Pokud se podíváme na Evropany, kteří ve "staré cihelně" dominovali, mnoho jich nenajdeme. A mistrů světa F1 ještě méně. Stačila by nám spolehlivě jedna ruka - triumf tu zaznamenali pouze Jim Clark (1965) a Graham Hill (1966).
Z Evropanů se v Indianapolis radovali ještě Arie Luyendijgk (1990, 1997), Dan Wheldon (2005, 2011) a Kenny Bräck (1990), ale ti to do F1 nikdy nedotáhli, Holanďan pouze testoval v polovině 70. let Ensign. Záměrně jsme ponechali stranou Brita Daria Franchittiho, který tu dobyl tři triumfy v letech 2007, 2010 a 2012. Právě on se totiž rozhovořil o problémech, které může dvojnásobný šampion F1 Fernando Alonso na americkém čtyřúhelníků mít.
"Čeká ho hodně práce, bude muset nejdřív strávit dost času na simulátoru. Honda jeden v Indianapolisu má. Hodlají pro něj připravit jeden soukromý testovací den, což mu hodně pomůže. Je dobré si kdykoliv zajet pár kol a přemýšlet o tom, co zlepšit. Myslím, že přizpůsobit se rychlosti nebude až takový problém, protože bude mít dobré týmové kolegy (Takuma Sato, Marco Andretti, Alexander Rossi a Ryan Hunter-Reay) a Andretti Autosport mu určitě poskytne dobrý vůz.
Řeknou: »Tady je vůz, který pilotoval Ryan a bude ho řídit Marco, takže s ním vyjeďte a vyzkoušejte ho«. Asi mu ho nastaví na určitou rychlost, možná špetku nedotáčivosti, trochu větší přítlak a pak mu řeknou: »OK, můžete vyrazit«.
Čím více se budou měnit podmínky, tím těžší bude se jim přizpůsobit. Na dráze s plochým profilem to může být změna větru nebo teploty, případně i vlhkosti. Musíte tyto proměny zakalkulovat do nastavení a stylu jízdy. Tady je právě prostor pro zkušenosti. Není to otázka talentu, ale zkušeností. Při závodě můžete udělat při zastávce v boxech různé úpravy, ale nikterak velké, takže je to o neustálých kompromisech v tom, co činíte a jak budete řídit. A to bude ten největší proces učení.
Chyby jsou zakázányPak tu je prostředí, které vám nedá druhou šanci. Neexistuje úniková zóna, když uděláte chybu, je vlastně po všem. Vůz bude poškozen a pokud se z něj dostanete, aniž by se vám něco stalo, můžete to považovat za šťastný den. Na okraji je vysoká zeď a ta na vás čeká. S tím musíte počítat, jakmile opustíte boxy. Je potřeba se tomu vědomí přizpůsobit.
Musíte dokázat krotit svou výbušnost ohledně rychlosti. Pokud k chybě nezavdáte příčinu, k žádné nedojde, že ano? Protože následky mohou být hodně velké, jak už jsem řekl, většinou to končí zničeným autem a vy si uděláte výlet do lékařského centra. Pokud se to stane v tréninku, není vůbec jisté, že se vrátíte zpátky do auta.
Tým, pro nějž Alonso pojedeAndretti Autosport, podobně jako většina týmů v IndyCar, je poměrně dobře organizovaný v oblasti závodních simulací během tréninku, takže pomáhá pilotům dostat se na hranici rychlosti, která se blíží té, když dojde na proslulý »traffic jam« ve fázi žlutých světel. Tak tomu bylo s Kurtem Buschem před několika lety a byla to pomoc hodně citelná.
Je třeba si na takovou situaci zvyknout, protože během ní se toho moc udělat nedá. Nikde jinde než na oválech si nemůžete vyzkoušet intenzitu a rychlost, ale také pocit v autě, jak je potřeba se k němu chovat a co s ním udělat, když jste v této fázi. Dalším velkým problémem může být počasí: pokud bude částečné mokro až do kvalifikace, i to může hodně znamenat.
Alonsova přítomnost v IndyCar bude naprosto geniální. Utká se s hvězdami jako Scott Dixon, Tony Kanaan, Will Power, Helio Castroneves a podobnými typy pilotů, bude to mít obrovský dopad po celém světě, bude to jedním slovem fantastické. Ale není vlastně až takovým překvapením, že se podobné osobnosti jako Alonso chtějí tohoto závodu zúčastnit. Pokud Fernanda pořád závodění baví po obecné stránce a chce zkusit něco jiného, pak je tu správně. Chce to ale mít šéfa jako je Zak Brown, vášnivý fanoušek IndyCar. Umím si představit, že řekl: »Oh, vy chcete jet 500 mil INDY? Skvělý nápad, jdeme do toho!«
Jak si Alonso poradíStefan Wilson se musel vzdát kvůli této rošádě místa, jsem přesvědčen, že na něj byl vyvinutý hodně velký nátlak, protože ho znám a vím, jak rád by v Indianapolis závodil. Roli v tom hrál i počet pronajatých motorů ze strany Hondy. Proto asi došlo ke značnému tlaku na Wilsona, aby to udělal. Pomohl sérii IndyCar k významnému činu. Předpokládám, že všichni, IndyCar, McLaren, Honda a všichni ostatní vezmou v úvahu důsledky jeho oběti a ocení to v roce 2018, když se Stefan vzdal své účasti v letošním roce. Doufám, že mu podají pomocnou ruku, protože se opravdu snaží, aby se v týmu dobře prezentoval.
Takže, co můžeme reálně od Alonsa očekávat? Myslím, že všichni doufají, že bude bojovat s kluky z absolutní špičky a hodlá je porazit. Na jedno nebo pár kol by to neměl být problém, ale že by s nimi udržel krok v celém závodě, je málo pravděpodobné.
Jak jsme viděli loni u Alexandra Rossiho, díky strategii je možné všechno, ale v čistě závodním tempu jim bude konkurovat jen velice těžko. Vím to z vlastní zkušenosti. Fernando má určitě talent, ale špičkoví piloti IndyCar ho na trati v Indianapolis rozvíjejí někdy i desítky let. Navíc, každý druhý pilot, který bude na startu ve "staré cihelně", bude chtít Alonsa určitě porazit."
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.