Brazilský pilot patří mezi veterány F1, takže si může dovolit se ohlédnout a porovnávat, jakou cestu F1 od roku 2002, kdy se stal nováčkem v týmu Sauber, královna motoristického sportu urazila. A příliš velký rozdíl nevidí.
Navzdory obecné kritice během posledních 16 let, že F1 se stává stále méně zajímavou, šestatřicetiletý Brazilec oponuje, že tomu tak vůbec není. Podle jeho názoru od chvíle, kdy se do světa Grand Prix zapojil on sám, k žádným zásadním změnám k horšímu nedošlo.
"Ve době, kdy jsem debutoval, už bylo předjíždění hodně obtížné, a to jsme neměli žádný systém DRS. Všichni si stěžoval na totéž. Poslouchali jsme pořád stejné nářky: »ah, musíme mít předjíždění; ah, nejsme schopni se držet vozů před sebou; ah, špičkové týmy mají oproti ostatním více peněz; ah, je to příliš drahé... « Co je tedy jinak. Žádnou zásadní změnu nevidím. Možná, že velké týmy v té době utrácely ještě více peněz než nyní, ale rozdíl mezi špičkou a zbytkem startovního pole by obrovský, stejně jako teď. To je F1. Doufejme, že se v budoucnu změní, ale já za svou kariéru žádné změny nezaregistroval," svěřil se Massa se svými pocity serveru motorsport.com.
Jak tedy vnímá Felipe Massa, který v F1 vystřídal značky Sauber, Ferrari a Williams, přínos nových vozů pro další roky Formule 1? Podle něj je výzva, které piloti čelí, podobná, ne-li zcela stejná jako dříve.
"Vozy jsou samozřejmě jiné, ale myšlenka - způsob, jakým vůz pilotujete, váš přínos, snaha dostat z vozu co nejvíc - se nijak neliší. Jsou to různé typy vozů, různá pravidla, různé pneumatiky, různé motory. Ale pokud chcete být pilotem F1, musíte být nejlepší a musíte z auta dostat maximu. Takhle to ve Formuli 1 vždy fungovalo, od mých začátků nešlo o nic jiného. To, jak věci fungují, tak odlišné není," pokračuje Massa.
Co považuje tento veterán, který v F1 absolvoval doposud 260 Grand Prix, za velice cenné, jsou zkušenosti nabyté při testování před jeho drastickým omezením. Pouze pro srovnání - od roku 2001, kdy se při testech poprvé posadil do Sauberu, až do konce roku 2008, tedy za sedm let, absolvoval Massa 260 oficiálních testovacích dnů. V následujícím období, což představuje devět a půl roku, to bylo pouze 66 dní.
"Přináší to nejen zkušenost, ale i získaný respekt k vozu. Víc mi to dává a někdy jsem schopen odhadnout pár věcí ještě předtím, než se stanou. Mladí piloti mají své možnosti a učí se, mají zase k dispozici víc závodů a většinou odvádějí dobrou práci. Takže mohu mít více zkušeností, ale nemyslím si, že rozdíl je až tak propastný. Dobrý pilot je dobrý pilot," uzavírá Massa.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.