Dohady kolem trestů na startovním roštu za výměnu některých komponentů se táhlou prakticky od jejich zavedení. Ross Brawn se nechal slyšet, že se tento systém dávno přežil a je v současné době mimo kontrolu.
Od dob, kdy se Formule 1 stala přehlídkou komponentů s dlouhodobou životností - včetně motorů a převodovek, které musejí vydržet příslušný počet závodů - přišly mnohokrát na přetřes penalizace, které za použití většího množství jednotlivých součástí znamenaly propad na chvost startovního roštu. Ale tresty v řádu 65 míst, jaký dostal v Belgii Stoffel Vandoorne, vedou Rosse Brawna k přesvědčení, že je třeba najít lepší řešení.
"Vůbec se mi nelíbí skutečnost, že kvůli technickým problémům musíme ovlivnit vlastní závod. Vím, můžete říci, že pokud se vůz rozbije v závodě, tak ho to také do jisté míry ovlivní, ale myslím, že příznivci rozumějí tomu, co jsem měl na mysli. Fanoušek si pochopitelně bude stěžovat, že když je jeho oblíbenec na konci startovního roštu kvůli výměně motoru, není s tímto sportem něco v pořádku. Musíme najít buď jinou formu trestu, nebo takové penalizace úplně zlikvidovat a žít s tím, že má někdo problém a potřebuje ho opravit," nechal se v rozhovoru pro motorsport.com slyšet Ross Brawn.
Dvaašedesátiletý Brit přiznal, že na půdě FIA už o této problematice proběhla diskuse, ale zároveň uznal, že řešení se nebude hledat lehce. Dle jeho názoru by ale mělo padnout nějaké rozhodnutí do roku 2021, kdy se předpokládají další úpravy pravidel v oblasti pohonných jednotek.
"S FIA úzce spolupracujeme, protože se pokoušíme zjistit, zda nebude možné najít v budoucnu lepší řešení. Doufám, že s novými pravidly ohledně motorů se nějaké najde. Možná ho už budeme schopni implementovat dříve, protože je to momentálně jeden z nejméně populárních aspektů současné Formule 1. Jednou z variant by byl odečet bodů v Poháru konstruktérů, ale určitě bychom přišli i na nějaké další menší postihy. Existoval systém vývojových žetonů, ten nebyl vůbec špatný. Sice trochu komplikovaný, ale dalo by se v něm například na nějakou dobu pozastavit jejich použití. Je třeba se nad tím laterálně zamyslet. Potrestání přesunem na startovním roštu je skutečně nepopulární, chce to něco jiného," pokračuje Brawn.
Cílem je likvidace DRSDalší záležitost, která v názorové oblasti hodně rozděluje fanoušky, je využívání systému DRS. Brawn otevřeně přiznává, že odstranění tohoto komponentu ze závodních vozů je jeho dalším cílem.
"Jde o kompromis. Momentálně ho máme a měli bychom se pokusit najít lepší řešení. Je to systém, který napomáhá předjížděni - to, co chceme jsou vozy schopné využívat závětří a normálně soupeře předjet. Pro mě je východiskem zahájit program návrhu a vývoje vozu, aby mohly jet v těsné blízkosti," vysvětluje Brawn.
"Současné vozy F1 jsou optimalizovány pro samostatnou jízdu. Týmy při práci v aerodynamickém tunelu tvoří CFD programy, ale dělají je izolovaně. Auto pak nefunguje dobře. Návrh, na kterém pracujeme, nám umožní zaměřit se na činnost vozů jedoucích v těsné blízkosti. Musíme zjistit, co všechno potřebujeme pro zmíněnou studii. Myslím, že když se nám podaří podobná věc zrealizovat, a opět je naším cílem rok 2021, pak nebudeme DRS potřebovat. Může existovat i jiné řešení, která je nutno prověřit, ale nebudou potřebovat umělé vlastnosti jako má DRS. Myslím, že fanoušci se těší na skvělé předjížděcí manévry, netouží po tom, aby se odehrávaly po stisknutí tlačítka," dodává Brawn.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.