MONTREAL - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace a jak jsou na tom tedy s výkonností svých vozů? Jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Kanady?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Před ní začíná první DRS zóna (55 metrů za zatáčkou č. 12) a 70 metrů za ní druhá - obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází na konci 2. sektoru - 110 m před zatáčkou č. 9.
Hamilton získal 65 pole-position své kariéry a vyrovnal tak rekord Ayrtona Senny. K absolutnímu prvenství mu ale scházejí ještě tři - Michael Schumacher jich má na svém kontě 68. Britský jezdec předvedl fantastické kolo a překonal rekord okruhu Gillese Villeneuva, když byl o 1,3 sekundy rychlejší než loni - zisk daný výlučně trakcí, protože se na něm nenacházejí žádné velké zatáčky.
"Byla to střelba, tlačil jsem na to. Dostává se mi tady velké podpory, chtěl jsem to zkrátka vrátit dobrým kolem. To kolo bylo sexy. Nemůžu uvěřit tomu, že jsem ho dal tak dobře dohromady. První sektor byl fantastický, pak se mi podařilo být v druhém trochu lepší. Tým odvedl fantastickou práci tím, že se zkrátka poučil z našich chyb v posledním závodě a opravdu se na tento připravil," popisoval dojatý Hamilton.
Dominoval především v prvním a druhém sektoru, v tom třetím na Vettela ztratil 71 tisícin. Ve svém posledním pokusu zajel ideální kolo, což se v Q3 povedlo už jen Verstappenovi.
Vettel se s Ferrari snažil, ale dopouštěl se při brzdění drobných chybek a míjel vrcholy zatáček, jinak mohl být o 2 desetiny sekundy rychlejší - to by mu na Hamiltona přesto nestačilo. Na triumf v Montrealu přesto věří: "Myslím, že na vítězství rychlost máme. Nejsem moc spokojený se svou poslední jízdou v kvalifikaci, rád bych si ten druhý pokus zopakoval a zkrátka něco k dobru našel. Asi jsem na to tlačil moc."
Na posun na třetí příčku před Bottase by to však stačilo Räikkönenovi, který za svým teoreticky nejlepším kolem zaostal také skoro o 2 desetiny. "Poslední kolo bylo hodně rychlé, jenže jsem udělal chybu v 2. zatáčce. Trochu jsem se zlepšil, ale nemohl jsem už zajet velmi dobré kolo a doplatil jsem na to. Když na místech, jako je toto, pokazíte jednu zatáčku, tak to má obrovský dopad na čas na kolo. Naše auto je dobré, ale z nějakého důvodu se v kvalifikaci trápíme. Závod bude úplně jiným příběhem," věří Fin.
Pozitivní na tom je, že máme zaděláno na další skvělou bitvu a parádní závod. Na rozdíl od Monaka se totiž v Montrealu díky dlouhým rovinkám dá předjíždět.
Třetím nejrychlejším týmem je Red Bull, který ale ztrácí podstatně více než minule v Monaku - místo 4,5 desetin už jde o celou sekundu, což se ale kvůli povaze okruhu očekávalo. Společně s Mercedesem udělal viditelný krok vpřed Williams, Ferrari by ale mohlo mít v závodním režimu díky lepší práci s pneumatikami o něco navrch. Oproti poslednímu podniku se nejvíce zhoršily stáje Toro Rosso a Haas.
Nejvyšší rychlost dosáhl na rovince Wehrlein s rok starým motorem Ferrari - 335 km/h. Verstappen poháněný Renaultem ztrácel 0,4 km/h, Vettel s aktuální pohonnou jednotkou Ferrari 3,5 km/h.
Obrovský deficit je stále patrný u Hondy: 15 - 16 km/h odpovídá přibližně o 120 koní nižšímu výkonu, než má ve špičce Mercedes. McLaren na slibovaný upgrade stále čeká, japonská automobilka však stále není schopna říci, kdy ho zvládne připravit. Popírá však, že by se ve vývoji ztrácela.
Pneumatiky a strategieMezi jednotlivými směsmi pneumatik jsou zhruba vteřinové rozdíly, týmy plánují odjet Velkou cenu Kanady s jednozastávkovou strategií, hratelné jsou však i dvouzastávkové. Trať se vyvíjela i v průběhu kvalifikace, týmy s tím budou muset počítat i dnes.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.