O vlastnostech "nových" monopostů, jak se někdy označují vozy po citelných změnách před sezónou, se vedly velké dohady. Není proto od věci dát čas od času slovo i těm, kteří usedají za jejich volanty.
Devatenáctiletý Američan Santino Ferrucci se připojil k týmu Haas v loňském roce, kdy si na Silverstone otestoval vůz Haas VF-16. To bylo v době, kdy si velice zdatně vedl v šampionátu GP3 pro tým DAMS. V šampionátu skončil na 12. místě s 36 body a letos se po třech závodech v GP3 přesunul o stupínek výše - právě v Maďarsku debutoval po boku Nabila Jeffriho v týmu Trident F2. Při té příležitosti usedl do Haasu VF-17 v rámci druhého dne sezónních testů na okruhu Hungaroring.
"Je to obrovský skok, mezi GP3 a F2 je masivní rozdíl. S karbonovými brzdami v mém prvním kole jsem brzdil o 30 metrů dříve, a najednou jsem jel tak padesátkou, takže jsem zase musel přidat plyn. Byl to zážitek, usednout do vozu F1. Na brzdy v F2 jsem si zvykl poměrně rychle, ve Formuli 1 jsou brzdné body zhruba stejné, takže to takový rozdíl nebyl. Co je podstatně jiné, to je rychlost, vůz F1 se nedá k ničemu přirovnat. V každé zatáčce jedete o 30 i 40 km/h rychleji, od čtvrtého či pátého rychlostního stupně, zvyknout si na tohle je opravdu nejtěžší," popisuje své zkušenosti Ferrucci.
V dnešní době už mladíci pod dvacet let nejsou v F1 žádnou výjimkou, přesto se při loňském testu na Silverstone u Ferrucciho pochybovalo, zda tak silným monopostům skutečně dorostl. Šlo především o to, že Američan měl problémy s jízdou na mokru, což bylo pro jeho tehdejší výkon rozhodující - jak sám přiznal, tato zkušenost ho "trochu vyděsila". A nyní se musel sžívat se zcela novými jízdními vlastnostmi. Jak ale naznačují jeho slova, pokrok se dostavil.
"V nízkých a středních rychlostech už jsem si byl hodně jistý, že jsem schopen jet na limitu. Ve vysokých rychlostech jsem zkoušel v každém kole přidávat. Problém je v tom, že když se blížíte k limitu, ztrácíte kontrolu nad vozem, protože jdete na brzdy a snažíte se znovu získat kontrolu. Vůz na limitu může působit poněkud děsivě, takže v maximální rychlosti si raději odpustím pár kilometrů, ztratím nějakou desetinku a pojedu bezpečně, než abych v každém kole riskoval," dodává ke své jízdě Ferrucci.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.