Jako Ross Brawn tušil, co se stane, když vyslovil svůj názor, že ohledně trestů ve formě posunu na startovním roštu není všechno tak, jak by mělo být. Po italské Grand Prix má v ruce další argument.
Člen nejužšího vedení F1 se před několika dny nechal slyšet, že penalizace za technické prohřešky ničí vlastní závodění. To ještě netušil, co se stane na Autodromo di Monza, kde došlo k naprosto kuriózní situaci. Jediný Lewis Hamilton na pole-position startoval z pozice, kterou skutečně zajel. Jinak se následné posuny týkaly všech pilotů na startovním roštu, ať už si polepšili nebo pohoršili.
Samotné penalizace se týkaly pouze poloviny startovního roštu, ovšem představovaly v součtu neuvěřitelných 155 míst. Z tohoto hlediska se opravdu nabízi otázka, jaké ještě mají takové tresty smysl. Právě toho se opakovaně chopil Brawn a pod dojmem událostí z Itálie znovu na problematickou část pravidel zaútočil.
"Je to aspekt předpisů, na který je třeba se blíže podívat. I když je principiálně správný, pro fanoušku bude hodně obtížné takovou realizaci spolknout. Máme nějaké nápady, jak tuhle situaci změnit, ale musíme je podrobně prodiskutovat s FIA," znovu se vrací k penalizacím Brown v hodnocení na oficiálních stránkách F1 po Grand Prix Itálie.
A není sám, komu se situace v Itálii nelíbila. V podobném duchu se vyjádřil i šéf McLarenu Eric Boullier, jehož týmu se penalizace rovněž citelně dotkla. Podle jeho názoru by rozumnější než hýbání s piloty na startu byla jiná forma trestu.
"Souhlasím s Rossem. Na počátku tohoto týdne prohlásil, že by se tohoto systému chtěl zbavit a já si upřímně myslím, že bychom to měli udělat. Dostanete pokutu pokaždé, když se na autě něco rozbije, porouchá se převodovka, takže si myslím, že tohle by se nemělo promítat do posunů na startovním roštu. Máte-li čtyři nebo tři motory za rok, pak když se vám porouchá, ublížíte si sami: jestli zničíte deset motorů, pak by měl být zaveden systém sankcí, které budou nikoli sportovní, nýbrž finanční," tvrdí Boullier.
Diváci se odradit nenechaliI když Brawn připouští, že i fanoušci musí být takovými čachry na startu rozladěni, protože je tím do jisté míry degradována úroveň závodění, Monza slavila rekordní návštěvu. Brawn oznámil, že od čtvrtka do neděle prošlo branami Autodromo di Monza 185 000 návštěvníků, čímž padl rekord z roku 2000, a to o celých 15 %, dokonce o třetinu více než bylo v ochozech královského parku loni.
"Úžasní lidé, ale ještě lepší byla hmatatelná vášeň v tomto chrámu rychlosti. Monza má opravdu zvláštní atmosféru, díky historické trati, která je nesmírně přitažlivá. K tomu přičtěme nadšení italského davu, který byl tradičně posílem velkým počtem zahraničních diváků. Zvláštní poděkování patři všem, kteří byli v ochozech při sobotním lijáku a sledovali kvalifikaci. To byla opravdová známka obětavosti a reálného fanouškovského zájmu. Nebylo vůbec jednoduché tak dlouho čekat, proto zaslouží obrovský respekt a poděkování," vyjádřil ocenění podpory ze strany příznivců Ross Brawn.
Nás může těšit, že v tomto bezejmenném davu na Monze byli i fanoušci z České republiky a vzpomněli si na čtenáře F1NEWS.cz aspoň letmým pozdravem přímo z centra dění. Brawnovo poděkování patří i jim.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.