Kdo se objevil na setkání dodavatelů motorů? Jejich rodina se může rozrůst

Zapojí se do F1 i další výrobci motorů? (ilustrační foto)
Zapojí se do F1 i další výrobci motorů? (ilustrační foto), foto: HaJ
Robert RoBertino Pavelka 5. července 2017 13:20
Sdílej:

Chcete si udělat malý test? Tak na chvilku nechte google googlem, neotvírejte statistické stránky a zkuste vyjmenovat pohonné jednotky, které hřměly ve Formuli 1 před dvaceti lety. Byly čtyři? Šest? Osm nebo ještě více?

Pokud pomineme agregát Petronas, což nebylo nic jiného než upravená pohonná jednotka Ferrari, pak se ve vozech ročníku 1997 objevilo osm různých motorů: Ferrari, Ford, Hart, Mercedes, Mugen-Honda, Peugeot, Renault a Yamaha. Další prozkoumání nám ukáže, že pouze Renault a Ford (nepočítáme-li už zmíněné Ferrari/Petronas) dodávaly agregáty dvěma týmům. Z dnešního pohledu se tato situace zdá být téměř utopií.

Možná i proto se ve Formuli 1 a FIA zabývají plány na úpravu současných pravidel týkajících se motorů, aby se zájem ze strany výrobců zvýšil. Ostatně něco v tomto směru naznačil už Ross Brawn, ale prozatím šlo spíš o povšechné informace. Ostatně v březnu proběhla první schůzka současných dodavatelů, na které se objevili zástupci skupiny Volkswagen.

Noví majitelé F1 dobře chápou potenciál své sportovní oblasti a rozšíření dodavatelů by určitě přineslo zajímavé srovnání, ale pořád je tu případ Hondy, která od svého návratu v roce 2015 klopýtá za svými třemi soupeři. I proto se hovoří o novém rámci pravidel, který by adeptům na dodávky motorů nabídl vyhovující nebo dokonce atraktivní podmínky. A že to nemusí být jenom zbožné přání, naznačila i druhá oficiální schůzka, která proběhla v pondělí za premiérové účasti značek Aston Martin, Cosworth, Zytek a Magneti Marelli.

Podobná setkání lze považovat za pozitivní a pokud FIA správně vyhodnotí zpětnou vazbu od všech účastníků a zužitkuje je v předkládaných pravidlech pro rok 2021, mohli bychom se opět dočkat širšího pole pohonných jednotek. Tím by se opět posílila pozice Formule 1, jak uvedli noví majitelé, technologie motoru nemůže jít zpět, musí nadále představovat vrchol motorsportu.

Server motorsport.com uvedl, že následujícím krokem po zmíněné schůzce bude individuální konzultace s jejími účastníky. FIA a vlastníci obchodních práv F1 poté zformulují společný návrh na nové specifikace pohonných jednotek. Podle zveřejněných plánů by další setkání na podobné úrovni mělo proběhnout do 21. září letošního roku, tedy ještě před svoláním Světové rady motorsportu.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.