Před více než čtyřiceti lety to byla obrovská sláva. V kalendáři Grand Prix se objevila další Grand Prix USA, tentokrát označovaná jako západní. Její "otcové" se nijak netajili, že ambicí je vytvořit protipól evropské ikoně v Monaku.
Mecenáš Christopher "Chris" Pook a expilot F1 Dan Gurney se skutečně snažili. Vytyčili trať v ulicích Long Beach v samotném sousedství slavného plovoucího paláce Queen Mary, která tu je zakotvena jako luxusní hotel, zahnali obavy místních usedlíků z "kraválu pod okny", když jim nabídli placený výlet po dobu závodu (nakonec toho využilo pouhých 46 osob) a zpestřili první ročník okázalou jízdou někdejších hvězd F1 na historických strojích. Gurneyovi se dařilo i jako jezdci a vyhrál před Brabhamem a Fangiem.
Předzávodní večírek v Queen Mary byl více než okázalý, ale přinesl i dramatické chvíle, které s odstupem času působí úsměvně. Regazzoni nebyl dost trpělivý a odjel obsluze s najatým vozem, takže se málem dostal do vězení kvůli podezření z krádeže. Věc se naštěstí vysvětlila a Švýcar v ulicích "amerického Monte Carla" zajel famózní závod, od pole-position přes nejrychlejší kolo a vedení do startu do cíle. Bylo to jeho poslední vítězství v barvách Ferrari.
Vysoká hladina hluku a klesající zájem diváků, to byly důvody, proč "dlouhá pláž" v roce 1983 figurovala v kalendáři F1 naposled, poté se tu proháněly vozy IndyCar. Poté, co Liberty Media převzala kontrolu nad Formula One Group, začalo se v rámci rozšíření vlivu F1 v USA hovořit i o návratu okruhu, kde Nelson Piquet sr. vyhrál svůj první závod v F1 a Clay Regazzoni si odtud odnesl zranění, které ho upoutalo na invalidní vozík.
"Grand Prix v Long Beach může být fantastický podnik a má od roku 1976 skvělou historii, která začala Formulí 1 a pokračovala sérií IndyCar. Pro ni je to také skvělé místo. Bohužel ekonomika spjatá s F1 by vyžadovala značné dotace od vlády a podle toho, jak situace vypadá, nevěřím, že by v Long Beach byli ochotni vydávat peníze za takovou věc," vyjádřil se ke spekulacím spojených s možnosti obnovit po čtyřech desítkách let Grand Prix amerického západu nynější výkonný ředitel McLarenu Zak Brown.
"Dalším dosti důležitým bodem, aby tu mohla proběhnout Grand Prix, je udělení stupně 1 ze strany FIA, což by znamenalo prodloužit trať, udělat větší únikové zóny a přebudovat boxy. Okruh se nalézá u přístavu, takže nejde o prostředí, které se dá jen tak předělat.
Navíc areál spadá pod jurisdikci Kalifornské pobřežní komise, takže jakékoli práce na trati s cílem inovovat okruh musí být předmětem jejich zkoumání a schválení. Takže úpravy by znamenaly investici dalších desítek a desítek milionů dolarů. A to nepočítám poplatek za pořádání Grand Prix F1, který je nepoměrně vyšší než kolik se platí za IndyCar.
Spojme tyto dvě položky dohromady a dle mého názoru neexistuje žádný ekonomický model, kdy by soukromí investoři mohli očekávat návratnost svých investic do tohoto podniku. Finančně by všechno spočívalo na bedrech státu Kalifornie a městu Long Beach. Vím, že společnost KPMG byla vyzvána k vypracování studie, ale nedozvíme se nic jiného, než že by obnovení Long Beach představovalo milióny a milióny dolarů," vysvětluje Brown.
Nabízí se srovnání se současnou Grand Prix USA, kterou pořádá COTA v texaském Austinu. Jeho rozpočet na desetiletý kontrakt pořádání amerického závodu zahrnující poplatky za práva činí kolem 250 milionů dolarů.
"Je to tak. A pokud se podíváte na kterýkoli jednotlivý závod F1 - včetně americké Grand Prix - podporovaný státní dotací, vždy je jeho existence zpochybňována. Takže opravdu nenacházím žádnou variantu ekonomického modelu, která by mohla být pro Long Beach vhodná. To není odpor k Long Beach ani k F1. Jenom chci říci, že v přeneseném významu není možné strčit krychli do kulatého otvoru," hodnotí situaci Brown.
Výkonný ředitel McLarenu šel dokonce ještě dál. Podle jeho názoru s ohledem na výše uvedené argumenty je pořádání závodu F1 v ulicích Long Beach vyloučeno, byť by to mohla být zajímavá vzpomínková akce. On sám ale zastává názor, že spekulace a nepodložené informace o možném konání závodu mají negativní dopad na závod Verzion IndyCar Series', který se tu jezdí a po 500 mil Indianapolis je považován za druhý nejprestižnější v americkém seriálu.
"Byl bych rád, kdyby všechny americké závody byly úspěšné a je opravdová škoda, že některé rozptylují podobné dohady. Myslím, že nejlepším řešením bude nechat v Long Beach závod IndyCar, tak proč ztrácet čas a peníze politickými pokusy? Pokud bych si myslel, že tento projekt má nějakou šanci, určitě bych to řekl.
Kdyby šlo o nový podnik, podpořil bych Liberty Media a vyzval je: »Jděte do toho!« Ale ačkoliv si myslím, že je závod F1 v Long Beach skvělou myšlenkou, nezastávám názor, že je blízko životaschopného provedení. Navíc neznám všechny aktivity, které má Liberty Media v plánu, ale o některých vím a upřímně mohu poznamenat, že ohledně potenciálních míst v USA spojovaných s F1 Long Beach prozatím seriózně nezaznělo," dodává Brown.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.