O vlastnostech "nových" monopostů, jak se někdy označují vozy po citelných změnách před sezónou, se vedly velké dohady. Není proto od věci dát čas od času slovo i těm, kteří usedají za jejich volanty.
Devatenáctiletý Američan Santino Ferrucci se připojil k týmu Haas v loňském roce, kdy si na Silverstone otestoval vůz Haas VF-16. To bylo v době, kdy si velice zdatně vedl v šampionátu GP3 pro tým DAMS. V šampionátu skončil na 12. místě s 36 body a letos se po třech závodech v GP3 přesunul o stupínek výše - právě v Maďarsku debutoval po boku Nabila Jeffriho v týmu Trident F2. Při té příležitosti usedl do Haasu VF-17 v rámci druhého dne sezónních testů na okruhu Hungaroring.
"Je to obrovský skok, mezi GP3 a F2 je masivní rozdíl. S karbonovými brzdami v mém prvním kole jsem brzdil o 30 metrů dříve, a najednou jsem jel tak padesátkou, takže jsem zase musel přidat plyn. Byl to zážitek, usednout do vozu F1. Na brzdy v F2 jsem si zvykl poměrně rychle, ve Formuli 1 jsou brzdné body zhruba stejné, takže to takový rozdíl nebyl. Co je podstatně jiné, to je rychlost, vůz F1 se nedá k ničemu přirovnat. V každé zatáčce jedete o 30 i 40 km/h rychleji, od čtvrtého či pátého rychlostního stupně, zvyknout si na tohle je opravdu nejtěžší," popisuje své zkušenosti Ferrucci.
V dnešní době už mladíci pod dvacet let nejsou v F1 žádnou výjimkou, přesto se při loňském testu na Silverstone u Ferrucciho pochybovalo, zda tak silným monopostům skutečně dorostl. Šlo především o to, že Američan měl problémy s jízdou na mokru, což bylo pro jeho tehdejší výkon rozhodující - jak sám přiznal, tato zkušenost ho "trochu vyděsila". A nyní se musel sžívat se zcela novými jízdními vlastnostmi. Jak ale naznačují jeho slova, pokrok se dostavil.
"V nízkých a středních rychlostech už jsem si byl hodně jistý, že jsem schopen jet na limitu. Ve vysokých rychlostech jsem zkoušel v každém kole přidávat. Problém je v tom, že když se blížíte k limitu, ztrácíte kontrolu nad vozem, protože jdete na brzdy a snažíte se znovu získat kontrolu. Vůz na limitu může působit poněkud děsivě, takže v maximální rychlosti si raději odpustím pár kilometrů, ztratím nějakou desetinku a pojedu bezpečně, než abych v každém kole riskoval," dodává ke své jízdě Ferrucci.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.