Pamětníci si bez problémů vybaví 70. léta Formule 1, především jejich první polovinu, kdy se startovní čísla skvěla na bílém, buď kulatém nebo čtvercovém podkladě. Na jednu stranu byly vozy skvěle identifikovatelné, na druhou byly specifické samy o sobě.
Také jmenovky pilotů byly dostatečně čitelné, ne žádné blechy, které na fotografiích monopostů musíte hledat lupou. Když se podíváme ještě dál do historie, tak na lotusech či brabhamech se skvěly obrovské nápisy označující konkrétní piloty, které se snad ani jmenovkami podle toho, jak jsme je znali později, nedaly nazvat.
Existovaly a existují výjimky, třeba loňské Saubery byly podle čísel na boku snadno rozpoznatelné, ale spíš se čísla musela na monopostech hledat. To by se ale mělo změnit od Grand Prix Španělska, protože FIA potvrdila svůj záměr dlouhodobě prosadit pravidla týkající se čísel a jmenovek. Podle dopisu Charlie Whitinga by mělo být startovní číslo nejméně 230 mm vysoké a jmenovka minimálně 150 mm, přičemž by se měla nacházet na vnější části karosérie. Této části Sportovních řádů FIA se dosud nedostávalo příliš velké pozornosti, ovšem při zasedání Sportovní komise F1 na počátku tohoto týdne přišla i tato otázka na přetřes s dodatkem, že jde o další součást přibližování F1 divákům v ochozech i u televizních obrazovek.
Co tedy říkají Sportovních pravidla? Článek 9.2: "Startovní číslo musí být jasně viditelné na přední části závodního vozu a přilbě pilota." Právě na to Whiting ve svém dopise upozorňuje s odvoláním na zmíněný článek: "Chceme, aby na jeho základě bylo každé číslo vozu na přídi vozu jasně viditelné. Předpokládáme, že by mělo mít nejméně 230 mm a sílu tahu alespoň 40 mm. Také by jeho umístění mělo být na kontrastním pozadí." Následující článek 9.3 praví: "Název nebo značka vozu musí být uvedena na přední části »nosu« a v každém případě musí její rozměr mít alespoň 25 mm. Jméno pilota musí být uvedeno na vnější karosérii a musí být jasně čitelné. Pro tento účel by jmenovka neměla být menší než 150 mm a tloušťka tahu 30 mm a stejně jako čísla by měla umístěna na kontrastním pozadí."
Padl návrh, že by mohlo být používáno o běžného kódu TLA, který se využívá například při signalizaci nebo televizní grafice. Takže trojnásobný mistr světa by mohl místo Lewis Hamilton mít uvedeno pouze HAM, Max Verstappen zase VER a podobně.
Co by se stalo, kdyby některý tým nařízení nedodržel? V krajním případě by mu mohl hrozit i extrémní postih a monopost by byl prohlášen za nezpůsobilý k jízdě. "Aby sportovní předpisy F1 byly plně respektovány, očekáváme, že v Barceloně budou všechny vozy představeny v novém hávu, identifikace bude mnohem lepší. Stewardi budou vyzváni, aby označili vozidla, která nesplní výše uvedené minimální požadavky," praví se ve Whitingově dopisu.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.