Pokud se Anglie považovala za kolébku motorsportu, pak se o Francii říkalo, že je matkou rychlosti. Padaly tu první rychlostní rekordy a vůbec první Grand Prix v historii se jela právě ve Francii v roce 1906.
Třebaže se Britové pokoušejí tento údaj zpochybnit a v zástupu za nimi stojí i Američané a Italové, pořád se jako premiérový vítěz Grand Prix bere Maďar Ferenc Szisz, který na okruhu Sarte v Le Mans slavil ve dnech 26. a 27. června 1906 vítězství - jak jinak, než na voze Renault, když jsme ve Francii.
Od vzniku oficiálního šampionátu F1 se Grand Prix střídala hned na několika okruzích. Od Remeše po Rouen-les-Essarts, s jednou účastí na Bugattiho okruhu v Le Mans (1967) až k "malému Nürburgringu" v Clermont-Ferrand, který později nahradil piloty příliš neoblíbený Dijon-Prenois, vychvalovaný Le Castellet a "protekční" okruh v Magny-Cours, o jehož zařazení do kalendáře se postarala politická lobby.
Je proto paradoxní, že jeden z nejlepších a nejbezpečnějších areálů, okruh Paul Ricard v Le Castellet ohledně F1 zahálí a už se sem nejezdí ani na po mnoho let tradiční testy. Zdá se však, že se pomalu pro Francouze, kteří si na domácí Grand Prix mohli naposledy zajít v roce 2008, blýská na lepší časy. Do té doby chyběla Grand Prix Francie v seriálu F1 pouze jednou, v roce 1955.
Prosákly totiž první zprávy, že by Paul Ricard mohl opět přivítat smečku F1 už v roce 2018. Byl by to návrat po deseti letech a do jisté míry kompenzace Grand Prix Německa či Brazílie, které bojují o svou existenci, ale také comeback jedné z klasických tratí. Jak naznačila stanice Europe 1, mělo by jít o spojené úsilí několika místních orgánů, včetně regionů Provence-Alpes-Côtes d'Azur, departmentu Var a města Toulon.
Všechno by se mělo rozhodnout příští týden, na který je naplánována tisková konference, která proběhne v pondělí v prostorách Automobile Club de France v Paříži. Přítomni budou čelní představitelé motorsportu i politického života, namátkou Nicholas Deschaux, šéf FFSA nebo Christian Estrosi, prezident regionální rady PACA. V jednání bude smlouva na pětiletý kontrakt, tedy na období 2018 až 2022.
Pamětníci si určitě vybaví několik závodů pod barvami Trikolóry, které se zapsaly do historie F1. Mezi nejznámější patří Dijon-Prenois v roce 1979 a strhující souboj Gillese Villeneuvea a René Arnouxe, případně trucakce René Arnouxe v roce 1982, kdy odmítl uposlechnout týmové režie a nepustil před sebe Alaina Prosta, což vedlo v týmu Renault k velké roztržce. V paměti bude určitě i postartovní kolize v roce 1989 a efektní salto Mauricio Gugelmina (Le Castellet), případně mnohokrát diskutovaný vztyčený prostředníček Davida Coultharda na Michaela Schumachera (2000), utržená tankovací hadice Christiana Alberse (2007) nebo kolize M. Schumachera se Sennou (1992) - tyhle události se všechny odehrály v Magny-Cours.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.