Nechat vozy, ať si plují tratí jak se jim zlíbí? Nebo zapojit nejdražší technologie a hlídat, jestli nebyly moc daleko od vymezeného prostoru? Po několika penalizacích a škrtech časů v trénincích a kvalifikacích toto téma nadále hoří vysokým plamenem.
Své polínko na hranici připojil i šéf Mercedesu Toto Wolff. Podle jeho názoru by bylo mnohem efektivnější, kdyby nebylo žádné omezení, tedy zrušit jakékoli sankce a hlídání, nakolik se pilot vzdálil od vyznačeného okraje trati. Pořád to bude mnohem lepší, než nudné kroužení daleko od pomocných prostorů v zatáčkách.
FIA zastává názor, že podobná svoboda pohybu je nepoužitelná, ale Wolff si myslí, že pokud by piloti mohli projíždět zatáčky "širší stopou" přes obrubníky, mělo by to jisté výhody. Několik centimetrů sem nebo tam není rozhodujících a možnost si vypomoci širším průjezdem zatáčky by jenom prospěla samotnému efektu. Když už pilot vyjede příliš daleko od optimální stopy, sám bude potrestán časovou ztrátou. A rozhodně je to lepší řešení, než ohrožovat muže v kokpitech nějakými zdmi nebo svodidly v těsné blízkosti trati.
"Máme miliony kilometrů únikových zón a ty dělají F1 stále méně efektní, my se pak divíme, proč o nás klesá zájem. Ať v zatáčkách jako Copse Corner nebo Club na Silverstone, ale také v dalších, mohou piloti volit nejrychlejší stopu a nehlídat vymezenou trať. Pokud to bude někde nebezpečné, protože se dostanou příliš blízko k bariéře nebo když po výjezdu ohrozí ostatní, pak ano, zaměřme se na specifiku té zatáčky, ale v ostatních je nechme jet podle jejich úsudku. Bude to úžasná podívaná," sděluje svou vizi Wolff.
Podle jeho názoru je také eventualita zavést v zatáčkách senzory, které by odhalily prohřešky pilotů, vysloveně negativní záležitost. Zastává stanovisko, že je absurdní trestat piloty za pár centimetrů, o které se dostali za okraj trati.
"Konzistence v pravidlech je velmi důležitá, protože ve fotbale se také nemění rozměry branky pro každý zápas. Pokud budete hlídat dodržování bílých čar na trati a tvrdit, že tím byl ovlivněn čas na jedno kolo, tak ničemu nerozumíte. Nejde o skok do dálky, tam když někdo přešlápne o dva centimetry, skok neplatí. Ale tady jde o šest kilometrů a dva centimetry na nich těžko něco zásadně ovlivní. Proto říkám: »Dejme pilotům volnost a nechme je jet!« Myslím, že se pak dočkáme zajímavých záběrů, jako například při nájezdu do Motodromu na Hockenheimringu. To miluju. To samé v zatáčce 1. Pořád to zůstává v rozumných mezích a také věřím, že to tak i zůstane," tvrdí Wolff.
Jde ale pořád jen o jednu část problému, protože Wolffův komentář se týká pouze jeho poloviny, a sice volby širší stopy na vnějších okrajích trati. Jak by se chtěl vyrovnat s opačným případem, kdy piloti "střihají" zatáčky na vnitřní straně okruhu, to ani on sám nijak neřeší. Jako vždy také existují extrémní kritiky - už se objevil názor, že bychom se mohli dočkat varianty na slalomovou trať. Na nějakou plochu se zapíchají tyče, které musí piloti objet a nechť si vesele hledají vlastní ideální průjezd. Pořád platí ono okřídlené: tlak vzbuzuje protitlak.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.