Spojení dodavatele motorů Honda a švýcarského týmu Sauber přineslo mnoho dohadů, včetně dalších vztahů mezi japonskou firmou a primárním odběratelem týmem McLaren. Dá se předpokládat, že nový vztah, který započne v příští sezóně, bude odlišný.
Jak naznačila vedoucí týmu Moniša Kaltenbornová, Sauber má oproti McLarenu, kde je dohoda v podstatě omezena pouze na dodávku pohonných jednotek, daleko větší pole působnosti. Dokonce padl termín, že tým je pro úspěšnou spolupráci ochoten "udělat cokoli".
Jako jeden z příkladů možné technické spolupráce může posloužit příspěvek japonské automobilky k výzkumu a vývoji šasi R&D - tedy něco podobného, co předtím vytvářela s vlastním vozem až do konce roku 2008 - a využití tohoto procesu pro testování schopností svých inženýrů při vývoji motorů. Honda by také mohla využívat zařízení týmu Sauber v Hinwilu, které bylo za doby spojení s BMW povýšeno na vysoký standard - jeho součástí je i velice pozitivně ceněný aerodynamický tunel.
"Uvidíme, jak všechno zapadne dohromady. Jsme opravdu na samém počátku. O smlouvě Hondy s McLarenem nic nevím. My jsme hodně odlišný projekt, uvidíme, jak můžeme navzájem z našeho vztahu profitovat. Byli jsme i v situacích, kdy jsme byli továrním týmem - tím teď nejsme, jsme pouhými zákazníky. Ale také víme, že je spousta příležitostí a tohle je právě jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli toto partnerství uzavřít. Je příliš brzy říci, že uděláme to či ono, ale v podstatě jsme otevření čemukoliv," vysvětluje Kaltenbornová rozhodnutí týmu.
Další možností je prosazení japonského pilota do kokpitu Sauberu, což by mohl být podobný případ jako v roce 1988, kdy dostal Lotus motory Honda pod podmínkou, že přijme vedle Ayrtona Senny jako druhého pilota Satoru Nakadžimu. Japonec byl tehdy chválen zejména Peterem Warrem, protože opravdu poctivě absolvoval všechny testy motorů. Obdobná situace nastala v roce 2002 u Jordanu, kam byl angažován Takuma Sato. V současnosti by mohl k Sauberu zamířit pilot F2 Nobuharu Macušita.
"Jako vždy v těchto případech, zvláště pokud máte takové partnery a bez ohledu na to, jaké rozhodnutí přijmete, budete o podobné možnosti diskutovat. V minulosti jsme to neřešili jinak. Nasloucháme názorům našich partnerů a jejich rad. Nakonec to ale je v kompetenci týmu. Sauber naposledy dosáhl na pódiové umístění díky japonskému pilotovi (Kamui Kobajaši, 2012) a bylo to shodou okolností v Grand Prix Japonska, takže nám to nabízí jedinečnou možnost," dodává Kaltenbornová.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.