Další kapitolu komentářů kolem kontroverzního střetu mezi Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem v rámci Grand Prix Ázerbajdžánu otevřel někdejší mistr světa, Kanaďan Jacques Villeneuve jr., známý svými nekompromisními komentáři.
Pamětníci a stoupenci historie F1 si určitě vzpomenou na dvacet let starý incident v Jerezu de la Frontera. Jednalo se o poslední závod sezóny 1997, označený jako Grand Prix Evropy, a Villeneuve s Michaelem Schumacherem bojovali o mistrovský titul. Ve 48. kole Jacques zaútočil a Michael se pokusil zhatit jeho manévr stylem, který byl později oceněn vyloučením ze stávajícího ročníku.
Také tento incident byl dlouho komentován, probírán a přetřásán a jestli už měl Michael Schumacher máslo na hlavě po kolizi s Damonem Hillem v Austrálii 1994 (rovněž poslední a rozhodující závod sezóny v boji o mistrovský titul), události z Jerezu jeho "oblibu" ještě prohloubily. Ale i když se někteří lidé po duelu Hamiltona a Vettela v Baku snažili obě události srovnávat, sám Villeneuve tvrdí, že rovnítko mezi Jerezem a Baku nevidí.
"Bylo to něco docela jiného. Jeli rychlostí nějakých deset mil v hodině, to není nic. Samozřejmě ten manévr byl hnusný, ale Lewis ho svým způsobem pokoušel. Jsem pilot a viděl jsem to. Kterýkoli pilot by mi něco takového udělal, možná bych reagoval jako Sebastian. Dostal trest, ten nejvyšší, jaký, myslím, může podle nových pravidel v závodě dostat," zhodnotil situaci Villeneuve.
"Nešlo o úmysl" obhajuje Kanaďan VettelaKanaďan ale rovněž vyslovil názor, že Vettelovým úmyslem nebylo do Hamiltonova vozu narazit, když se dostal na jeho úroveň: "Jsem přesvědčen, že ho nechtěl trefit. Měl na volantu jednu ruku, díval se na Lewise a něco mu ukazoval. Takovým stylem řízení nikoho netrefíš, spíš zničíš vlastní auto - pokud hodláš do někoho najet, tak držíš volant oběma rukama," pokračuje.
"Je to fajn, je to OK, je to skvělé. A já jsem svým způsobem rád, že vidíme jezdce, kteří mají emoce. Je to dobré, je to zábavné. Máme dva kluky, kteří bojují o šampionát, jsou na sebe navzájem naštvaní a nakonec nedošlo k žádné škodě. Tak v čem je problém? Je to skvělé pro televizi, je to fajn vidět, jak po sobě jdou. Je to mnohem příjemnější, než když Lewis žádá Bottase, aby Vettela zpomalil. Myslím, že tohle je na škodu," dodává Villeneuve.
Více postihů za kličkováníŠestačtyřicetiletý Kanaďna rovněž přivítal, že sportovní komisaři nechali bez trestu úvodní kolizi mezi Bottasem a Räikkönenem, zároveň však poukázal na nesourodé rozhodování ohledně konkrétních událostí.
"Bottas nakonec nedostal žádný trest za najetí do Kimiho. Pravidla by ale měla umožňovat závodění a rovněž určité pochybení. Já sám osobně jsem rád, že za to Valtteri nedostal penalizaci, pak by ale neměli být postiženi ani ostatní. Zkrátka závodili, jeden udělal chybu a narazil do druhého.
Rozhodně bych ale více trestal takové to kličkování, které vídáme, to je zásadní věc. V Montrealu to byl myslím Stoffel Vandoorne, který to někde udělal, a Carlos Sainz jr. za to byl penalizován. Pokud jde o extrémní změny směru, měly by být trestány. To, co udělal Bottas, byla jen chyba v nájezdu do zatáčky, ale to je závodění. Co udělal Vettel, nebylo vůbec hezké, ani sportovní, ale divákům se na to dobře kouká," dodává Villeneuve.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.