Není to tak dávno, kdy nový šéf F1 Chase Carey volal po větším počtu značek v této motoristické oblasti. Už tehdy ale bylo zřejmé, že další německý gigant Volkswagen na tuto výzvu odpoví záporně. Důvodem je podle něj otázka finančních nákladů.
Chase Carey a Ross Brawn si představují Formuli 1 jako mnohem spravedlivější kolbiště, samozřejmě až po vypršení letité Convention de la Concorde, což se stane v roce 2020. Jenže s přísunem nových zájemců to nemusí být tak horké. Informovali jsme, že například nezávislí dodavatelé motorů mají výhrady ke stávajícím pravidlům, nyní se ozval ředitel sekce Volkswagen Motorsport Bernhard Gobmeier s tím, že nárůst nákladů pro jednotlivé týmy představuje "velmi nebezpečnou cestu".
Týmy jako Force India urgují u majitelů Formule 1, společnosti Liberty Media, rychlé omezení výdajů, protože i přes různé snahy a pokusy o zavedení rozpočtových stropů se nůžky mezi špičkovými týmy a zbytkem startovního pole nadále rozvíjejí. Dokonce se hovoří - pochopitelně jen skrytě a v náznacích - o dvou šampionátech. Možná i proto se Volkswagen do F1 nechystá, zatím se prezentuje prostřednictvím dvou značek ze svého koncernu - Porsche a Audi - v levnější Formuli E.
"Formule 1 se ubírá nebezpečnou stezkou. Je příliš drahá. Mnoho týmu, kromě těch největších, čelí finančním problémům. A majitelé okruhů či jejich promotéři nezvládají platit to, co se po nich chce. Podle mého názoru to může skončit pro tuto motoristickou kategorii katastrofou. Vidíme to všude. Mercedes má přes 1500 zaměstnanců, kteří jsou zapojeni do projektu F1. Ale dodavatele to až tak nezajímá, podle nich to není až tak vysoké číslo. Takže to přibližně čítá 2000 lidí na dvě auta. Měli byste zvážit reálnou hodnotu mezd v Anglii a také pořizovací ceny materiálu," sčítá argumenty pro své tvrzení Gobmeier.
MotoGP je stokrát lepšíTřiapadesátiletý ředitel Volkswagen motorsport dává Evropě za příklad americké závody a domnívá se, že na tomto kontinentě jsou ohledně kontroly nákladů rozhodně na vyšší úrovni. Je též toho názoru, že F1 potřebuje mnohem větší show, aby se stala opět atraktivní pro potenciální sponzory.
"Dokáží být v otázce manažerské mnohem lepší než Evropa. Tam je příliš mnoho rozličných kategorií. V některých je otázka nákladů na přijatelné úrovni, ale Formule 1 je už mimo hranici, stejně jako WEC. Proto také klesá počet sponzorů. Ti velcí, jako cigaretové společnosti, tu navíc nejsou. A významově menší se postupně stahují," vypočítává problémy Gobmeier.
Protože Gobmeier pracoval u značky Ducati jako šéf závodní stáje MotoGP, může si dovolit srovnávat. A dle jeho vlastních slov je tato závodní kategorie daleko před Formulí 1. On sám ji považuje za rozhodně lepší.
"Co se týče show, tak MotoGP jednoznačně dominuje, je stokrát lepší. Není tu žádný kompars a společně se světovou sérií superbiků mají před F1 náskok. A teoreticky má MotoGP možnost využít svého komerčního kapitálu pro ještě větší popularitu. A to se také děje. Máme v naší skupině značku Ducati a tak můžeme vidět rozdíl ve sponzorském přístupu. Dosáhli v tomto směru maxima, což se nepodařilo ani Porsche, Bentley či Audi. Ducati je speciální případ a podobně jako v případě Ferrari u něj sponzoři získávají skutečnou hodnotu. Jsou dobří v závodech, a to jak z hlediska médií, hospitality, tak i po stránce programové a v dalších oblastech. A automobilky na tom zdaleka tak dobře nejsou," uzavírá Gobmeier.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.