Loni dosáhl tým Force India svého nejlepšího výsledku v existenci - čtvrté místo v Poháru konstruktérů pro malou stáj bylo velkou výzvou. Přestože mnozí tvrdili, že se nepodaří obhájit tento výsledek, zatím se Mallyův tým drží. Snad i proto si vytváří menší problémy jinde.
Ve Španělsku mohly v "růžové zóně" (jeden z titulů podle nově zbarvených vozů) vypuknout patřičné oslavy. Zisk 22 bodů a upevnění průběžného čtvrtého místa v klasifikaci Poháru konstruktérů bylo určitě důvodem k radosti. Méně už asi potěšila vedení Force Indie pokuta, kterou jí udělili odpovědní pracovníci FIA, protože tým nedodržel nový výklad sportovních předpisů, které vešly v platnost právě před španělskou Grand Prix.
Podle nich měly být právě od tohoto závodu na vozech větší startovní čísla, aby byla dobře viditelná zepředu, dále pak na boku společně s možností nové jmenovky v třípísmenném provedení, jak se objevují nejčastěji na signalizačních tabulích a televizní grafice.
Force India si ale na svých vozech ponechala jen startovní číslo na horní části příďového segmentu. Zajímavé ovšem je, že takovým provedením prošla přejímkou a nikdo nic nenamítal. Problémy se objevily až po závodě, kdy byla týmu udělena pokuta 25 000 eur kvůli nedodržení nového nařízení. Stewardi ovšem zároveň uvedli, že trest je podmínečný na dobu 12 měsíců z toho důvodu, že před závodem nikdo nenařídil opravdu daného stavu. Tým navíc uvedl, že v této věci hodlá si FIA bezproblémově spolupracovat, aby byla situace co nejdřív napravena.
"Pochopitelně jsme si mysleli, že je všechno v pořádku. Představili jsme FIA návrh našeho vozu během závodu v Soči a nikdo nic nenamítal. Číslo na našich vozech se nikam neposunulo, jen se změnila jeho velikost podle požadavků FIA a Charlie Whitinga. Sportovní řády říkají, že číslo na přední části vozu musí být jasně viditelné. Pokud tedy stojíte čelem k vozu a on kolem vás projede, měli byste ho zaregistrovat. Pokud tedy v našem případě není číslo řádně ze všech úhlů viditelné, postaráme se o to, aby to bylo vyřešeno," vyjádřil se k situaci pro server motorsport.com sportovní ředitel Andy Stevenson.
"Je to mírně zmatené, mysleli jsme si, že jednáme v souladu s pravidly, protože s námi o tom nikdo nemluvil, až po závodě. Odpovědní komisaři kontrolovali vozy ve čtvrtek. Nové nařízení bylo vydáno, ale nejspíš nebylo tak docela vypovídající, ale jsme rádi, že už víme co a jak. Nehlídali jsme, jak stewardi jednají u jiných týmů. Ostatně i jiné týmy mají číslo na stejném místě, ale jak to vypadá, my jsme byli jediní, jímž to bylo vytčeno," pokračuje Stevenson.
Určitě někoho napadne, že problémem může být i umístění čísel v zadní části vozu. Většina týmů využila pro jeho prezentaci tolik diskutovanou "žraločí ploutev", ovšem Force India zvolila vrchní stranu bočnic, takže z určité úrovně číslo nemusí být vidět vůbec nebo jen velice obtížně. Ovšem tuto oblast předpisy FIA detailně neřeší.
"Ze strany FIA jsme byli požádáni, aby na bocích bylo uvedeno startovní číslo nebo zkratka jména pilota (TLA). Ovšem to je jenom žádost, nikoli pravidlo. Byla to naše dobrá vůle, že jsme tam umístili číslo, protože je pak jasně viditelné z výše umístěných kamer a nebo z leteckých záběrů. Na »žraločí ploutev« jsme ho neumístili kvůli sponzorské smlouvě. A pokud se nijak pravidla v této oblasti nezměnila, nemůžeme s nimi být v rozporu. My čísla změnili v zájmu motorsportu. Navíc jsme tento víkend hodně natáčeli a tyto záběry nám umožní se k nim vrátit a prohlédnout si všechno řádně ze všech úhlů. Nechceme dělat žádné potíže, ale znovu opakuji, že nám nikdo až do neděle po závodě nic nevytýkal - všichni vypadali, že jsou spokojeni," uzavírá Stevenson.
Možná je to jen velká bublina, nafouknutá kolem drobného nedostatku, žabomyší spory, napadne mnohé ze čtenářů. Ale z historie Formule 1 známe podobně "malé" prohřešky, které by mohly vést k citelnějším trestům.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.