Rozhodnutí Strategické komise F1 potvrzené FIA mění od příštího roku tvář Formule 1. Jak na tento krok reagují piloti, kteří v nedávné době nebyli řešení Halo konceptu příliš nakloněni? Dalo by se říci, že smířlivě.
Dohady nejen o funkčnosti, ale i vzhledu se táhly prakticky od prvních studií až po zkoušky v trénincích vybraných Grand Prix. Nyní se vyhodnocuje včerejší oznámení a největší debaty, jak už to tak bývá, planou na sociálních sítích. Piloti vydali do jisté míry opatrné prohlášení, ve kterém se nechali slyšet, že tlak FIA z hlediska zvýšení bezpečnosti vedoucí ke kontroverznímu rozhodnutí by neměl mít důsledek na kvalitu závodů.
Přitom velké množství fanoušků a vůbec lidí úzce propojených s F1 dává najevo svou nespokojenost ohledně podoby vozů pro rok 2018. Připomínají, že to byli i někteří piloti, kteří měli výhrady co se týče vzhledu. Například někdejší pilot F1 a nynější komentátor Martin Brundle označil systém ochrany kokpitu za "vysloveně ošklivý".
Uvádí se rovněž, že ve středu schválený návrh FIA získal plnou podporu pouze od jednoho týmu (ovšem nebylo uvedeno který). Automobilová federace zdůvodňuje svůj krok argumentem, že již nelze zavedení ochrany kokpitu odkládat. Ačkoliv je opozice proti Halo konceptu značná, FIA si jako důvod vzala neuspokojivé výsledky z testu štítu v tréninku na britskou Grand Prix.
Proč náhle takový spěch?Věčné dohady o zavedení či odložení ochrany kokpitu vzbuzovaly dojem, že nejde o záležitost takříkajíc "na pořadu dne". FIA však měla obavy, že by v budoucnu mohlo dojít k právním důsledkům v případě zranění či úmrtí pilota při nehodě a bylo by prokázáno, že s Halo konceptem by jeho postižení bylo menší. Proto se FIA rozhodla využít svého veta v oblasti bezpečnosti a prosadila upravenou verzi Halo už od příští sezóny.
GPDA sice souhlasila, že z vizuálního hlediska není Halo koncept ideálním řešením, ale smířlivě prohlašuje, že zavedením tohoto prvku s největší pravděpodobností neubude významný počet příznivců F1. Dokonce se objevuje názor, že pocit většího bezpečí umožní další navýšení rychlosti a piloti budou ochotni i více riskovat.
GPDA se důsledků nebojí"Pokud jde o zavedení dostatečné ochrany hlavy, už jsme uvedli, že piloti respektují bezpečnostní standardy FIA a podporují trvající snahu o lepší bezpečnost při závodech. Během posledních desetiletí jsme zaznamenali nárůst rychlosti a stále rychlejší časy je možné dosahovat pouze díky rostoucí bezpečnosti. Za stejnou dobu jsme rovněž zaznamenali zvýšenou popularitu našeho sportu. Formule 1 může sloužit jako vzor, kdy stále větší bezpečnost nemá za důsledek pokles výkonu. Ačkoliv Halo koncept nemusí být pro každého nejvhodnější, piloti přesto budou závodit a pokoušet se o co nejvyšší výkony na tratích, což je klíčem k dalšímu vzestupu popularity F1," uvedl prezident GPDA Alex Wurz.
Halo koncept navrhl a představil Mercedes, poté došlo k jeho dalšímu vývoji ze strany FIA a proběhlo i opakované testování, ať při předsezónních jízdách v Barceloně nebo nejčastěji v rámci prvních tréninků některých Grand Prix. V současné době se rovněž řeší i otázka navýšení hmotnostního limitu, ale GPDA požaduje úpravu pravidel tak, aby těžší piloti nebyli nespravedlivě penalizováni. GPDA se v minulosti vzdala debaty ohledně zavedení ochrany kokpitu, takže rozhodování o nasazení spadalo plně do kompetence FIA.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.