Nechat vozy, ať si plují tratí jak se jim zlíbí? Nebo zapojit nejdražší technologie a hlídat, jestli nebyly moc daleko od vymezeného prostoru? Po několika penalizacích a škrtech časů v trénincích a kvalifikacích toto téma nadále hoří vysokým plamenem.
Své polínko na hranici připojil i šéf Mercedesu Toto Wolff. Podle jeho názoru by bylo mnohem efektivnější, kdyby nebylo žádné omezení, tedy zrušit jakékoli sankce a hlídání, nakolik se pilot vzdálil od vyznačeného okraje trati. Pořád to bude mnohem lepší, než nudné kroužení daleko od pomocných prostorů v zatáčkách.
FIA zastává názor, že podobná svoboda pohybu je nepoužitelná, ale Wolff si myslí, že pokud by piloti mohli projíždět zatáčky "širší stopou" přes obrubníky, mělo by to jisté výhody. Několik centimetrů sem nebo tam není rozhodujících a možnost si vypomoci širším průjezdem zatáčky by jenom prospěla samotnému efektu. Když už pilot vyjede příliš daleko od optimální stopy, sám bude potrestán časovou ztrátou. A rozhodně je to lepší řešení, než ohrožovat muže v kokpitech nějakými zdmi nebo svodidly v těsné blízkosti trati.
"Máme miliony kilometrů únikových zón a ty dělají F1 stále méně efektní, my se pak divíme, proč o nás klesá zájem. Ať v zatáčkách jako Copse Corner nebo Club na Silverstone, ale také v dalších, mohou piloti volit nejrychlejší stopu a nehlídat vymezenou trať. Pokud to bude někde nebezpečné, protože se dostanou příliš blízko k bariéře nebo když po výjezdu ohrozí ostatní, pak ano, zaměřme se na specifiku té zatáčky, ale v ostatních je nechme jet podle jejich úsudku. Bude to úžasná podívaná," sděluje svou vizi Wolff.
Podle jeho názoru je také eventualita zavést v zatáčkách senzory, které by odhalily prohřešky pilotů, vysloveně negativní záležitost. Zastává stanovisko, že je absurdní trestat piloty za pár centimetrů, o které se dostali za okraj trati.
"Konzistence v pravidlech je velmi důležitá, protože ve fotbale se také nemění rozměry branky pro každý zápas. Pokud budete hlídat dodržování bílých čar na trati a tvrdit, že tím byl ovlivněn čas na jedno kolo, tak ničemu nerozumíte. Nejde o skok do dálky, tam když někdo přešlápne o dva centimetry, skok neplatí. Ale tady jde o šest kilometrů a dva centimetry na nich těžko něco zásadně ovlivní. Proto říkám: »Dejme pilotům volnost a nechme je jet!« Myslím, že se pak dočkáme zajímavých záběrů, jako například při nájezdu do Motodromu na Hockenheimringu. To miluju. To samé v zatáčce 1. Pořád to zůstává v rozumných mezích a také věřím, že to tak i zůstane," tvrdí Wolff.
Jde ale pořád jen o jednu část problému, protože Wolffův komentář se týká pouze jeho poloviny, a sice volby širší stopy na vnějších okrajích trati. Jak by se chtěl vyrovnat s opačným případem, kdy piloti "střihají" zatáčky na vnitřní straně okruhu, to ani on sám nijak neřeší. Jako vždy také existují extrémní kritiky - už se objevil názor, že bychom se mohli dočkat varianty na slalomovou trať. Na nějakou plochu se zapíchají tyče, které musí piloti objet a nechť si vesele hledají vlastní ideální průjezd. Pořád platí ono okřídlené: tlak vzbuzuje protitlak.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.