Další kapitolu komentářů kolem kontroverzního střetu mezi Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem v rámci Grand Prix Ázerbajdžánu otevřel někdejší mistr světa, Kanaďan Jacques Villeneuve jr., známý svými nekompromisními komentáři.
Pamětníci a stoupenci historie F1 si určitě vzpomenou na dvacet let starý incident v Jerezu de la Frontera. Jednalo se o poslední závod sezóny 1997, označený jako Grand Prix Evropy, a Villeneuve s Michaelem Schumacherem bojovali o mistrovský titul. Ve 48. kole Jacques zaútočil a Michael se pokusil zhatit jeho manévr stylem, který byl později oceněn vyloučením ze stávajícího ročníku.
Také tento incident byl dlouho komentován, probírán a přetřásán a jestli už měl Michael Schumacher máslo na hlavě po kolizi s Damonem Hillem v Austrálii 1994 (rovněž poslední a rozhodující závod sezóny v boji o mistrovský titul), události z Jerezu jeho "oblibu" ještě prohloubily. Ale i když se někteří lidé po duelu Hamiltona a Vettela v Baku snažili obě události srovnávat, sám Villeneuve tvrdí, že rovnítko mezi Jerezem a Baku nevidí.
"Bylo to něco docela jiného. Jeli rychlostí nějakých deset mil v hodině, to není nic. Samozřejmě ten manévr byl hnusný, ale Lewis ho svým způsobem pokoušel. Jsem pilot a viděl jsem to. Kterýkoli pilot by mi něco takového udělal, možná bych reagoval jako Sebastian. Dostal trest, ten nejvyšší, jaký, myslím, může podle nových pravidel v závodě dostat," zhodnotil situaci Villeneuve.
"Nešlo o úmysl" obhajuje Kanaďan VettelaKanaďan ale rovněž vyslovil názor, že Vettelovým úmyslem nebylo do Hamiltonova vozu narazit, když se dostal na jeho úroveň: "Jsem přesvědčen, že ho nechtěl trefit. Měl na volantu jednu ruku, díval se na Lewise a něco mu ukazoval. Takovým stylem řízení nikoho netrefíš, spíš zničíš vlastní auto - pokud hodláš do někoho najet, tak držíš volant oběma rukama," pokračuje.
"Je to fajn, je to OK, je to skvělé. A já jsem svým způsobem rád, že vidíme jezdce, kteří mají emoce. Je to dobré, je to zábavné. Máme dva kluky, kteří bojují o šampionát, jsou na sebe navzájem naštvaní a nakonec nedošlo k žádné škodě. Tak v čem je problém? Je to skvělé pro televizi, je to fajn vidět, jak po sobě jdou. Je to mnohem příjemnější, než když Lewis žádá Bottase, aby Vettela zpomalil. Myslím, že tohle je na škodu," dodává Villeneuve.
Více postihů za kličkováníŠestačtyřicetiletý Kanaďna rovněž přivítal, že sportovní komisaři nechali bez trestu úvodní kolizi mezi Bottasem a Räikkönenem, zároveň však poukázal na nesourodé rozhodování ohledně konkrétních událostí.
"Bottas nakonec nedostal žádný trest za najetí do Kimiho. Pravidla by ale měla umožňovat závodění a rovněž určité pochybení. Já sám osobně jsem rád, že za to Valtteri nedostal penalizaci, pak by ale neměli být postiženi ani ostatní. Zkrátka závodili, jeden udělal chybu a narazil do druhého.
Rozhodně bych ale více trestal takové to kličkování, které vídáme, to je zásadní věc. V Montrealu to byl myslím Stoffel Vandoorne, který to někde udělal, a Carlos Sainz jr. za to byl penalizován. Pokud jde o extrémní změny směru, měly by být trestány. To, co udělal Bottas, byla jen chyba v nájezdu do zatáčky, ale to je závodění. Co udělal Vettel, nebylo vůbec hezké, ani sportovní, ale divákům se na to dobře kouká," dodává Villeneuve.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.