Série soubojů jdoucích za hranici týmové spolupráce u týmu Force Indie vygradovala při Grand Prix Belgie situací, na kterou vedení reagovalo jasně - pokud se podobná situace bude opakovat, dojde na tvrdé tresty. Jak jsou piloti instruováni před italským závodem?
Ve Spa-Francorchamps nebyl přítomen ani šéf týmu Vijay Mallya, ani jeho zástupce Robert Fernley, nicméně ihned po závodě přišlo pro Estebana Ocona i Sergia Péreze důrazné varování, že jejich "hrátky", stojící Force Indii cenné body, nebude dále tolerováno. V médiích se dokonce objevily zprávy, že by mohlo dojít i na závodní distanc. Tým je nyní přesvědčen, že důrazná domluva oběma pilotům prospěla.
"Musíme přijmout fakt, že máme dva skvělé a talentované piloty a oba jsou tím pádem maximálně soustředění a plní odhodlání. Přesně to od nich chceme a rozhodně nemáme zájem v nich tyto vlastnosti tlumit. Debaty, které jsme s nimi vedli, evidentně nefungovaly, takže muselo dojít na důraznější pohovor. Vijay samozřejmě v tomto směru minulý týden intervenoval, takže myslím, že je ta záležitost za námi. Z pohledu týmu je nutné pojistit čtvrté místo v Poháru konstruktérů, to je pro tým nejdůležitější. Z hlediska pilotů je třeba dosáhnout toho, aby jejich reputace zůstala čistá, protože jde i o jejich budoucnost i mimo Force Indii, pro ně oba," vysvětluje situaci Robert Fernley.
Jestliže bezprostředně po Grand Prix Belgie to vypadalo, že se vedení rozhodne k sobě oba kohouty ani nepustit na dohled, Fernley vysvětluje, že závodit spolu pochopitelně nadále mohou, ale musí maximálně respektovat zájmy týmu.
"Nechceme jim bránit v boji o pozice. Existuje řada situací, které není možné stoprocentně kontrolovat, třeba start - jak byste mohli něco takového zvládnout, když každé auto jede jiným směrem? Takže je chceme nadále povzbuzovat při jejich závodním úsilí, ale musí se přitom chovat zodpovědně. Proto musí v první řadě myslet na tým, protože tým teď bude všechno více než pečlivě monitorovat z boxové zídky," pokračuje Fernley.
Baku nepomohlo?Situace ve Spa-Francorchamps ale nebyla jedinou, téměř shodná záležitost se stala i v Baku, kde pro změnu skončil na zdi Pérez. Musí tedy následovat logický dotaz, jak se pohovory s piloty změnily od těch, které následovaly právě po Grand Prix Ázerbajdžánu.
"Domnívám se, že změna nastala především v té oblasti, že si oba piloti podstatně více uvědomují, že to není přijatelné. Zvláště když máte v týmu ostříleného pilota a vedle něj mladého dravce. Proto občas dojde na ostré lokty, což se také stalo v Baku. Ve Spa to bylo poněkud odlišné a myslím, že si oba uvědomili, že to neprospívá jejich kariéře. Podívali se na záznam, probrali to rovněž s týmem. Uvědomili si, že v několika bodech došlo ke špatnému úsudku z obou stran, budou se tím zabývat a hodlají to vyřešit," navázal Fernley.
Jak to je s týmovým trestem?Jestliže se bezprostředně po závodě objevily dokonce náznaky, že by v případě dalšího konfliktu mohla následovat nucená přestávka pro pachatele, Fernley situaci zklidňuje a vysvětluje, že žádné sankce ze strany týmu v takovém případě nehrozí.
"Především je potřeba vzít na vědomí, že tato záležitost je vnitrotýmovou věcí a jde tedy o názor naší stáje. Budeme se zabývat tím, co je potřeba naléhavě řešit, ale nemyslím, že bychom sáhli k tak drastickým opatřením. Všechny týmy mají v určitém období podobné problémy, vše se vyřeší a jede se dál. Je to součást přirozeného vývoje. Z našeho hlediska je to v jistém bodu problém příjemný, protože naznačuje, že se blížíme ke špičce. Je na nás, abychom se s tím vyrovnali jako tým," uzavírá Fernley.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.