Někdejší švédský pilot F1 Stefan Johansson, který prošel špičkovými týmy Ferrari a McLaren a s přestávkami strávil v F1 osm let zastává názor, že v jistých oblastech se vývoj vydal špatným směrem. Také on má výhrady k současné radiokomunikaci.
Psal se rok 1980 a Stefan Nils Edwin Johansson dostal doslova v hodině dvanácté nabídku od týmu Shadow - sedm hodin před odletem k prvnímu závodu sezóny. Po dvou neúspěšných pokusech však poznal "kvality" rozpadající se stáje a na další tři roky na F1 raději zapomněl. Po comebacku v kokpitu týmu Spirit a dalších příležitostných startech v Tyrrellu a Tolemanu zakotvil u Ferrari. Jenže ani zde, ani později u McLarenu nenaplnil svůj potenciál, nicméně nadále zůstává posledním zástupcem Švédska, který stanul na stupních vítězů.
Devětapadesátiletý Seveřan často komentuje dění v F1 na svém blogu, kde se rovněž vyjádřil k posledním událostem týkajících se dohadům kolem radiokomunikace. Zde vyslovil názor, že se F1 musí co nejrychleji vzdálit tomu, co nazývá "inženýrskou pornografií", která degraduje roli pilota. Jako příklad uvádí zkušenosti z Baku, Red Bull Ringu a Silverstone a komentuje situaci jako "totální vtip".
"F1 vytváří obludně komplikované vozy a pustí je na dráhu, než si uvědomí, že to, co vytvořili, působí obrovské problémy. Velké množství složitých nastavení a technické úpravy na volantech současných aut neměly být nikdy povoleny. S ohledem na tyto okolnosti inženýři říkají pilotům na každé rovince, jaké nastavení budou mít pro další zatáčku, což je samozřejmě směšné. Takže když se pak zakázala podstatná část komunikace, pilot nemohl být zpraven o tom, co má dělat, když je na voze nějaká technická závada. Kvůli zákazu části radiokomunikace nemohl tým Pérezovi v Rakousku sdělit, že mu nejspíš selžou brzdy, což bylo ostudné. Co by se asi stalo, kdyby nastala podobná situace v Monaku při průjezdu tunelem? Nevidím v tom žádnou logiku," tvrdí Johansson.
Zpět ke kořenůmPodle Johanssona je hlavní problém v přílišné složitosti vozů F1 a piloti už nejsou s to zvládnout všechny systémy bez výrazné pomoci z boxové zídky.
"Pokud je návrhářům umožněno, aby vozy byly natolik složité, že musíte během závodu instruovat pilota, co má dělat, pak je třeba se vrátit hodně rychle ke kořenům. To, co vidíme v současné době musím opakovaně nazvat - inženýrské porno! Když ani piloti nechápou polovinu funkcí, co asi vnímá veřejnost?" apeluje Švéd.
"Považuji se za největšího fanouška na světě. Miluji závodění a miluji F1. Je to moje vášeň, sleduji každý závod a jsem potom frustrovaný kvůli oné absurditě, která se před námi odehrává. A pokud si to myslím já, sotva si dokážu představit jak to vnímají fanoušci. Na to je třeba se ptát," dodává Johansson.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.