Nová pravidla, start z bodu 0, agresivnější a rychlejší vozy. Formule 1 očekává rok změn, hovoří se dokonce o možnosti přeskupení sil. Ale bude tomu opravdu tak? Odborníci si vůbec nejsou jisti, zda se podaří sesadit Mercedes z jeho piedestalu.
Takový názor má i šéf výkonnosti u Williamsu Rob Smedley. Podle něj je jen velmi málo pravděpodobné, že by ve Formuli 1 došlo v roce 2017 k nějakým zásadním změnám v otázce konkurenceschopnosti, navzdory agresivnější podobě vozů, širším předním a zadním spoilerům a pneumatikám, včetně revidované aerodynamiky. Rozhodně nedojde k něčemu podobnému jako v roce 2009, kdy na základě úprav předpisů vylétly do popředí Brawn GP a Red Bull a vytlačily ze špičky Ferrari a McLaren.
"Doufám, že se situace nějakým způsobem promíchá, ale nemyslím, že by v hierarchii F1 došlo ke kompletním změnám. V tomto prostředí nikdo nikdy nevyhrál světový šampionát bez patřičného rozpočtu. Peníze jsou to, co se počítá, alespoň v poslední éře Formule 1. Ovšem to neznamená, že v rámci rozdělení startovního pole - vpředu, ve středu pole a na chvostu - k nějakým změnám nedojde, případně že do popředí pronikne víc účastníků. Ovšem dosáhnout takového stavu je skutečně těžké, do prvního závodního víkendu půjdeme s tím, že vůbec nebude jasné, kdo vyhraje - a právě to by mohlo znamenat pro fanoušky vítanou změnu. Pokud budete vědět, že o vítězství může usilovat pět, možná šest pilotů, pak to bude opravdu přitažlivé a lze doufat, že to bude přesně to, co se od nových předpisů očekává," sdělil Smedley své přesvědčení magazínu motorsport.com.
S ohledem na chystané změny a nové koncepce plánované pro rok 2017 se očekává, že vývoj během sezóny bude vyrovnanější a více konzistentní. I to může prospět k závodnímu projevu účastníků letošního šampionátu.
"Neočekávám, že nejrychlejší vůz v Austrálii bude stejně tak nejrychlejší v posledním podniku v Abú Zabí. Takže během sezóny může v hierarchii dojít k určitým změnám. Pokud se tento předpoklad naplní, můžeme označit nová pravidla za úspěšná," dodává Smedley.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.