Max Chilton by rád viděl v F1 využití pozorovatelů po vzoru IndyCar

Chilton, Max
Chilton, Max, foto: Manor Racing
Robert RoBertino Pavelka 2. června 2017 10:00
Sdílej:

Britský pilot už možná vyšuměl mnohým z paměti - strávil v F1 dvě sezóny v kokpitu týmu Marussia a přestože vynikal vytrvalostí a minimem předčasných odstoupení ze závodu, nejlepším výsledkem bylo 13. místo - žádnou díru do světa tedy neudělal.

Jako mnozí další se šestadvacetiletý Chilton přesunul do IndyCar, v níž loni a letos hájí barvy týmu Chip Ganassi Racing. V ostře sledovaném závodě 500 mil INDY se prezentoval velice dobrým výsledkem: po určitou část závodu se dokonce pohyboval v čele a nakonec skončil na 4. místě. 

Co se rodákovi z Reigatte v hrabství Surrey na IndyCar líbí, jsou takzvaní pozorovatelé (spotters). Tyto osoby jsou využívány nejčastěji při závodech na oválech - sedí na tribuně a dávají přímo pilotovi informace jízdním stylu, změně závodní stopy, možnostech útoku, aniž by si poškodil vůz. Třeba při průjezdu zatáčkou mu ve vteřinových intervalech radí, zda je jeho manévr ještě bezpečný.

"Zažil jsem tyhle "spottery" a myslím, že jejich činnost je opravdu užitečná. Domnívám se, že při některých závodech Formule 1 by bylo dobré takové pozorovatele mít. Vím, že to v F1 není obvyklé a nejspíš k tomu nedojde, na druhou stranu by to nejspíš snížilo počet kolizí a některých nehod," domnívá se Max Chilton.

Zvláště pro Grand Prix Monaka by tento přístup podle britského pilota měl své opodstatnění, protože na velmi úzké trati se piloti občas nedokáží plně soustředit na situaci kolem sebe a za sebou. Chilton si proto myslí,že pro F1 neobvyklé řešení by mělo své opodstatnění.

"Například v Monaku při nájezdu do Saint Dévote kolikrát nemáte čas se podívat do zpětných zrcátek. Pokud existuje někdo, kdo vás sleduje a řekne vám, že za vaší zádí je soupeř a tlačí na vás, ušetří vám nutnost se věnovat tomu, co se za vámi děje - vy se pak můžete soustředit na dění před vámi, takže jde do jisté míry také o bezpečnostní prvek," domnívá se Chilton.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.