Kolem Grand Prix Velké Británie kolují zprávy, které se vychylují až k oběma pólům řešení. Zůstane trať Silverstone hostitelem britského závodu, nebo ji potká osud Brands Hatch a dalších okruhů, které budou jenom vzpomínat na éru spojenou s F1?
Není to tak dávno, kdy pronikla do tisku informace, že Silverstone kvůli masivním nákladům může pořádat Grand Prix Velké Británie naposledy v roce 2019. Jak se ale zdá, začíná se blýskat na lepší časy. Bývalý pilot F1 Derek Stanley Harper Warwick, prezident British Racing Driver's Club, jenž je vlastníkem okruhu, vyjádřil po setkání s generálním ředitelem Liberty Media Chase Careyem optimistický pohled do budoucnosti a věří, že s novými majiteli F1 dosáhne lepší dohody.
"Nemůžeme pokračovat cestou, kterou jsme kráčeli doposud. Musíme se věnovat novým zdrojům příjmů, musíme se zaměřit na jiné kontrakty než ten, který máme do konce roku 2019. Způsob se najde, protože Liberty Media nechtějí Silverstone a Grand Prix Velké Británie ztratit. Musí tedy existovat zlatá střední cesta pro obě strany. Pokud jsou dva ochotní partneři, musí také existovat způsob, jak se posunout vpřed, najít nějakou společnou řeč," vidí věci nadějně Warwick.
Bezprostředně poté, co Carey převzal funkci od Ecclestonea, začal ofenzivu v podobě optimistických zpráv v podobě nových plánů pro F1. Jedním z bodů bylo ujištění, že britská Grand Prix zůstane v kalendáři a dále důrazné prohlášení, že klasické evropské trati a tradice, které jsou s nimi spjaty, jsou zdrojem zájmu nových pořadatelů do tohoto sportu. Co se týče záruk, bylo konstatováno, že by nemělo jít o větší dostupnost, nýbrž větší úspěšnost a rentabilitu. Poplatky za pořádání závodu jsou jeden ze tří největších příjmů pro F1, proto se do budoucna nečeká jejich snížení. Nyní se pohybuje kolem 17 milionů liber, ale ve smlouvě je klauzule, která umožňuje každoroční navýšení.
Ponesou zatáčky jména mecenášů?Warwick s Formula One Group jednal a chystá se podobné setkání v blízké budoucnosti zopakovat. Je sice názoru, že poplatky by se měnit neměly, ale rovněž připouští, že by mohl existovat určitý rámec, který by okruhu umožňoval do budoucna zajistit pořadatelství.
"Změnou vedení jsme nadšeni. S Rossem Brawnem, Chase Careyem a Liberty Media to nebude idylické, chápeme, že jim jde o výnosy pro akcionáře, ale pokud jejich práci budeme sdílet, můžeme ji využít. Nemyslíme si, že se poplatky budou měnit, musíme proto najít lepší způsob, jak naše příjmy v rámci Grand Prix zvýšit. Na základě naší stávající smlouvy jediný způsob jak vydělat nějaké peníze - kromě pořádání koncertů - souvisí s prodejem vstupenek. Chasey mi sdělil, že další okruhy mají mírně odlišné smlouvy, takže eixstují i jiné možnosti, které můžeme využít k většímu zisku. Chasey ostatně naznačil, že se chystá najít způsoby, jak nám umožnit větší příjem. Mohlo by se to týkat většího počtu návštěv v boxech, více koncertů a především další sponzorské akce. Můžeme po zájemcích třeba pojmenovat zatáčky. Jsou to věci, které jsme nemohli udělat, dokud trvat stávající kontrakt," vysvětluje Warwick.
Prezident BRDC rovněž uvedl, že existují další oblasti, které by mohly být podrobněji prozkoumány. Nové vedení okruhu má obchodní úspěchy a dosáhlo rekordních prodejů v konání letošní Grand Prix F1 a MotoGP. Oněch 139 000 fanoušků, kteří navštívili britskou Grand Prix, převýšilo počet loňské návštěvy, ostatně v této oblasti se Britové řadí mezi nejúspěšnější mezi pořadateli. Hlavním úkolem tedy je, aby si udrželi své pozice, což potvrzuje i Warwick, ale připomíná, že onen proces je teprve na svém počátku.
"Podobné věci nemůžeme změnit přes noc, ale to je právě důvod, proč Ross Brawn hovoří o třech až pěti letech. Věřím, že najdeme způsob, jak postupovat vpřed a vypořádat se s naším kontraktem. Protože je to důležité nejen pro nás, ale i pro Liberty Media a také britské fanoušky. Je naprosto nemyslitelné, aby v šampionátu chyběla britská Grand Prix," dodává Warwick.
S výhradami chvála EcclestoneoviDvaašedesátiletý absolvent 146 Grand Prix vystřídal v F1 hezkou řádku vozů, startoval na Tolemanu, Renaultu, Brabhamu, Lotusu a Arrowsu, u nějž zažil i éru Footworku. Je znám jeho poněkud komplikovaný vztah s Ecclestonem, v jehož týmu v roce 1986 strávil podstatnou část sezóny. Nicméně v době, kdy Ecclestone odstoupil ze své funkce, vyjádřil Warwick nad jeho odchodem lítost a vzdal hold tomu, co v F1 za uplynulá desetiletí dokázal.
"Formule 1 by nikdy nebyla taková jako dnes bez Bernie Ecclestonea. Jeho odhodlání, touha, soustředění a láska k našemu sportu zahrnuje neuvěřitelných 40 let. I když jsme já a Silverstoně měli určité - a značné - rozpory v posledních deseti letech, můj názor na něj se nemění. Je mistrem na těžké úkoly a dokáže ze smluv vytěžit maximum, pokud se rozhodnete je podepsat. Hodně lidí je smutných, když si uvědomí, že už s námi nebude," složil Warwick poklonu svému někdejšímu šéfovi z dob aktivní činnosti.
"Pravděpodobně ale nastala vhodná chvíle, aby odstoupil. Říkám to hlavně kvůli naší trati. Je skvělé, že nyní se nám otevírají nové možnosti a přichází nová energie, aby nás nasměrovala k lepší budoucnosti. Z posledních rozhovorů s Liberty Media cítím ohledně úspěšnosti britské Grand Prix větší pružnost," uzavřel své názory Derek Warwick.
Alex Albon táhne Williams k nejlepšímu startu sezóny F1 za poslední roky a po pěti závodech drží tým páté místo v Poháru konstruktérů. Přesto zůstává opatrný, protože stáj směřuje většinu úsilí na rok 2026 a letos spoléhá hlavně na stabilitu vozu.
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.