Pokud se podíváme na Evropany, kteří ve "staré cihelně" dominovali, mnoho jich nenajdeme. A mistrů světa F1 ještě méně. Stačila by nám spolehlivě jedna ruka - triumf tu zaznamenali pouze Jim Clark (1965) a Graham Hill (1966).
Z Evropanů se v Indianapolis radovali ještě Arie Luyendijgk (1990, 1997), Dan Wheldon (2005, 2011) a Kenny Bräck (1990), ale ti to do F1 nikdy nedotáhli, Holanďan pouze testoval v polovině 70. let Ensign. Záměrně jsme ponechali stranou Brita Daria Franchittiho, který tu dobyl tři triumfy v letech 2007, 2010 a 2012. Právě on se totiž rozhovořil o problémech, které může dvojnásobný šampion F1 Fernando Alonso na americkém čtyřúhelníků mít.
"Čeká ho hodně práce, bude muset nejdřív strávit dost času na simulátoru. Honda jeden v Indianapolisu má. Hodlají pro něj připravit jeden soukromý testovací den, což mu hodně pomůže. Je dobré si kdykoliv zajet pár kol a přemýšlet o tom, co zlepšit. Myslím, že přizpůsobit se rychlosti nebude až takový problém, protože bude mít dobré týmové kolegy (Takuma Sato, Marco Andretti, Alexander Rossi a Ryan Hunter-Reay) a Andretti Autosport mu určitě poskytne dobrý vůz.
Řeknou: »Tady je vůz, který pilotoval Ryan a bude ho řídit Marco, takže s ním vyjeďte a vyzkoušejte ho«. Asi mu ho nastaví na určitou rychlost, možná špetku nedotáčivosti, trochu větší přítlak a pak mu řeknou: »OK, můžete vyrazit«.
Čím více se budou měnit podmínky, tím těžší bude se jim přizpůsobit. Na dráze s plochým profilem to může být změna větru nebo teploty, případně i vlhkosti. Musíte tyto proměny zakalkulovat do nastavení a stylu jízdy. Tady je právě prostor pro zkušenosti. Není to otázka talentu, ale zkušeností. Při závodě můžete udělat při zastávce v boxech různé úpravy, ale nikterak velké, takže je to o neustálých kompromisech v tom, co činíte a jak budete řídit. A to bude ten největší proces učení.
Chyby jsou zakázányPak tu je prostředí, které vám nedá druhou šanci. Neexistuje úniková zóna, když uděláte chybu, je vlastně po všem. Vůz bude poškozen a pokud se z něj dostanete, aniž by se vám něco stalo, můžete to považovat za šťastný den. Na okraji je vysoká zeď a ta na vás čeká. S tím musíte počítat, jakmile opustíte boxy. Je potřeba se tomu vědomí přizpůsobit.
Musíte dokázat krotit svou výbušnost ohledně rychlosti. Pokud k chybě nezavdáte příčinu, k žádné nedojde, že ano? Protože následky mohou být hodně velké, jak už jsem řekl, většinou to končí zničeným autem a vy si uděláte výlet do lékařského centra. Pokud se to stane v tréninku, není vůbec jisté, že se vrátíte zpátky do auta.
Tým, pro nějž Alonso pojedeAndretti Autosport, podobně jako většina týmů v IndyCar, je poměrně dobře organizovaný v oblasti závodních simulací během tréninku, takže pomáhá pilotům dostat se na hranici rychlosti, která se blíží té, když dojde na proslulý »traffic jam« ve fázi žlutých světel. Tak tomu bylo s Kurtem Buschem před několika lety a byla to pomoc hodně citelná.
Je třeba si na takovou situaci zvyknout, protože během ní se toho moc udělat nedá. Nikde jinde než na oválech si nemůžete vyzkoušet intenzitu a rychlost, ale také pocit v autě, jak je potřeba se k němu chovat a co s ním udělat, když jste v této fázi. Dalším velkým problémem může být počasí: pokud bude částečné mokro až do kvalifikace, i to může hodně znamenat.
Alonsova přítomnost v IndyCar bude naprosto geniální. Utká se s hvězdami jako Scott Dixon, Tony Kanaan, Will Power, Helio Castroneves a podobnými typy pilotů, bude to mít obrovský dopad po celém světě, bude to jedním slovem fantastické. Ale není vlastně až takovým překvapením, že se podobné osobnosti jako Alonso chtějí tohoto závodu zúčastnit. Pokud Fernanda pořád závodění baví po obecné stránce a chce zkusit něco jiného, pak je tu správně. Chce to ale mít šéfa jako je Zak Brown, vášnivý fanoušek IndyCar. Umím si představit, že řekl: »Oh, vy chcete jet 500 mil INDY? Skvělý nápad, jdeme do toho!«
Jak si Alonso poradíStefan Wilson se musel vzdát kvůli této rošádě místa, jsem přesvědčen, že na něj byl vyvinutý hodně velký nátlak, protože ho znám a vím, jak rád by v Indianapolis závodil. Roli v tom hrál i počet pronajatých motorů ze strany Hondy. Proto asi došlo ke značnému tlaku na Wilsona, aby to udělal. Pomohl sérii IndyCar k významnému činu. Předpokládám, že všichni, IndyCar, McLaren, Honda a všichni ostatní vezmou v úvahu důsledky jeho oběti a ocení to v roce 2018, když se Stefan vzdal své účasti v letošním roce. Doufám, že mu podají pomocnou ruku, protože se opravdu snaží, aby se v týmu dobře prezentoval.
Takže, co můžeme reálně od Alonsa očekávat? Myslím, že všichni doufají, že bude bojovat s kluky z absolutní špičky a hodlá je porazit. Na jedno nebo pár kol by to neměl být problém, ale že by s nimi udržel krok v celém závodě, je málo pravděpodobné.
Jak jsme viděli loni u Alexandra Rossiho, díky strategii je možné všechno, ale v čistě závodním tempu jim bude konkurovat jen velice těžko. Vím to z vlastní zkušenosti. Fernando má určitě talent, ale špičkoví piloti IndyCar ho na trati v Indianapolis rozvíjejí někdy i desítky let. Navíc, každý druhý pilot, který bude na startu ve "staré cihelně", bude chtít Alonsa určitě porazit."
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.