Pamětníci si bez problémů vybaví 70. léta Formule 1, především jejich první polovinu, kdy se startovní čísla skvěla na bílém, buď kulatém nebo čtvercovém podkladě. Na jednu stranu byly vozy skvěle identifikovatelné, na druhou byly specifické samy o sobě.
Také jmenovky pilotů byly dostatečně čitelné, ne žádné blechy, které na fotografiích monopostů musíte hledat lupou. Když se podíváme ještě dál do historie, tak na lotusech či brabhamech se skvěly obrovské nápisy označující konkrétní piloty, které se snad ani jmenovkami podle toho, jak jsme je znali později, nedaly nazvat.
Existovaly a existují výjimky, třeba loňské Saubery byly podle čísel na boku snadno rozpoznatelné, ale spíš se čísla musela na monopostech hledat. To by se ale mělo změnit od Grand Prix Španělska, protože FIA potvrdila svůj záměr dlouhodobě prosadit pravidla týkající se čísel a jmenovek. Podle dopisu Charlie Whitinga by mělo být startovní číslo nejméně 230 mm vysoké a jmenovka minimálně 150 mm, přičemž by se měla nacházet na vnější části karosérie. Této části Sportovních řádů FIA se dosud nedostávalo příliš velké pozornosti, ovšem při zasedání Sportovní komise F1 na počátku tohoto týdne přišla i tato otázka na přetřes s dodatkem, že jde o další součást přibližování F1 divákům v ochozech i u televizních obrazovek.
Co tedy říkají Sportovních pravidla? Článek 9.2: "Startovní číslo musí být jasně viditelné na přední části závodního vozu a přilbě pilota." Právě na to Whiting ve svém dopise upozorňuje s odvoláním na zmíněný článek: "Chceme, aby na jeho základě bylo každé číslo vozu na přídi vozu jasně viditelné. Předpokládáme, že by mělo mít nejméně 230 mm a sílu tahu alespoň 40 mm. Také by jeho umístění mělo být na kontrastním pozadí." Následující článek 9.3 praví: "Název nebo značka vozu musí být uvedena na přední části »nosu« a v každém případě musí její rozměr mít alespoň 25 mm. Jméno pilota musí být uvedeno na vnější karosérii a musí být jasně čitelné. Pro tento účel by jmenovka neměla být menší než 150 mm a tloušťka tahu 30 mm a stejně jako čísla by měla umístěna na kontrastním pozadí."
Padl návrh, že by mohlo být používáno o běžného kódu TLA, který se využívá například při signalizaci nebo televizní grafice. Takže trojnásobný mistr světa by mohl místo Lewis Hamilton mít uvedeno pouze HAM, Max Verstappen zase VER a podobně.
Co by se stalo, kdyby některý tým nařízení nedodržel? V krajním případě by mu mohl hrozit i extrémní postih a monopost by byl prohlášen za nezpůsobilý k jízdě. "Aby sportovní předpisy F1 byly plně respektovány, očekáváme, že v Barceloně budou všechny vozy představeny v novém hávu, identifikace bude mnohem lepší. Stewardi budou vyzváni, aby označili vozidla, která nesplní výše uvedené minimální požadavky," praví se ve Whitingově dopisu.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.