Nová pravidla, start z bodu 0, agresivnější a rychlejší vozy. Formule 1 očekává rok změn, hovoří se dokonce o možnosti přeskupení sil. Ale bude tomu opravdu tak? Odborníci si vůbec nejsou jisti, zda se podaří sesadit Mercedes z jeho piedestalu.
Takový názor má i šéf výkonnosti u Williamsu Rob Smedley. Podle něj je jen velmi málo pravděpodobné, že by ve Formuli 1 došlo v roce 2017 k nějakým zásadním změnám v otázce konkurenceschopnosti, navzdory agresivnější podobě vozů, širším předním a zadním spoilerům a pneumatikám, včetně revidované aerodynamiky. Rozhodně nedojde k něčemu podobnému jako v roce 2009, kdy na základě úprav předpisů vylétly do popředí Brawn GP a Red Bull a vytlačily ze špičky Ferrari a McLaren.
"Doufám, že se situace nějakým způsobem promíchá, ale nemyslím, že by v hierarchii F1 došlo ke kompletním změnám. V tomto prostředí nikdo nikdy nevyhrál světový šampionát bez patřičného rozpočtu. Peníze jsou to, co se počítá, alespoň v poslední éře Formule 1. Ovšem to neznamená, že v rámci rozdělení startovního pole - vpředu, ve středu pole a na chvostu - k nějakým změnám nedojde, případně že do popředí pronikne víc účastníků. Ovšem dosáhnout takového stavu je skutečně těžké, do prvního závodního víkendu půjdeme s tím, že vůbec nebude jasné, kdo vyhraje - a právě to by mohlo znamenat pro fanoušky vítanou změnu. Pokud budete vědět, že o vítězství může usilovat pět, možná šest pilotů, pak to bude opravdu přitažlivé a lze doufat, že to bude přesně to, co se od nových předpisů očekává," sdělil Smedley své přesvědčení magazínu motorsport.com.
S ohledem na chystané změny a nové koncepce plánované pro rok 2017 se očekává, že vývoj během sezóny bude vyrovnanější a více konzistentní. I to může prospět k závodnímu projevu účastníků letošního šampionátu.
"Neočekávám, že nejrychlejší vůz v Austrálii bude stejně tak nejrychlejší v posledním podniku v Abú Zabí. Takže během sezóny může v hierarchii dojít k určitým změnám. Pokud se tento předpoklad naplní, můžeme označit nová pravidla za úspěšná," dodává Smedley.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.