Brawn usiluje o zrušení penalizací na startovním roštu, nelíbí se mu ani DRS

Brawn by rád dosáhl změn, které udělají F1 atraktivnější pro diváky
Brawn by rád dosáhl změn, které udělají F1 atraktivnější pro diváky, foto: Mercedes AMG F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 31. srpna 2017 13:55
Sdílej:

Dohady kolem trestů na startovním roštu za výměnu některých komponentů se táhlou prakticky od jejich zavedení. Ross Brawn se nechal slyšet, že se tento systém dávno přežil a je v současné době mimo kontrolu.

Od dob, kdy se Formule 1 stala přehlídkou komponentů s dlouhodobou životností - včetně motorů a převodovek, které musejí vydržet příslušný počet závodů - přišly mnohokrát na přetřes penalizace, které za použití většího množství jednotlivých součástí znamenaly propad na chvost startovního roštu. Ale tresty v řádu 65 míst, jaký dostal v Belgii Stoffel Vandoorne, vedou Rosse Brawna k přesvědčení, že je třeba najít lepší řešení.

"Vůbec se mi nelíbí skutečnost, že kvůli technickým problémům musíme ovlivnit vlastní závod. Vím, můžete říci, že pokud se vůz rozbije v závodě, tak ho to také do jisté míry ovlivní, ale myslím, že příznivci rozumějí tomu, co jsem měl na mysli. Fanoušek si pochopitelně bude stěžovat, že když je jeho oblíbenec na konci startovního roštu kvůli výměně motoru, není s tímto sportem něco v pořádku. Musíme najít buď jinou formu trestu, nebo takové penalizace úplně zlikvidovat a žít s tím, že má někdo problém a potřebuje ho opravit," nechal se v rozhovoru pro motorsport.com slyšet Ross Brawn.

Dvaašedesátiletý Brit přiznal, že na půdě FIA už o této problematice proběhla diskuse, ale zároveň uznal, že řešení se nebude hledat lehce. Dle jeho názoru by ale mělo padnout nějaké rozhodnutí do roku 2021, kdy se předpokládají další úpravy pravidel v oblasti pohonných jednotek.

"S FIA úzce spolupracujeme, protože se pokoušíme zjistit, zda nebude možné najít v budoucnu lepší řešení. Doufám, že s novými pravidly ohledně motorů se nějaké najde. Možná ho už budeme schopni implementovat dříve, protože je to momentálně jeden z nejméně populárních aspektů současné Formule 1. Jednou z variant by byl odečet bodů v Poháru konstruktérů, ale určitě bychom přišli i na nějaké další menší postihy. Existoval systém vývojových žetonů, ten nebyl vůbec špatný. Sice trochu komplikovaný, ale dalo by se v něm například na nějakou dobu pozastavit jejich použití. Je třeba se nad tím laterálně zamyslet. Potrestání přesunem na startovním roštu je skutečně nepopulární, chce to něco jiného," pokračuje Brawn.

Cílem je likvidace DRS

Další záležitost, která v názorové oblasti hodně rozděluje fanoušky, je využívání systému DRS. Brawn otevřeně přiznává, že odstranění tohoto komponentu ze závodních vozů je jeho dalším cílem. 

"Jde o kompromis. Momentálně ho máme a měli bychom se pokusit najít lepší řešení. Je to systém, který napomáhá předjížděni - to, co chceme jsou vozy schopné využívat závětří a normálně soupeře předjet. Pro mě je východiskem zahájit program návrhu a vývoje vozu, aby mohly jet v těsné blízkosti," vysvětluje Brawn.

"Současné vozy F1 jsou optimalizovány pro samostatnou jízdu. Týmy při práci v aerodynamickém tunelu tvoří CFD programy, ale dělají je izolovaně. Auto pak nefunguje dobře. Návrh, na kterém pracujeme, nám umožní zaměřit se na činnost vozů jedoucích v těsné blízkosti. Musíme zjistit, co všechno potřebujeme pro zmíněnou studii. Myslím, že když se nám podaří podobná věc zrealizovat, a opět je naším cílem rok 2021, pak nebudeme DRS potřebovat. Může existovat i jiné řešení, která je nutno prověřit, ale nebudou potřebovat umělé vlastnosti jako má DRS. Myslím, že fanoušci se těší na skvělé předjížděcí manévry, netouží po tom, aby se odehrávaly po stisknutí tlačítka," dodává Brawn.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.