Lepší pochopení pro závodní kulturu ve Formuli 1 - to je jeden z hlavních směrů, ve kterém Honda potřebuje zlepšit svoji pokleslou prezentaci v F1. Takový názor sdílí závodní ředitel stáje McLaren Eric Boullier
Honda se v minulosti pyšnila velkými úspěchy, ať to bylo ve spojení se stájemi Williams či McLaren. Absolvovala také projekty s vlastním vozem, z nichž první se odehrál v 60. letech, ale záhy se ukázalo, že Japonci nezvládají nároky F1, proto vstoupil na scénu Eric Broadley a jeho firma Lola poskytla Hondě pomocnou ruku (i proto se tehdejšímu vozu říkalo "hondola").
To je ale dávná historie, ta blízká znamenala pro Hondu přežití těžkého comebacku v roce 2015, ovšem po jistém zlepšení v loňském roce musel tým McLaren, jemuž japonská automobilka motory dodává, překousnout další hořkou pilulku v podobně nevydařených testů. Vztahy tak jsou v posledních týdnech napjaté v očekávání další nepovedené sezóny.
Jedním z hlavních rozporů je neochota Hondy přijmout vnější vlivy pro své vývojové programy, což neslo nepříjemné rozpory už v minulosti. Závodní ředitel Eric Boullier prohlásil, že Hondě se doposud nepodařilo plně pochopit rychlost a přesnost vývoje, aby mohla uspět ve Formuli 1. Právě to jsou hlavní příčiny, které celý projekt brzdí.
"Potřebují především jednu věc - aby mnoho věcí pochopili a plně se integrovali do závodní kultury F1. Co tím myslím? Naše chování v jednotlivých Grand Prix, závislost na kalendáři, určité pevné termíny, stálé datumy, zajíždění co nejrychlejších kol - ve všem se snažíme najít nejlepší řešení tak rychle, jak to jenom je možné.
Když automobilka spouští projekt, můžete mít pár dní zpoždění a na produktu se nic nezmění, nikdo nebude předělávat komerční model. Ale v závodění, pokud začnete předělávat auto v prvním závodě, skončíte nikde. To je závodní mentalita. Musíme žádat od dodavatele, aby to, co předělají za měsíc, příště zvládli za tři týdny a v dalším případě za dva. Vážíme si teď víc času než vložených peněz, tím se lišíme od zbytku světa," vysvětluje Boullier.
Honda sice investovala prostředky do motoristického střediska v Milton Keynes, ale Boullier se domnívá, že bude chtít rovněž zachovat svou hlavní základnu v Japonsku. Přetváření firemní kultury mateřské základny, míněno ve vztahu k činnosti v F1, je příliš pomalá, než aby se vyrovnala s požadavky moderního přístupu k závodům Grand Prix.
"To je důvod, proč má Mercedes sídlo v Anglii a myslím, že sklízí úspěchy díky díky lidem, kteří mají v F1 dostatečné zkušenosti. Jiní dodavatelé možná platí dvakrát více než Honda, ale jsou také třikrát, čtyřikrát, možná i pětkrát rychlejší. Je třeba si uvědomit, že mnohdy nevede koprorátní vliv k očekávanému účinku. Čím více se budeme blížit formátu akciové společnosti a přejímat její procesy, tím budeme pomalejší, méně agilní a do formátu závodní kultury vůbec nezapadnete," předpovídá Boullier.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.