Pokud by se v budoucnu chystaly do Formule 1 další výrobci motorů, měla by se jim podat vstřícná ruka v pravidlech, navrhuje Ross Brawn na pozadí návratu Hondy do vrcholného prostředí nejprestižnější kategorie.
Automobilová federace, řídící orgán F1, v průběhu letošního roku oznámil, že Mercedes, Ferrari a Renault vyvinuli šestiválcové hybridní turbomotory a vzájemné odstupy těchto tří automobilek činí 0,3 vteřiny, ačkoliv tým Red Bull zpochybnil metodiku využívanou ke zmíněnému propočtu. A pak je tu trápící se Honda, která se od roku 2015 pokouší dotáhnout do závětří svých tří soupeřů, což se poněkud neblaze projevilo na výkonnosti McLarenu.
Vzhledem k tomu, že Ross Brawn nedávno navrhl pomoc japonskému výrobci, pokud o ní požádá. Stejně tak se domnívá, že podobně se bude postupovat při případném příchodu nových dodavatelů pohonných jednotek, kteří by projevili zájem o vstup do F1.
"Pokud se zaměříme na nové předpisy, které začnou platit po roce 2020, budeme muset uvažovat o nových výrobcích, kteří by se v počátečním termínu připojili, a je třeba si uvědomit, že budou zpočátku potřebovat jistou formu podpory. Když zmíníme systém vývojových žetonů, tak by nový dodavatel mohl v prvních letech dostat větší prostor - existují chytré postupy, které můžeme využít k jejich nalákání do F1," zamýšlí se Brawn.
Hondě můžeme vyjít vstřícV dalším líčení svých představ se ještě jednou vrací k problematice podpory Hondy, protože by nerad vzbudil představu, že se japonský dodavatel bude těšit nějakým speciálním úlevám nebo dokonce programu šitému Hondě na míru.
"Nehodláme se dohodnout na nějakých speciálních konstrukčních podmínkách pro Hondu. Můj návrh není postaven na tom, že bych jel do jejího sídla a radil, jak mají svůj motor navrhnout, ale pokud jim můžeme v F1 pomoci naplnit jejich ambice, tak to uděláme. Pokud nás požádá o pomoc a bylo to něco, co je v našich schopnostech - nic takového, co by vedlo k nekalé soutěži - tak pomůžeme," vysvětluje Brawn.
Chceme tříletý cyklusPokud něco odrazuje nové zájemce o dodávky motorů pro Formuli 1, může to být právě technické provedení. Právě toho se obává Brawn, který označuje současné pohonné jednotky za natolik složité, že se další výrobci do prestižní soutěže nehrnou.
"Byly doby, tím myslím éru slavného agregátu Ford Cosworth, kdy byl motor jenom spojovacím prostorem mezi šasi a převodovkou - téměř celé startovní pole mělo shodné pohonné jednotky. Osobně si nemyslím, že by to F1 přidalo nějakou nadhodnotu, protože ta musí produkovat určitou odlišnost. Ale nesmí být příliš velká, aby nevedla k dominantnímu postavení. Hledání rovnováhy začíná ve chvíli začátku, protože snaha aplikovat následné změny je choulostivá, emocionální a dokáže lidi zklamat nebo i vyděsit. Vidět, kam jsme dospěli dnes, je skvělým katalyzátorem pro ujištění, že nové předpisy zvládnou potenciál výkonnostních rozdílů a budou dosažitelnější pro širší skupinu. Současné pohonné jednotky jsou velkolepé inženýrské produkty, ale jak už bylo prokázáno, v roli nováčka vás čeká těžký boj, abyste se prodrali do popředí. Nechceme nikomu jeho pozici zvlášť ulehčit, ale také máme zájem, aby se noví výrobci byli schopni do tří let od svého příchodu dostat na odpovídající úroveň konkurence," uzavírá svůj záměr Brawn.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“