Není to tak dávno, kdy nový šéf F1 Chase Carey volal po větším počtu značek v této motoristické oblasti. Už tehdy ale bylo zřejmé, že další německý gigant Volkswagen na tuto výzvu odpoví záporně. Důvodem je podle něj otázka finančních nákladů.
Chase Carey a Ross Brawn si představují Formuli 1 jako mnohem spravedlivější kolbiště, samozřejmě až po vypršení letité Convention de la Concorde, což se stane v roce 2020. Jenže s přísunem nových zájemců to nemusí být tak horké. Informovali jsme, že například nezávislí dodavatelé motorů mají výhrady ke stávajícím pravidlům, nyní se ozval ředitel sekce Volkswagen Motorsport Bernhard Gobmeier s tím, že nárůst nákladů pro jednotlivé týmy představuje "velmi nebezpečnou cestu".
Týmy jako Force India urgují u majitelů Formule 1, společnosti Liberty Media, rychlé omezení výdajů, protože i přes různé snahy a pokusy o zavedení rozpočtových stropů se nůžky mezi špičkovými týmy a zbytkem startovního pole nadále rozvíjejí. Dokonce se hovoří - pochopitelně jen skrytě a v náznacích - o dvou šampionátech. Možná i proto se Volkswagen do F1 nechystá, zatím se prezentuje prostřednictvím dvou značek ze svého koncernu - Porsche a Audi - v levnější Formuli E.
"Formule 1 se ubírá nebezpečnou stezkou. Je příliš drahá. Mnoho týmu, kromě těch největších, čelí finančním problémům. A majitelé okruhů či jejich promotéři nezvládají platit to, co se po nich chce. Podle mého názoru to může skončit pro tuto motoristickou kategorii katastrofou. Vidíme to všude. Mercedes má přes 1500 zaměstnanců, kteří jsou zapojeni do projektu F1. Ale dodavatele to až tak nezajímá, podle nich to není až tak vysoké číslo. Takže to přibližně čítá 2000 lidí na dvě auta. Měli byste zvážit reálnou hodnotu mezd v Anglii a také pořizovací ceny materiálu," sčítá argumenty pro své tvrzení Gobmeier.
MotoGP je stokrát lepšíTřiapadesátiletý ředitel Volkswagen motorsport dává Evropě za příklad americké závody a domnívá se, že na tomto kontinentě jsou ohledně kontroly nákladů rozhodně na vyšší úrovni. Je též toho názoru, že F1 potřebuje mnohem větší show, aby se stala opět atraktivní pro potenciální sponzory.
"Dokáží být v otázce manažerské mnohem lepší než Evropa. Tam je příliš mnoho rozličných kategorií. V některých je otázka nákladů na přijatelné úrovni, ale Formule 1 je už mimo hranici, stejně jako WEC. Proto také klesá počet sponzorů. Ti velcí, jako cigaretové společnosti, tu navíc nejsou. A významově menší se postupně stahují," vypočítává problémy Gobmeier.
Protože Gobmeier pracoval u značky Ducati jako šéf závodní stáje MotoGP, může si dovolit srovnávat. A dle jeho vlastních slov je tato závodní kategorie daleko před Formulí 1. On sám ji považuje za rozhodně lepší.
"Co se týče show, tak MotoGP jednoznačně dominuje, je stokrát lepší. Není tu žádný kompars a společně se světovou sérií superbiků mají před F1 náskok. A teoreticky má MotoGP možnost využít svého komerčního kapitálu pro ještě větší popularitu. A to se také děje. Máme v naší skupině značku Ducati a tak můžeme vidět rozdíl ve sponzorském přístupu. Dosáhli v tomto směru maxima, což se nepodařilo ani Porsche, Bentley či Audi. Ducati je speciální případ a podobně jako v případě Ferrari u něj sponzoři získávají skutečnou hodnotu. Jsou dobří v závodech, a to jak z hlediska médií, hospitality, tak i po stránce programové a v dalších oblastech. A automobilky na tom zdaleka tak dobře nejsou," uzavírá Gobmeier.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.