Německý pilot Pascal Wehrlein si před sezónou prožil malé martyrium. Zdánlivě nezávažná nehoda v exhibičním Race of Champions v Miami mu značně zkřížila plány, ale dle vlastních slov už je plně připraven na úvodní závod sezóny.
O nehodě dvaadvacetiletého mladíka při předsezónní lednové akci jsme zevrubně psali, čtenáři se mohli i na celý incident podívat. Navzdory tomu, že Pascal opustil v Miami svůj vůz po svých a nevypadalo to na nějaké dramatické potíže, hlavní slovo měli posléze lékaři a nepustili ho do první části předsezónních testů.
Šanci tak v kokpitu Sauberu dostal Antonio Giovinazzi, testpilot Ferrari, a i když Wehrlein k druhé části testů nastoupil, oproti původnímu programu první den skončil předčasně - zvládl pouze 47 kol. Dokonce se spekulovalo, zda ho opět nezastoupí náhradník, tentokrát se uvažovalo o Charlesi Leclercovi, ale Němec nakonec zbylý program zvládl.
Nicméně před australskou Grand Prix musela přijít ještě jedna důkladná prohlídka a finální dobrozdání mužů v bílých pláštích, zda je Pascal Wehrlein po nehodě, která ho postihla 21. ledna letošního roku, zcela fit. Hlavním problémem byly v Pascalově případě záda a namožené krční svaly. Dnes, tedy ve čtvrtek, dostal Wehrlein oficiální požehnání od lékařského týmu FIA, že je schopen závod absolvovat. Sám Wehrlein prohlásil, že možné neúčasti v závodě vůbec nebál.
"Neměl jsem žádné pochybnosti. Přes letošní zimu jsem hodně cvičil a připouštím, že pár týdnů jsem musel polevit a netrénoval tak tvrdě, jak bych si přál, ale už několik víkendů jsem zpátky v plném fyzickém zatížení. Ba dokonce, trénuji ještě víc než před nehodou, takže mi mé zranění paradoxně i trochu pomohlo," hodnotí situaci Wehrlein.
Sauber se cítí na bodyPřestože oba piloti švýcarské stáje v průměru ztráceli na nejlepší testovací výkon Kimi Räikkönena na Ferrari kolem tří vteřin, byli spokojeni se spolehlivostí vozu, v tomto směru se řadili do popředí. A právě výdrž rok staré specifikace motoru Ferrari by mohla být rozhodující pro jejich první závodní představení v této sezóně.
"Rozhodně nám to může pomoci. První závod je vždy velkou neznámou, protože obvykle ho poměrně dost velký počet pilotů nedokončí. V Barceloně jsme viděli, že některé týmy mají problémy se spolehlivostí, což může být položka v náš prospěch," doufá Wehrlein.
Druhý pilot stáje Marcus Ericsson, který se v jejich barvách chystá na třetí sezónu, sice připouští, že start do testů byl poněkud těžší než obvykle, ale jinak cítí možnost, že by se Sauber pohyboval v závěru silného středu startovního pole.
"Jedeme do Austrálie s cílem získat body. Opravdu si myslím, že to je možné. Nezáleží na tom, zda jsme a jak budeme v sobotu významně konkurenceschopní, pořád máme šanci v neděli zabodovat. Týmy měly určité potíže při testech, leccos u nich nefungovalo, čehož musíme rozhodně využít," přeje si Ericsson a určitě by byl rád, kdyby Sauber zopakoval úvodní závod sezóny 2015, kdy on sám dojel do cíle na osmé příčce a jeho kolega Felipe Nasr dokonce pátý. Je ale také pravdou, že tým se v Austrálii neprezentoval, tři piloti vůbec nenastoupili na start a další čtyři odpadli v jeho průběhu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.