Konstruktér Red Bull Adrian Newey předpovídá, že se pole na začátku roku 2017 po velké změně technických pravidel promíchá. Přemýšlí ale o tom, kudy se bude Formule 1 ubírat v budoucnosti. Co by pro zlepšení doporučil on?
Red Bull sice i letos očekává velmi silný Mercedes, podle Neweyho ale při změnách pravidel nemůže být nic zaručeno: "Téměř jistě to bude znamenat, že se pole trochu více rozptýlí. Kdykoliv dochází ke změnám pravidel, tak je některé týmy přečtou lépe než ostatní."
"Typicky velké týmy, které mají větší rozpočty, je přečtou lépe, ale při poslední velké změně pravidel v roce 2009 tomu tak nebylo. Tehdy to byl Brawn a my, kdo jsme pravidla přečetli správně, a velké týmy - tehdy Ferrari a McLaren, kteří se trochu trápili.
Kdykoliv dochází ke změně pravidel, tak máte spoustu nápadů, které musíte usměrnit a sladit s filozofií auta. Ačkoliv jsme jedním z větších týmů, tak nemáme zdroje na to, abychom zároveň zkoumali všechny cesty. Jde o to, aby cesta, které věříte, byla ta správná - a my všichni doufáme, že máme pravdu. Vždy je šance na to, že existuje cesta či směr, které si někdo jiný vybral a které jsou lepší," vysvětluje Newey.
Změna technických pravidel se mu sice zamlouvá, po chuti mu nejsou ale současné pohonné jednotky: "Je F1 technickou výkladní skříní pro výrobce motorů, jejich vynikajících výkonů, nebo je podívanou, která zahrnuje člověka a stroj?"
"Podle toho, kým jste, máte takový či opačný názor. Já to osobně vidím tak, že by mělo jít o souboj pilotů spojený s kreativitou inženýrů. To znamená, že by nemělo jít čistě o bitvu zdrojů, což se tak trochu stalo po stránce inženýrské.
Je naprosto možné přijít se sadou pravidel, která by odměňovala kreativitu spíše než pouhý počet lidí. Rozpočtový strop je na zavedení velmi složitý, můžete ale přijít s omezením zdrojů, určitě na straně šasi, které táhne aerodynamika."
"Podstatně více, než to děláme, můžete omezit zdroje pro výzkum, možná se zbavit všech aerodynamických tunelů, více omezit CFD simulace. A když omezíte zdroje, pak to nebude mít smysl zaměstnávat tolik inženýrů, protože by to potom kvůli úzkému hrdlu nebylo možné všechno využít," pokračuje technický ředitel Red Bullu.
"Pokud jde o motory, tak mám svůj názorem, o kterém jsem si jistý, že bude velmi kontroverzní. Veškeré ty kecy, které se snaží pár automobilek zdůrazňovat, že to zlepšuje jejich silniční produkty, tak v tom případě by nejpozději do pěti let měly být prokazatelně před svými soupeři v automobilovém sektoru. Nějak očekávám, že tomu tak nebude, což mě vede k tomu, že jde o marketingový žvást," dodává nazlobeně Newey.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.