil.
"Je to aspekt předpisů, na který je třeba se blíže podívat. I když je principiálně správný, pro fanoušku bude hodně obtížné takovou realizaci spolknout. Máme nějaké nápady, jak tuhle situaci změnit, ale musíme je podrobně prodiskutovat s FIA," znovu se vrací k penalizacím Brown v hodnocení na oficiálních stránkách F1 po Grand Prix Itálie.
A není sám, komu se situace v Itálii nelíbila. V podobném duchu se vyjádřil i šéf McLarenu Eric Boullier, jehož týmu se penalizace rovněž citelně dotkla. Podle jeho názoru by rozumnější než hýbání s piloty na startu byla jiná forma trestu.
"Souhlasím s Rossem. Na počátku tohoto týdne prohlásil, že by se tohoto systému chtěl zbavit a já si upřímně myslím, že bychom to měli udělat. Dostanete pokutu pokaždé, když se na autě něco rozbije, porouchá se převodovka, takže si myslím, že tohle by se nemělo promítat do posunů na startovním roštu. Máte-li čtyři nebo tři motory za rok, pak když se vám porouchá, ublížíte si sami: jestli zničíte deset motorů, pak by měl být zaveden systém sankcí, které budou nikoli sportovní, nýbrž finanční," tvrdí Boullier.
Diváci se odradit nenechaliI když Brawn připouští, že i fanoušci musí být takovými čachry na startu rozladěni, protože je tím do jisté míry degradována úroveň závodění, Monza slavila rekordní návštěvu. Brawn oznámil, že od čtvrtka do neděle prošlo branami Autodromo di Monza 185 000 návštěvníků, čímž padl rekord z roku 2000, a to o celých 15 %, dokonce o třetinu více než bylo v ochozech královského parku loni.
"Úžasní lidé, ale ještě lepší byla hmatatelná vášeň v tomto chrámu rychlosti. Monza má opravdu zvláštní atmosféru, díky historické trati, která je nesmírně přitažlivá. K tomu přičtěme nadšení italského davu, který byl tradičně posílem velkým počtem zahraničních diváků. Zvláštní poděkování patři všem, kteří byli v ochozech při sobotním lijáku a sledovali kvalifikaci. To byla opravdová známka obětavosti a reálného fanouškovského zájmu. Nebylo vůbec jednoduché tak dlouho čekat, proto zaslouží obrovský respekt a poděkování," vyjádřil ocenění podpory ze strany příznivců Ross Brawn.
Nás může těšit, že v tomto bezejmenném davu na Monze byli i fanoušci z České republiky a vzpomněli si na čtenáře F1NEWS.cz aspoň letmým pozdravem přímo z centra dění. Brawnovo poděkování patří i jim.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.