Série soubojů jdoucích za hranici týmové spolupráce u týmu Force Indie vygradovala při Grand Prix Belgie situací, na kterou vedení reagovalo jasně - pokud se podobná situace bude opakovat, dojde na tvrdé tresty. Jak jsou piloti instruováni před italským závodem?
Ve Spa-Francorchamps nebyl přítomen ani šéf týmu Vijay Mallya, ani jeho zástupce Robert Fernley, nicméně ihned po závodě přišlo pro Estebana Ocona i Sergia Péreze důrazné varování, že jejich "hrátky", stojící Force Indii cenné body, nebude dále tolerováno. V médiích se dokonce objevily zprávy, že by mohlo dojít i na závodní distanc. Tým je nyní přesvědčen, že důrazná domluva oběma pilotům prospěla.
"Musíme přijmout fakt, že máme dva skvělé a talentované piloty a oba jsou tím pádem maximálně soustředění a plní odhodlání. Přesně to od nich chceme a rozhodně nemáme zájem v nich tyto vlastnosti tlumit. Debaty, které jsme s nimi vedli, evidentně nefungovaly, takže muselo dojít na důraznější pohovor. Vijay samozřejmě v tomto směru minulý týden intervenoval, takže myslím, že je ta záležitost za námi. Z pohledu týmu je nutné pojistit čtvrté místo v Poháru konstruktérů, to je pro tým nejdůležitější. Z hlediska pilotů je třeba dosáhnout toho, aby jejich reputace zůstala čistá, protože jde i o jejich budoucnost i mimo Force Indii, pro ně oba," vysvětluje situaci Robert Fernley.
Jestliže bezprostředně po Grand Prix Belgie to vypadalo, že se vedení rozhodne k sobě oba kohouty ani nepustit na dohled, Fernley vysvětluje, že závodit spolu pochopitelně nadále mohou, ale musí maximálně respektovat zájmy týmu.
"Nechceme jim bránit v boji o pozice. Existuje řada situací, které není možné stoprocentně kontrolovat, třeba start - jak byste mohli něco takového zvládnout, když každé auto jede jiným směrem? Takže je chceme nadále povzbuzovat při jejich závodním úsilí, ale musí se přitom chovat zodpovědně. Proto musí v první řadě myslet na tým, protože tým teď bude všechno více než pečlivě monitorovat z boxové zídky," pokračuje Fernley.
Baku nepomohlo?Situace ve Spa-Francorchamps ale nebyla jedinou, téměř shodná záležitost se stala i v Baku, kde pro změnu skončil na zdi Pérez. Musí tedy následovat logický dotaz, jak se pohovory s piloty změnily od těch, které následovaly právě po Grand Prix Ázerbajdžánu.
"Domnívám se, že změna nastala především v té oblasti, že si oba piloti podstatně více uvědomují, že to není přijatelné. Zvláště když máte v týmu ostříleného pilota a vedle něj mladého dravce. Proto občas dojde na ostré lokty, což se také stalo v Baku. Ve Spa to bylo poněkud odlišné a myslím, že si oba uvědomili, že to neprospívá jejich kariéře. Podívali se na záznam, probrali to rovněž s týmem. Uvědomili si, že v několika bodech došlo ke špatnému úsudku z obou stran, budou se tím zabývat a hodlají to vyřešit," navázal Fernley.
Jak to je s týmovým trestem?Jestliže se bezprostředně po závodě objevily dokonce náznaky, že by v případě dalšího konfliktu mohla následovat nucená přestávka pro pachatele, Fernley situaci zklidňuje a vysvětluje, že žádné sankce ze strany týmu v takovém případě nehrozí.
"Především je potřeba vzít na vědomí, že tato záležitost je vnitrotýmovou věcí a jde tedy o názor naší stáje. Budeme se zabývat tím, co je potřeba naléhavě řešit, ale nemyslím, že bychom sáhli k tak drastickým opatřením. Všechny týmy mají v určitém období podobné problémy, vše se vyřeší a jede se dál. Je to součást přirozeného vývoje. Z našeho hlediska je to v jistém bodu problém příjemný, protože naznačuje, že se blížíme ke špičce. Je na nás, abychom se s tím vyrovnali jako tým," uzavírá Fernley.
Ralf Schumacher uvedl, že je vždy dobré mít připravené možnosti a strategii pro nečekané situace. Podle něj by každý jezdec měl myslet na své kroky i v náročných obdobích.
Mark Webber věří, že Oscar Piastri má motivaci a charakter potřebný k silnému závěru sezony. Podle něj může mladý jezdec v posledních třech závodech znovu ukázat svůj talent a posunout McLaren vpřed.
Aston Martin vstupuje do nové etapy s ambiciózními cíli a intenzivní přípravou. Tým i jeho klíčoví členové pracují na zdokonalení všech aspektů svého fungování, přičemž pozornost fanoušků i odborníků zůstává upřena na jejich další kroky.
McLaren Racing rozšířil svůj Driver Development Programme o dvě nové talenty, Elly Stevens a Elly Häkkinen. Tým věří, že program jim poskytne zkušenosti a podporu potřebnou k dalšímu růstu v motorsportu.
Šéf McLarenu Zak Brown a bývalý šéf Red Bullu Christian Horner se v posledních letech Hornerova působení v týmu často pouštěli do ostrých slovních výměn. Jejich vzájemné přestřelky patřily k nejvýraznějším v paddocku.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.
Současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem se ocitl v unikátní pozici před prosincovými volbami, když byl potvrzen jako jediný způsobilý kandidát. Jeho další kroky ve vedení motorsportu a plánované iniciativy nyní přitahují pozornost odborné i fanouškovské veřejnosti.
Lewis Hamilton vyjádřil nadšení nad postupem britského nováčka Olivera Bearmana, který debutuje ve Formuli 1 pod záštitou Ferrari.
Lando Norris promluvil o tom, jak se během své klíčové sezony ve Formuli 1 učí zvládat tlak i neustálou pozornost veřejnosti.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.