Newey o nových pravidlech, omezeních a marketingových žvástech automobilek

Adrian Newey
Adrian Newey, foto: Red Bull Content Pool
Petr Hlawiczka 2. ledna 2017 6:30
Sdílej:

Konstruktér Red Bull Adrian Newey předpovídá, že se pole na začátku roku 2017 po velké změně technických pravidel promíchá. Přemýšlí ale o tom, kudy se bude Formule 1 ubírat v budoucnosti. Co by pro zlepšení doporučil on?

Red Bull sice i letos očekává velmi silný Mercedes, podle Neweyho ale při změnách pravidel nemůže být nic zaručeno: "Téměř jistě to bude znamenat, že se pole trochu více rozptýlí. Kdykoliv dochází ke změnám pravidel, tak je některé týmy přečtou lépe než ostatní."

"Typicky velké týmy, které mají větší rozpočty, je přečtou lépe, ale při poslední velké změně pravidel v roce 2009 tomu tak nebylo. Tehdy to byl Brawn a my, kdo jsme pravidla přečetli správně, a velké týmy - tehdy Ferrari a McLaren, kteří se trochu trápili.

Kdykoliv dochází ke změně pravidel, tak máte spoustu nápadů, které musíte usměrnit a sladit s filozofií auta. Ačkoliv jsme jedním z větších týmů, tak nemáme zdroje na to, abychom zároveň zkoumali všechny cesty. Jde o to, aby cesta, které věříte, byla ta správná - a my všichni doufáme, že máme pravdu. Vždy je šance na to, že existuje cesta či směr, které si někdo jiný vybral a které jsou lepší," vysvětluje Newey.

Změna technických pravidel se mu sice zamlouvá, po chuti mu nejsou ale současné pohonné jednotky: "Je F1 technickou výkladní skříní pro výrobce motorů, jejich vynikajících výkonů, nebo je podívanou, která zahrnuje člověka a stroj?"

"Podle toho, kým jste, máte takový či opačný názor. Já to osobně vidím tak, že by mělo jít o souboj pilotů spojený s kreativitou inženýrů. To znamená, že by  nemělo jít čistě o bitvu zdrojů, což se tak trochu stalo po stránce inženýrské.

Je naprosto možné přijít se sadou pravidel, která by odměňovala kreativitu spíše než pouhý počet lidí. Rozpočtový strop je na zavedení velmi složitý, můžete ale přijít s omezením zdrojů, určitě na straně šasi, které táhne aerodynamika."

"Podstatně více, než to děláme, můžete omezit zdroje pro výzkum, možná se zbavit všech aerodynamických tunelů, více omezit CFD simulace. A když omezíte zdroje, pak to nebude mít smysl zaměstnávat tolik inženýrů, protože by to potom kvůli úzkému hrdlu nebylo možné všechno využít," pokračuje technický ředitel Red Bullu.

"Pokud jde o motory, tak mám svůj názorem, o kterém jsem si jistý, že bude velmi kontroverzní. Veškeré ty kecy, které se snaží pár automobilek zdůrazňovat, že to zlepšuje jejich silniční produkty, tak v tom případě by nejpozději do pěti let měly být prokazatelně před svými soupeři v automobilovém sektoru. Nějak očekávám, že tomu tak nebude, což mě vede k tomu, že jde o marketingový žvást," dodává nazlobeně Newey.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.