Konstruktér Red Bull Adrian Newey předpovídá, že se pole na začátku roku 2017 po velké změně technických pravidel promíchá. Přemýšlí ale o tom, kudy se bude Formule 1 ubírat v budoucnosti. Co by pro zlepšení doporučil on?
Red Bull sice i letos očekává velmi silný Mercedes, podle Neweyho ale při změnách pravidel nemůže být nic zaručeno: "Téměř jistě to bude znamenat, že se pole trochu více rozptýlí. Kdykoliv dochází ke změnám pravidel, tak je některé týmy přečtou lépe než ostatní."
"Typicky velké týmy, které mají větší rozpočty, je přečtou lépe, ale při poslední velké změně pravidel v roce 2009 tomu tak nebylo. Tehdy to byl Brawn a my, kdo jsme pravidla přečetli správně, a velké týmy - tehdy Ferrari a McLaren, kteří se trochu trápili.
Kdykoliv dochází ke změně pravidel, tak máte spoustu nápadů, které musíte usměrnit a sladit s filozofií auta. Ačkoliv jsme jedním z větších týmů, tak nemáme zdroje na to, abychom zároveň zkoumali všechny cesty. Jde o to, aby cesta, které věříte, byla ta správná - a my všichni doufáme, že máme pravdu. Vždy je šance na to, že existuje cesta či směr, které si někdo jiný vybral a které jsou lepší," vysvětluje Newey.
Změna technických pravidel se mu sice zamlouvá, po chuti mu nejsou ale současné pohonné jednotky: "Je F1 technickou výkladní skříní pro výrobce motorů, jejich vynikajících výkonů, nebo je podívanou, která zahrnuje člověka a stroj?"
"Podle toho, kým jste, máte takový či opačný názor. Já to osobně vidím tak, že by mělo jít o souboj pilotů spojený s kreativitou inženýrů. To znamená, že by nemělo jít čistě o bitvu zdrojů, což se tak trochu stalo po stránce inženýrské.
Je naprosto možné přijít se sadou pravidel, která by odměňovala kreativitu spíše než pouhý počet lidí. Rozpočtový strop je na zavedení velmi složitý, můžete ale přijít s omezením zdrojů, určitě na straně šasi, které táhne aerodynamika."
"Podstatně více, než to děláme, můžete omezit zdroje pro výzkum, možná se zbavit všech aerodynamických tunelů, více omezit CFD simulace. A když omezíte zdroje, pak to nebude mít smysl zaměstnávat tolik inženýrů, protože by to potom kvůli úzkému hrdlu nebylo možné všechno využít," pokračuje technický ředitel Red Bullu.
"Pokud jde o motory, tak mám svůj názorem, o kterém jsem si jistý, že bude velmi kontroverzní. Veškeré ty kecy, které se snaží pár automobilek zdůrazňovat, že to zlepšuje jejich silniční produkty, tak v tom případě by nejpozději do pěti let měly být prokazatelně před svými soupeři v automobilovém sektoru. Nějak očekávám, že tomu tak nebude, což mě vede k tomu, že jde o marketingový žvást," dodává nazlobeně Newey.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.