Pokud to vypadalo, že se situace ze závěru 52. kola objede v poklidu, tak se tak rozhodně nestalo. Mercedes kolem této záležitosti předvedl docela slušný mediální poprask a připomínal nezkušenou dívku, která neví, zda říci ano nebo ne.
Incident už jsme popsali na několika místech - před nájezdem do šikany Casio Triangle zaútočil Hamilton na Verstappena, který zaujal defenzivní stopu na vnitřku dráhy. Hamilton musel využít únikové komunikace a do poslední kola vjel se ztrátou, kterou už nedokázal smazat.
Podle oficiálního dokumentu se Mercedes odvolával na "údajné porušení článku Sportovních řádů F1 27.5. Verstappen jel dle vyjádření týmu chaoticky a přinutil vůz se startovním číslem 44 udělat úhybný manévr na vrcholu zatáčky 16."
Jak už jsme uvedli, Verstappen si žádného prohřešku nebyl vědom, nicméně byl předvolán k pohovoru se závodním ředitelem FIA Charlie Whitingem a dvěma komisaři (celá zpráva zde). Podle některých zdrojů to byl také tento "bravurní" obranný manévr, kterým Holanďan uhájil své druhé místo, za nějž byl zvolen Pilotem dne (Driver of The Day). Brit za ním zaostal na cílové čáře o pouhých 0,7 vteřiny.
Komisaři FIA se rozhodli celou záležitost řádně prošetřit, jak vyplývá z oficiálního prohlášení, a konečný verdikt odložit na závodní víkend Grand Prix USA.
"Na úvod je nutné poznamenat, že ani jeden pilot nebyl v této záležitosti vyslechnut, proto není možné nějaký důkaz přijmout nebo vyvrátit. Po vyslechnutí připomínek ze strany zástupců Mercedesu sportovní komisaři rozhodli, v zájmu spravedlivého posouzení situace, rovněž i příležitosti dané oběma jezdcům, aby se k incidentu vyjádrili, že bude záležitost prozatímně odložena a v souladu s článkem 11.9.2 Mezinárodního sportovního práva postoupili komisaři případ svým kolegům v rámci Grand Prix USA 2016. Oba týmy s tímto řešením souhlasí," uvádí se v odůvodnění vydaném FIA:
Jenže nakonec budou komisaři v USA bez práce. Mercedes totiž zřejmě zvážil okolnosti a rozhodl se, že na prošetřování situace nadále trvat nebude. "Tým Formule 1 Mercedes AMG Petronas oznámil sportovním komisařům, že odvolává protest podaný 9. října 2016 v 18:14 místního času (dokument 41)," uvádí se v prohlášení komisařů FIA.
Zmatky také panovaly na twitterovém účtu Lewise Hamiltona. Ten nejdřív uvedl, že nikdo neprotestoval, aby pak honem své tvrzení opravil. Původní zpráva zněla: "Neexistuje protest z mé strany nebo @MercedesAMGF. Jenom idiot může tvrdit, že jsme to udělali, není to pravda. Max jel dobře, konec. Pokračujeme," bylo možné číst v původní zprávě. Ta byla později zaměněna takto: "Žádný protest ode mě nevzešel, jen jsem slyšel, že to udělal tým, ale řekl jsem, že to není třeba. Jsme šampioni, pokračujeme. Konec".
Může se tak zdát, že levá ruka neví, co dělá pravá, nebo šlo pouze o pokus jak ještě udržet šampionát v napětí, každopádně měla tato snaha jepičí život. Jak působí na svět F1 a fanoušky necháváme na jejich posouzení.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.