Někdejší švédský pilot F1 Stefan Johansson, který prošel špičkovými týmy Ferrari a McLaren a s přestávkami strávil v F1 osm let zastává názor, že v jistých oblastech se vývoj vydal špatným směrem. Také on má výhrady k současné radiokomunikaci.
Psal se rok 1980 a Stefan Nils Edwin Johansson dostal doslova v hodině dvanácté nabídku od týmu Shadow - sedm hodin před odletem k prvnímu závodu sezóny. Po dvou neúspěšných pokusech však poznal "kvality" rozpadající se stáje a na další tři roky na F1 raději zapomněl. Po comebacku v kokpitu týmu Spirit a dalších příležitostných startech v Tyrrellu a Tolemanu zakotvil u Ferrari. Jenže ani zde, ani později u McLarenu nenaplnil svůj potenciál, nicméně nadále zůstává posledním zástupcem Švédska, který stanul na stupních vítězů.
Devětapadesátiletý Seveřan často komentuje dění v F1 na svém blogu, kde se rovněž vyjádřil k posledním událostem týkajících se dohadům kolem radiokomunikace. Zde vyslovil názor, že se F1 musí co nejrychleji vzdálit tomu, co nazývá "inženýrskou pornografií", která degraduje roli pilota. Jako příklad uvádí zkušenosti z Baku, Red Bull Ringu a Silverstone a komentuje situaci jako "totální vtip".
"F1 vytváří obludně komplikované vozy a pustí je na dráhu, než si uvědomí, že to, co vytvořili, působí obrovské problémy. Velké množství složitých nastavení a technické úpravy na volantech současných aut neměly být nikdy povoleny. S ohledem na tyto okolnosti inženýři říkají pilotům na každé rovince, jaké nastavení budou mít pro další zatáčku, což je samozřejmě směšné. Takže když se pak zakázala podstatná část komunikace, pilot nemohl být zpraven o tom, co má dělat, když je na voze nějaká technická závada. Kvůli zákazu části radiokomunikace nemohl tým Pérezovi v Rakousku sdělit, že mu nejspíš selžou brzdy, což bylo ostudné. Co by se asi stalo, kdyby nastala podobná situace v Monaku při průjezdu tunelem? Nevidím v tom žádnou logiku," tvrdí Johansson.
Zpět ke kořenůmPodle Johanssona je hlavní problém v přílišné složitosti vozů F1 a piloti už nejsou s to zvládnout všechny systémy bez výrazné pomoci z boxové zídky.
"Pokud je návrhářům umožněno, aby vozy byly natolik složité, že musíte během závodu instruovat pilota, co má dělat, pak je třeba se vrátit hodně rychle ke kořenům. To, co vidíme v současné době musím opakovaně nazvat - inženýrské porno! Když ani piloti nechápou polovinu funkcí, co asi vnímá veřejnost?" apeluje Švéd.
"Považuji se za největšího fanouška na světě. Miluji závodění a miluji F1. Je to moje vášeň, sleduji každý závod a jsem potom frustrovaný kvůli oné absurditě, která se před námi odehrává. A pokud si to myslím já, sotva si dokážu představit jak to vnímají fanoušci. Na to je třeba se ptát," dodává Johansson.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.