Pokud se podíváme na Evropany, kteří ve "staré cihelně" dominovali, mnoho jich nenajdeme. A mistrů světa F1 ještě méně. Stačila by nám spolehlivě jedna ruka - triumf tu zaznamenali pouze Jim Clark (1965) a Graham Hill (1966).
Z Evropanů se v Indianapolis radovali ještě Arie Luyendijgk (1990, 1997), Dan Wheldon (2005, 2011) a Kenny Bräck (1990), ale ti to do F1 nikdy nedotáhli, Holanďan pouze testoval v polovině 70. let Ensign. Záměrně jsme ponechali stranou Brita Daria Franchittiho, který tu dobyl tři triumfy v letech 2007, 2010 a 2012. Právě on se totiž rozhovořil o problémech, které může dvojnásobný šampion F1 Fernando Alonso na americkém čtyřúhelníků mít.
"Čeká ho hodně práce, bude muset nejdřív strávit dost času na simulátoru. Honda jeden v Indianapolisu má. Hodlají pro něj připravit jeden soukromý testovací den, což mu hodně pomůže. Je dobré si kdykoliv zajet pár kol a přemýšlet o tom, co zlepšit. Myslím, že přizpůsobit se rychlosti nebude až takový problém, protože bude mít dobré týmové kolegy (Takuma Sato, Marco Andretti, Alexander Rossi a Ryan Hunter-Reay) a Andretti Autosport mu určitě poskytne dobrý vůz.
Řeknou: »Tady je vůz, který pilotoval Ryan a bude ho řídit Marco, takže s ním vyjeďte a vyzkoušejte ho«. Asi mu ho nastaví na určitou rychlost, možná špetku nedotáčivosti, trochu větší přítlak a pak mu řeknou: »OK, můžete vyrazit«.
Čím více se budou měnit podmínky, tím těžší bude se jim přizpůsobit. Na dráze s plochým profilem to může být změna větru nebo teploty, případně i vlhkosti. Musíte tyto proměny zakalkulovat do nastavení a stylu jízdy. Tady je právě prostor pro zkušenosti. Není to otázka talentu, ale zkušeností. Při závodě můžete udělat při zastávce v boxech různé úpravy, ale nikterak velké, takže je to o neustálých kompromisech v tom, co činíte a jak budete řídit. A to bude ten největší proces učení.
Chyby jsou zakázányPak tu je prostředí, které vám nedá druhou šanci. Neexistuje úniková zóna, když uděláte chybu, je vlastně po všem. Vůz bude poškozen a pokud se z něj dostanete, aniž by se vám něco stalo, můžete to považovat za šťastný den. Na okraji je vysoká zeď a ta na vás čeká. S tím musíte počítat, jakmile opustíte boxy. Je potřeba se tomu vědomí přizpůsobit.
Musíte dokázat krotit svou výbušnost ohledně rychlosti. Pokud k chybě nezavdáte příčinu, k žádné nedojde, že ano? Protože následky mohou být hodně velké, jak už jsem řekl, většinou to končí zničeným autem a vy si uděláte výlet do lékařského centra. Pokud se to stane v tréninku, není vůbec jisté, že se vrátíte zpátky do auta.
Tým, pro nějž Alonso pojedeAndretti Autosport, podobně jako většina týmů v IndyCar, je poměrně dobře organizovaný v oblasti závodních simulací během tréninku, takže pomáhá pilotům dostat se na hranici rychlosti, která se blíží té, když dojde na proslulý »traffic jam« ve fázi žlutých světel. Tak tomu bylo s Kurtem Buschem před několika lety a byla to pomoc hodně citelná.
Je třeba si na takovou situaci zvyknout, protože během ní se toho moc udělat nedá. Nikde jinde než na oválech si nemůžete vyzkoušet intenzitu a rychlost, ale také pocit v autě, jak je potřeba se k němu chovat a co s ním udělat, když jste v této fázi. Dalším velkým problémem může být počasí: pokud bude částečné mokro až do kvalifikace, i to může hodně znamenat.
Alonsova přítomnost v IndyCar bude naprosto geniální. Utká se s hvězdami jako Scott Dixon, Tony Kanaan, Will Power, Helio Castroneves a podobnými typy pilotů, bude to mít obrovský dopad po celém světě, bude to jedním slovem fantastické. Ale není vlastně až takovým překvapením, že se podobné osobnosti jako Alonso chtějí tohoto závodu zúčastnit. Pokud Fernanda pořád závodění baví po obecné stránce a chce zkusit něco jiného, pak je tu správně. Chce to ale mít šéfa jako je Zak Brown, vášnivý fanoušek IndyCar. Umím si představit, že řekl: »Oh, vy chcete jet 500 mil INDY? Skvělý nápad, jdeme do toho!«
Jak si Alonso poradíStefan Wilson se musel vzdát kvůli této rošádě místa, jsem přesvědčen, že na něj byl vyvinutý hodně velký nátlak, protože ho znám a vím, jak rád by v Indianapolis závodil. Roli v tom hrál i počet pronajatých motorů ze strany Hondy. Proto asi došlo ke značnému tlaku na Wilsona, aby to udělal. Pomohl sérii IndyCar k významnému činu. Předpokládám, že všichni, IndyCar, McLaren, Honda a všichni ostatní vezmou v úvahu důsledky jeho oběti a ocení to v roce 2018, když se Stefan vzdal své účasti v letošním roce. Doufám, že mu podají pomocnou ruku, protože se opravdu snaží, aby se v týmu dobře prezentoval.
Takže, co můžeme reálně od Alonsa očekávat? Myslím, že všichni doufají, že bude bojovat s kluky z absolutní špičky a hodlá je porazit. Na jedno nebo pár kol by to neměl být problém, ale že by s nimi udržel krok v celém závodě, je málo pravděpodobné.
Jak jsme viděli loni u Alexandra Rossiho, díky strategii je možné všechno, ale v čistě závodním tempu jim bude konkurovat jen velice těžko. Vím to z vlastní zkušenosti. Fernando má určitě talent, ale špičkoví piloti IndyCar ho na trati v Indianapolis rozvíjejí někdy i desítky let. Navíc, každý druhý pilot, který bude na startu ve "staré cihelně", bude chtít Alonsa určitě porazit."
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.