FIA důrazně varuje piloty, nesmí přestat mávat při potížích na startu

Carlos Sainz měl v Malajsii největší problémy hned na startu
Carlos Sainz měl v Malajsii největší problémy hned na startu, foto: Red Bull Content Pool
Robert RoBertino Pavelka 8. října 2016 3:10
Sdílej:

Problémy Carlose Sainze jr. při startu malajské Grand Prix už byly popsány - španělskému pilotovi zhasl na startu motor, ale podařilo se mu ho znovu nahodit. FIA ovšem má k podobnému řešení výhrady.

Pokud před startem zhasne nějakému pilotovi motor, měl by zdvižením rukou a jejich máváním upozornit příslušného komisaře na problémy a ten dá pokyn k signalizaci žlutými vlajkami znamenajícími překážku. A právě to byl problém v případě Carlose Sainze jr., který na startu GP Malajsie způsobil nemalé zmatky. Carlos intuitivně signalizoval problémy, ale vzápětí dal ruce dolů a snažil se motor nastartovat, což vedlo k následnému nedorozumění. 

Charlie Whiting předpokládal, že nikdo problémy nemá a pokračoval ve startovní proceduře. Sainzovi se podařilo motor nastartovat těsně zhasnutím červených světel. Kdyby se mu to nepovedlo a jeho vůz bez předchozí varovné signalizace zůstal na roštu stát, mohlo by dojít k vážné kolizi. V minulosti bylo prakticky nemožné vůz na startovním roštu po zhasnutí motoru znovu nastartovat. V současné době ale piloti s motory Renault a Ferrari mají možnost motor znovu nahodit díky MGU-K, zatímco u agregátů Mercedes to není možné.

Při pátečním briefingu pilotů v Japonsku poukázal Charlie Whiting na nutnost okamžitě signalizovat oběma rukama problémy, pokud se motor zastaví. Sainz jr. se obhajoval, že k opakovanému zprovoznění motoru potřeboval obě ruce. Pokud tedy týmy nevyvinou způsob, jak by piloti mohli ovládat MGU-K jednou rukou, nebudou už mít možnost znovu nastartovat motor na startovním roštu. 

Navíc se objevil názor, že tým Toro Rosso porušil pravidla, pokud instruoval radiokomunikací Španěla jak má znovu motor nahodit. Podle pravidel totiž nesmějí piloti používat radiokomunikaci v průběhu zaváděcího kola až po samotný starto do závodu. FIA v tomto případě žádné další šetření ani sankce proti týmu nepovede - vzhledem k tomu, že by bylo nebezpečnější, kdyby Sainz nebyl schopen odstartovat. Nicméně týmy byly důrazně poučeny, že podobné instrukce nebudou v budoucnu povoleny.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.