Automatizace prostupuje našimi životy a mnozí si pokládají otázky, kde a čím to vlastně skončí. Když jsme na našem webu psali fantastické myšlenky na monoposty bez pilotů, vypadalo to jako šílená sci-fi. Jenže se zdá, že v jistých oblastech dojde svého naplnění.
Na všechno existují rozbory a studie, ze kterých vám někdy vyjde výsledek natolik překvapivý, že vás zarazí. FIA je stále přesvědčena, že jedním z klíčových prvku atraktivity Formule 1 jsou piloti. To ale neplatí pro další oblasti, ve kterých může nejvyšší motoristický orgán prosazovat podporu autonomních technologií. Takže v budoucnu můžeme být svědky některých změn, a ač to zní velmi futuristicky, také safety caru bez řidiče.
Potvrdil to v rozhovoru pro server motorsport.com vedoucí technického oddělení Marcin Budkowski. Zastává názor, že bezpečnostní vozidlo bez řidiče by bylo jasnou známkou rostoucího pokroku v oblasti automobilového průmyslu, aniž by tím nějak utrpěla show jednotlivých závodů.
"Dovolte mi uvést příklad, který rozhodně není jediný: hovořili jsme o bezpilotním safety caru. Rádi bychom podporovali technologii, kolem níž zatím panuje určitá skepse, namísto aby se prokázalo, že může fungovat. Šlo by o to, že řidič safety caru by už neměl zásadní význam ve voze, protože by většinu ovládacích prvků měl na starosti počítač. Při myšlence závodních vozů bez pilotů musíme mít na paměti, že by to bylo skvělé pro inženýry, ale rozhodně ne pro diváky," vysvětluje Budkowski.
Jít cestou Roborace?Budkowski je nejspíš jeden ze zástupců první skupiny, protože je sice skeptický ohledně zájmu diváků o závody robotů - jako v případě zamýšlené série Roborace, nicméně ji obhajuje s tím, že v oblasti autonomního vývoje by mohla plnit důležitou roli.
"Vidím sérii Roborace jako zajímavou věc, která posouvá věci v jednom směru. Ale že by se tato myšlenka, závodit v F1 bez pilotů, líbila milionům fanoušků na celém světě? Upřímně o tom pochybuji. Proto využití platformy motorsportu k propagaci některých nových technologií, jako může být právě bezpilotní safety car nebo série Roborace, může přinést úžasná nová řešení," domnívá se Budkowski.
Rodák z Varšavy, který letos v květnu slavil čtyřicáté narozeniny, začal svou kariéru v F1 u týmu Prost v roce 2001. Když francouzská stáj zkrachovala, její technický ředitel Henri Durand pomohl Marcinovi, kde Polák pracoval v oddělení odpovědném za testy v aerodynamickém tunelu. Působiště změnil v roce 2007 a dalších sedm let pracoval pro McLaren. Jeho odchod do řad FIA byl motivován snahou formulovat plány pro adaptaci sportu ve vztahu k novým technologiím.
Originální idea"FIA zahájila projekt založený na autonomních vozech a chtěla pochopit, jak je v tomto záměru využít. Cílem bylo poznat, k jakým změnám dojde při využití autonomního řízení v oblasti automobilismu a jaký vliv to bude mít na jednotlivé národní federace. Jde tu také o důsledky při definování obchodního modelu, a to nezmiňuji využití těchto technologií v motorsportu jako propagace - řešení totiž může zcela změnit svět automobilů a oblast bezpečnosti. Autonomní řízení bude mít velmi silný dopad právě na stránku bezpečnosti a je známo, jak je prezident FIA Jean Todt zapojen do kampaně Action for Road Safety," dodává Budkowski.
Jestliže se tedy ozvaly před několika lety první náznaky tendencí, že by mohlo dojít k situaci, kdy v kokpitech už neuvidíme piloty, zdá se, že tato myšlenka se klube k životu. Hlavní roli tu hraje soustavně opakovaná bezpečnost, a i když mnoho lidí, mezi nimi i sám Budkowski pochybují, že by diváci tento model přijali, nadále se zaklínají tím, že by bylo de facto dosaženo stoprocentní mininalizace ohrožení lidského života a ještě by tato zkušenost mohla napomoci v běžném automobilovém procesu. Otázkou zůstává jak.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.