Automatizace prostupuje našimi životy a mnozí si pokládají otázky, kde a čím to vlastně skončí. Když jsme na našem webu psali fantastické myšlenky na monoposty bez pilotů, vypadalo to jako šílená sci-fi. Jenže se zdá, že v jistých oblastech dojde svého naplnění.
Na všechno existují rozbory a studie, ze kterých vám někdy vyjde výsledek natolik překvapivý, že vás zarazí. FIA je stále přesvědčena, že jedním z klíčových prvku atraktivity Formule 1 jsou piloti. To ale neplatí pro další oblasti, ve kterých může nejvyšší motoristický orgán prosazovat podporu autonomních technologií. Takže v budoucnu můžeme být svědky některých změn, a ač to zní velmi futuristicky, také safety caru bez řidiče.
Potvrdil to v rozhovoru pro server motorsport.com vedoucí technického oddělení Marcin Budkowski. Zastává názor, že bezpečnostní vozidlo bez řidiče by bylo jasnou známkou rostoucího pokroku v oblasti automobilového průmyslu, aniž by tím nějak utrpěla show jednotlivých závodů.
"Dovolte mi uvést příklad, který rozhodně není jediný: hovořili jsme o bezpilotním safety caru. Rádi bychom podporovali technologii, kolem níž zatím panuje určitá skepse, namísto aby se prokázalo, že může fungovat. Šlo by o to, že řidič safety caru by už neměl zásadní význam ve voze, protože by většinu ovládacích prvků měl na starosti počítač. Při myšlence závodních vozů bez pilotů musíme mít na paměti, že by to bylo skvělé pro inženýry, ale rozhodně ne pro diváky," vysvětluje Budkowski.
Jít cestou Roborace?Budkowski je nejspíš jeden ze zástupců první skupiny, protože je sice skeptický ohledně zájmu diváků o závody robotů - jako v případě zamýšlené série Roborace, nicméně ji obhajuje s tím, že v oblasti autonomního vývoje by mohla plnit důležitou roli.
"Vidím sérii Roborace jako zajímavou věc, která posouvá věci v jednom směru. Ale že by se tato myšlenka, závodit v F1 bez pilotů, líbila milionům fanoušků na celém světě? Upřímně o tom pochybuji. Proto využití platformy motorsportu k propagaci některých nových technologií, jako může být právě bezpilotní safety car nebo série Roborace, může přinést úžasná nová řešení," domnívá se Budkowski.
Rodák z Varšavy, který letos v květnu slavil čtyřicáté narozeniny, začal svou kariéru v F1 u týmu Prost v roce 2001. Když francouzská stáj zkrachovala, její technický ředitel Henri Durand pomohl Marcinovi, kde Polák pracoval v oddělení odpovědném za testy v aerodynamickém tunelu. Působiště změnil v roce 2007 a dalších sedm let pracoval pro McLaren. Jeho odchod do řad FIA byl motivován snahou formulovat plány pro adaptaci sportu ve vztahu k novým technologiím.
Originální idea"FIA zahájila projekt založený na autonomních vozech a chtěla pochopit, jak je v tomto záměru využít. Cílem bylo poznat, k jakým změnám dojde při využití autonomního řízení v oblasti automobilismu a jaký vliv to bude mít na jednotlivé národní federace. Jde tu také o důsledky při definování obchodního modelu, a to nezmiňuji využití těchto technologií v motorsportu jako propagace - řešení totiž může zcela změnit svět automobilů a oblast bezpečnosti. Autonomní řízení bude mít velmi silný dopad právě na stránku bezpečnosti a je známo, jak je prezident FIA Jean Todt zapojen do kampaně Action for Road Safety," dodává Budkowski.
Jestliže se tedy ozvaly před několika lety první náznaky tendencí, že by mohlo dojít k situaci, kdy v kokpitech už neuvidíme piloty, zdá se, že tato myšlenka se klube k životu. Hlavní roli tu hraje soustavně opakovaná bezpečnost, a i když mnoho lidí, mezi nimi i sám Budkowski pochybují, že by diváci tento model přijali, nadále se zaklínají tím, že by bylo de facto dosaženo stoprocentní mininalizace ohrožení lidského života a ještě by tato zkušenost mohla napomoci v běžném automobilovém procesu. Otázkou zůstává jak.
Red Bull zažil zklamání na Velké ceně Číny, kde se popáté za posledních sedm závodů neprobojoval na stupně vítězů.
Ferrari se po Velké Číny ceně ocitlo v nepříjemné situaci, když byli oba jeho jezdci diskvalifikováni kvůli technickým nesrovnalostem. Ferrari však na vzniklou situaci reagovalo rychle a svým fanouškům poskytlo oficiální vysvětlení.
Liam Lawson ví, že jeho výkony rozhodují o jeho budoucnosti v Red Bullu, ale nemá čas se na auto dostatečně přizpůsobit. V Číně skončil dvanáctý.
Obě Ferrari s Pierrem Gaslym byli po závodě Velké ceny Číny diskvalifikováni, což znamená, že přicházejí o cenné body. Vozy neprošly technickou kontrolou po závodě.
V závěru Velké ceny Číny čelil Lando Norris problémům s brzdovým pedálem, což málem změnilo výsledek jeho závodu.
Oscar Piastri dominantně zvítězil ve Velké ceně Číny, když od startu až do cíle udržoval bezpečný náskok před týmovým kolegou Landem Norrisem.
Lewis Hamilton dosáhl historického vítězství ve Formuli 1, když poprvé v kariéře vyhrál závod bez podpory motoru Mercedes. Ve všech svých dosavadních vítězstvích od roku 2012 vždy závodil s motorem Stříbrných šípů.
Júki Cunoda zazářil i při Velké ceně Číny, kde ve sprintu obsadil šesté místo a následně si vybojoval místo v první desítce na startovním roštu.
Liam Lawson čelí nejisté budoucnosti v Red Bullu. Přestože má před sebou teprve druhý závod za tým, jeho slabé výkony už vyvolaly obavy a spekulace o jeho dalším působení.
Tým Racing Bulls byl potrestán za nebezpečné vypuštění Isacka Hadjara během třetí části kvalifikace na Velkou cenu Číny, kdy se dostal do dráhy Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton, po historickém vítězství ve sprintu pro Ferrari, plánuje "mistrovský plán" na vítězství v hlavním závodě. Přes páté místo v kvalifikaci věří, že úpravy auta a správná strategie mu pomohou bojovat s konkurencí o první místo.
Charles Leclerc označil výkon Ferrari v kvalifikaci na Velkou cenu Číny za realistický obraz aktuální formy týmu. Oba piloti se do závodu postaví z páté a šesté pozice.