Pokud by se v budoucnu chystaly do Formule 1 další výrobci motorů, měla by se jim podat vstřícná ruka v pravidlech, navrhuje Ross Brawn na pozadí návratu Hondy do vrcholného prostředí nejprestižnější kategorie.
Automobilová federace, řídící orgán F1, v průběhu letošního roku oznámil, že Mercedes, Ferrari a Renault vyvinuli šestiválcové hybridní turbomotory a vzájemné odstupy těchto tří automobilek činí 0,3 vteřiny, ačkoliv tým Red Bull zpochybnil metodiku využívanou ke zmíněnému propočtu. A pak je tu trápící se Honda, která se od roku 2015 pokouší dotáhnout do závětří svých tří soupeřů, což se poněkud neblaze projevilo na výkonnosti McLarenu.
Vzhledem k tomu, že Ross Brawn nedávno navrhl pomoc japonskému výrobci, pokud o ní požádá. Stejně tak se domnívá, že podobně se bude postupovat při případném příchodu nových dodavatelů pohonných jednotek, kteří by projevili zájem o vstup do F1.
"Pokud se zaměříme na nové předpisy, které začnou platit po roce 2020, budeme muset uvažovat o nových výrobcích, kteří by se v počátečním termínu připojili, a je třeba si uvědomit, že budou zpočátku potřebovat jistou formu podpory. Když zmíníme systém vývojových žetonů, tak by nový dodavatel mohl v prvních letech dostat větší prostor - existují chytré postupy, které můžeme využít k jejich nalákání do F1," zamýšlí se Brawn.
Hondě můžeme vyjít vstřícV dalším líčení svých představ se ještě jednou vrací k problematice podpory Hondy, protože by nerad vzbudil představu, že se japonský dodavatel bude těšit nějakým speciálním úlevám nebo dokonce programu šitému Hondě na míru.
"Nehodláme se dohodnout na nějakých speciálních konstrukčních podmínkách pro Hondu. Můj návrh není postaven na tom, že bych jel do jejího sídla a radil, jak mají svůj motor navrhnout, ale pokud jim můžeme v F1 pomoci naplnit jejich ambice, tak to uděláme. Pokud nás požádá o pomoc a bylo to něco, co je v našich schopnostech - nic takového, co by vedlo k nekalé soutěži - tak pomůžeme," vysvětluje Brawn.
Chceme tříletý cyklusPokud něco odrazuje nové zájemce o dodávky motorů pro Formuli 1, může to být právě technické provedení. Právě toho se obává Brawn, který označuje současné pohonné jednotky za natolik složité, že se další výrobci do prestižní soutěže nehrnou.
"Byly doby, tím myslím éru slavného agregátu Ford Cosworth, kdy byl motor jenom spojovacím prostorem mezi šasi a převodovkou - téměř celé startovní pole mělo shodné pohonné jednotky. Osobně si nemyslím, že by to F1 přidalo nějakou nadhodnotu, protože ta musí produkovat určitou odlišnost. Ale nesmí být příliš velká, aby nevedla k dominantnímu postavení. Hledání rovnováhy začíná ve chvíli začátku, protože snaha aplikovat následné změny je choulostivá, emocionální a dokáže lidi zklamat nebo i vyděsit. Vidět, kam jsme dospěli dnes, je skvělým katalyzátorem pro ujištění, že nové předpisy zvládnou potenciál výkonnostních rozdílů a budou dosažitelnější pro širší skupinu. Současné pohonné jednotky jsou velkolepé inženýrské produkty, ale jak už bylo prokázáno, v roli nováčka vás čeká těžký boj, abyste se prodrali do popředí. Nechceme nikomu jeho pozici zvlášť ulehčit, ale také máme zájem, aby se noví výrobci byli schopni do tří let od svého příchodu dostat na odpovídající úroveň konkurence," uzavírá svůj záměr Brawn.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.