MONTREAL - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace a jak jsou na tom tedy s výkonností svých vozů? Jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Kanady?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Před ní začíná první DRS zóna (55 metrů za zatáčkou č. 12) a 70 metrů za ní druhá - obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází na konci 2. sektoru - 110 m před zatáčkou č. 9.
Hamilton získal 65 pole-position své kariéry a vyrovnal tak rekord Ayrtona Senny. K absolutnímu prvenství mu ale scházejí ještě tři - Michael Schumacher jich má na svém kontě 68. Britský jezdec předvedl fantastické kolo a překonal rekord okruhu Gillese Villeneuva, když byl o 1,3 sekundy rychlejší než loni - zisk daný výlučně trakcí, protože se na něm nenacházejí žádné velké zatáčky.
"Byla to střelba, tlačil jsem na to. Dostává se mi tady velké podpory, chtěl jsem to zkrátka vrátit dobrým kolem. To kolo bylo sexy. Nemůžu uvěřit tomu, že jsem ho dal tak dobře dohromady. První sektor byl fantastický, pak se mi podařilo být v druhém trochu lepší. Tým odvedl fantastickou práci tím, že se zkrátka poučil z našich chyb v posledním závodě a opravdu se na tento připravil," popisoval dojatý Hamilton.
Dominoval především v prvním a druhém sektoru, v tom třetím na Vettela ztratil 71 tisícin. Ve svém posledním pokusu zajel ideální kolo, což se v Q3 povedlo už jen Verstappenovi.
Vettel se s Ferrari snažil, ale dopouštěl se při brzdění drobných chybek a míjel vrcholy zatáček, jinak mohl být o 2 desetiny sekundy rychlejší - to by mu na Hamiltona přesto nestačilo. Na triumf v Montrealu přesto věří: "Myslím, že na vítězství rychlost máme. Nejsem moc spokojený se svou poslední jízdou v kvalifikaci, rád bych si ten druhý pokus zopakoval a zkrátka něco k dobru našel. Asi jsem na to tlačil moc."
Na posun na třetí příčku před Bottase by to však stačilo Räikkönenovi, který za svým teoreticky nejlepším kolem zaostal také skoro o 2 desetiny. "Poslední kolo bylo hodně rychlé, jenže jsem udělal chybu v 2. zatáčce. Trochu jsem se zlepšil, ale nemohl jsem už zajet velmi dobré kolo a doplatil jsem na to. Když na místech, jako je toto, pokazíte jednu zatáčku, tak to má obrovský dopad na čas na kolo. Naše auto je dobré, ale z nějakého důvodu se v kvalifikaci trápíme. Závod bude úplně jiným příběhem," věří Fin.
Pozitivní na tom je, že máme zaděláno na další skvělou bitvu a parádní závod. Na rozdíl od Monaka se totiž v Montrealu díky dlouhým rovinkám dá předjíždět.
Třetím nejrychlejším týmem je Red Bull, který ale ztrácí podstatně více než minule v Monaku - místo 4,5 desetin už jde o celou sekundu, což se ale kvůli povaze okruhu očekávalo. Společně s Mercedesem udělal viditelný krok vpřed Williams, Ferrari by ale mohlo mít v závodním režimu díky lepší práci s pneumatikami o něco navrch. Oproti poslednímu podniku se nejvíce zhoršily stáje Toro Rosso a Haas.
Nejvyšší rychlost dosáhl na rovince Wehrlein s rok starým motorem Ferrari - 335 km/h. Verstappen poháněný Renaultem ztrácel 0,4 km/h, Vettel s aktuální pohonnou jednotkou Ferrari 3,5 km/h.
Obrovský deficit je stále patrný u Hondy: 15 - 16 km/h odpovídá přibližně o 120 koní nižšímu výkonu, než má ve špičce Mercedes. McLaren na slibovaný upgrade stále čeká, japonská automobilka však stále není schopna říci, kdy ho zvládne připravit. Popírá však, že by se ve vývoji ztrácela.
Pneumatiky a strategieMezi jednotlivými směsmi pneumatik jsou zhruba vteřinové rozdíly, týmy plánují odjet Velkou cenu Kanady s jednozastávkovou strategií, hratelné jsou však i dvouzastávkové. Trať se vyvíjela i v průběhu kvalifikace, týmy s tím budou muset počítat i dnes.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.