Nelze říci, že by knih o F1 nebylo málo, jen to nesmí být stále se opakující profily dvacítky stejných pilotů. Takovou určitě nebude chystaný počin muže, který se v F1 pohyboval dost dlouho na to, aby o ní mohl podat zasvěcenou výpověď.
Nepůjde ale o klasické vzpomínání nebo popisování některých událostí. Ross Brawn vedl s někdejším výkonným ředitelem týmu Williams Adamem Parrem knižní dialog, ve kterém analyzovali strategické přístupy a jejich podobnost mezi Williamsem a dalšími týmy F1, stejně jako různé závodní rozhodnutí a poučení z rozličných oblastí řízení F1 ve srovnání s hostorickými válečnými strategiemi. Kniha ponese název Total Competition: Lessons in Strategy from Formula One (lze přeložit jako Totální boj: lekce ze strategie v F1).
Celá idea vzešla od Parra, který kvůli doktorátu na University College v Londýně tým Williams opustil. Na svém kontě už má publikaci The Art of War: Five years in Formula One (Umění války: Pět let v F1), která byla zpracována ve stylu grafického románu.
"Oslovil jsem Rosse s touto myšlenkou, protože jsem byl ve stejné době v F1 a on na mě svou činností nesmírně zapůsobil. Když jsem na konci roku 2006 nastupoval k Williamsu, měl zrovna roční pauzu. Když se pak po roce objevil u Hondy, hodně jsem se od něj naučil. Pak jsem sledoval s netajeným obdivem jeho metodický postup přes roky 2008 a 2009, kdy se mu podařilo zvrátit nevyhnutelnou katastrofu týmu do mimořádného úspěchu. Všiml jsem si, že Ross pracoval na bázi strategického instinktu. Po mém odchodu z F1 jsme stále byli v kontaktu, když jsem dokončil svůj doktorát, napadlo mě, že by bylo zábavné napsat s ním knihu o tom, jak jsme pracovali v F1. Otestovat metodiku teorie a praxe s ohledem na strategii, kterou jsem studoval," vysvětluje svůj záměr Parr.
"Adam za mnou přišel a řekl, že chování vojenských stratégů a jejich filozofie je svým přístupem hodně podobná F1. Musím připustit, že jsem hodně z nich napodoboval, ale nikoli vědomě. Nikdy jsem se vojenskou strategií nezabýval, takže jsem o válečném umění a podobných věcech neměl ponětí. Zasvětil mě a došli jsme k několika zajímavým analogiím mezi učením čínských mudrců a vojenských stratégů, stejně jako v případě Římanů. Také jsme prozkoumali sovětský přístup po první světové válce nazvaný "operační umění", které se zdál být zvláště důležitý," vybavuje si základ práce Brawn.
Bývalý šéf týmu Brawn GP, ve kterém Jenson Button v roce 2009 dosáhl titulu mistra světa, zastává existenci jasného porovnání válečných strategií a sportu: "Budování armády a její úspěch ve válečných operacích je mnohostranná rovnice, která zahrnuje politiku, finance, morálku stejně jako aspekty týkající se technických možností - z tolika věcí se skládá. Když se podíváme na F1, dojdeme k názoru, že je to vlastně totéž. Uspět v F1 vyžaduje, abyste byli strategicky na výši. O tom jsme s Parrem diskutovali. Doufáme, že tato debata zapůsobí nejen na fanoušky F1, ale také na lidi v jiných oblastech života, kteří museli řešit složité problémy s omezenými zdroji a případně v konkurenčním prostředí," dodává Brawn.
Publikace se na pultech knihkupectví objeví v listopadu tohoto roku, postará se o to vydavatelství Simon & Schuster.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.