Fanoušci F1 se občas ptají, kde je to letošní kýžené zrychlení nových monopostů. Hledají ho ve srovnáních s časy z loňské sezóny a docházejí k mylným závěrům. Dnes se ve spolupráci s Mercedesem podíváme na to, jak je to s oněmi pěti sekundami a o kolik letos monoposty skutečně zrychlily?
Letošní vozy vypadají agresivněji, jsou náročnější na ovládání a dosahují rychlejších časů. Pravidla byla poprvé v historii napsána tak, aby došlo ke zvýšení jejich (aerodynamické) výkonnosti, nikoliv k jejich zpomalení či ke zvýšení bezpečnosti.
Když byla v roce 2015 vytvářena, tak se zrychlení projektovalo pro okruh v Barceloně - výchozím měřítkem pro hledání 5 sekund je tedy nejrychlejší čas kvalifikace z Katalánska ze sezóny 2015: 1:24,681 min, tedy žádný z loňských časů.
Co nám říkají letošní čísla a co můžeme o víkendu očekávat?Kolotoč F1 tento víkend zamíří právě do Barcelony, kde se bude snažit tento čas o pět vteřin překonat - cílem pro sobotní kvalifikaci je tedy 1:19,681 min. To v předsezónních testech Kimi Räikkönen s přehledem překonal, když za podstatně nižších teplot zvládl kolo na Circuit de Catalunya za 1:18,635 min.
K dispozici měl ale měkčí směsi (o víkendu budou mít piloti jen měkkou, středně-tvrdou a tvrdou), neznámé množství paliva a jeho Ferrari mohlo být teoreticky také o něco lehčí, než požadují pravidla (728 kg). V roce 2015 měl například nejrychlejší čas předsezónních testů hodnotu 1:22,792 min - byl tedy téměř o 2 sekundy rychlejší než později v tom roce v kvalifikaci.
Co tedy můžeme očekávat? Výše uvedená tabulka obsahuje nejrychlejší časy letošních čtyř kvalifikací, jejich srovnání s rokem 2015 a cíl pro tuto sobotu.
Jak vidíte, auta jsou letos průměrně o 3,991 sekundy rychlejší než před dvěma roky, v relativním měření to vychází průměrně na 4,3 %. Největší rozdíl jsme zatím zaznamenali v Melbourne (4,8 %), nejnižší v Soči (4 %).
Čím si tento rozdíl v Rusku vysvětlit? Zejména posunem tohoto závodu v kalendáři - zatímco v roce 2015 se jel v pořadí jako 15. podnik v polovině října, letos se zde jelo o 6 měsíců dříve koncem dubna, tedy v podstatně dřívější části sezóny, kdy auta ještě nejsou v tak pokročilých cyklech vývoje.
Alespoň ty rekordy padajíZa zmínku stojí fakt, že v kvalifikacích byl zatím pokaždé překonán rekord okruhu. Ačkoliv tedy vozy za kýženými 5 sekundami ještě trochu zaostávají, tak se přesto jedná o ta nejrychlejší auta v historii Formule 1.
V Austrálii došlo k pokoření času Sebastiana Vettela z Q3 z roku 2011 (1:23,529 min), v Číně zápisu Michaela Schumachera ze závodu v roce 2004 (1:32,238 min), v Bahrajnu loňského kvalifikačního kola Lewise Hamiltona (1:29,493 min) a v Rusku kvalifikačního rekordu jeho tehdejšího týmového kolegy Nica Rosberga (1:35,337 min).
Nejrychlejší kola závodů, jak ta pokulhávají?Pozoruhodné je i to, že se na nejnižší hodnoty dostávají nejrychlejší kola samotných závodů - pomalu se dají poměřovat s érou, kdy bylo v jejich průběhu povoleno tankování. Hodnocení nejrychlejších kol velkých cen je samozřejmě vždy náchylnější k anomáliím než kvalifikační časy, trend je nicméně jasný.
Proč nebylo dosaženo ani těch 5 sekund?Proč však zrychlení nepřesáhlo pět sekund, když v historii byla tendence tato očekávání spíše překonávat?
Zaprvé, pravidla se tvořila s rozumnou opatrností. Cíle byly stanoveny dva roky předem, a jak čas plynul, některá pravidla se vyvíjela a volnost v určitých oblastech byla omezena. Převládal názor, že lepší je těch pěti sekund raději nedosáhnout a týmům umožnit další růst za nové generace pravidel, než to přestřelit a vývojový potenciál hned omezovat. Očekává se, že příští rok vozy přirozeným vývojem zrychlí o další 1,5 sekundy.
Zadruhé, vylepšení se liší okruh od okruhu. Celkově zhruba 60 % zlepšení vychází z aerodynamických pravidel, 30 % ze širších pneumatik a 10 % tvoří zisky v oblasti pohonných jednotek. Na okruzích, jež jsou citlivější na aerodynamiku a méně na výkon motoru - jako například Barcelona tento týden, bude dosaženo většího zrychlení, než na těch, které hraje výkon motoru větší roli a kde dlouhé rovinky více penalizují letošní vozy kvůli jejich vyššímu odporu (maximální rychlosti jsou v roce 2017 o poznání nižší).
Rozdíly v časech na kolo tak budou přirozeně větší na tratích citlivějších na aerodynamiku (např. Spa, Suzuka) než na okruzích, kde hraje prim výkon pohonné jednotky a nízký odpor (Monza). Plný obrázek o zrychlení letošních monopostů si tedy budeme moci učinit až po skončení sezóny 2017.
Piloti jsou novými stroji nadšeniZatímco tedy čísla mohou naznačovat, že cíl zrychlení o pět vteřin zatím nebyl plněn, tak si povšimněme několika "měkkých" faktorů, které jsou příznačné pro vstup F1 do neznáma v tomto roce.
Piloti jsou nadšeni výzvou, kterou představují nové vozy náročnější na ovládání a generující větší přetížení v zatáčkách. Mezi týmovými kolegy v nich pozorujeme poměrně velké rozdíly, opravdu je tedy není lehké zvládnout.
Letošní vozy F1 jsou nejrychlejšími vozy této planety, závodění je od počátku do cíle mnohem vyrovnanější a ani předjíždění pomocí DRS už není takovou formalitou jako v nedávné minulosti - z předjíždění se znovu stává závodní umění.
A co je nejdůležitější: po čtyřech závodech máme na čele šampionátu dva týmy, které dělí jediný bod. Dramatická zápletka se vyvíjí také v boji o jezdecký titul. Letos jsme tedy svědky pamětihodné sezóny, a jakmile vozy překonají onu pětisekundovou hranici, půjde o konečné potvrzení toho, že se změna pravidel vyplatila a že přinesla to, co se od nich očekávalo.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.