Ferrari dostává zvláštní bonus na základě svého postavení v motorsportu jako nejstarší tým, který se doposud jako jediný v historii zúčastnil všech ročníku Formule 1 od jejího oficiálního šampionátu, který se jezdí od roku 1950.
Šéf Mercedesu Toto Wolff potvrdil, že Mercedes je nakloněn návrhu Bernie Ecclestonea na změnu způsobu rozdělování příjmů pro týmy F1. Zatímco Ferrari má zmíněný extra příjem, týmy jako Red Bull, Mercedes, McLaren či Williams dostávají roční bonus na základě jejich umístění v Poháru konstruktérů.
Ecclestone hodlá pozměnit přerozdělování peněz s větším důrazem na výsledky, aby ostatní týmy měly větší šance si přijít na lepší peníze, pokud budou mít dostatečné výsledky.
Wolff se setkal s Ecclestonem ve čtvrtek, aby šestaosmdesátiletý patriarcha Formule 1 představil své nápady. "Dlouho jsme diskutovali o různých tématech, způsob přerozdělení distribuce prize money byl jedním z nich. Myslím, že je v zájmu všech stabilita v dlouhodobném horizontu, debatovali jsme o různých modelech. Myslím, že lze budovat na určitých pilířích. Můžeme stanovit základní stavbu, protože je důležité vědět, co dostanete na základě výkonu a historické úspěšnosti. Takže bych řekl, že správnou cestou do budoucna budou tři důležité elementy," komentuje záležitost Wolff.
"Příjmy rostou. Obchody Bernieho jsou ziskové a každoročně se zvyšují. Další výnosy jsme schopni generovat z televizních práv, sponzorských a sankčních poplatků. Vzpomínám si, že když jsme dosáhli v roce 2009 s Williamsem páté místo v Poháru konstruktérů, vyneslo to týmu 35 - 40 milionů dolarů. Dnes by stejné umístění znamenalo pro týmovou pokladnu o nějakých 30 - 40 % větší příjem. To je důvod rostoucích prize money. Bernieho podnikání je velice výhodné a bude i nadále, protože většina smluv je dlouhodobých. Ať jde o smlouvy na televizní přenosy nebo několikaleté kontrakty s promotéry závodních tratí. Z toho je vidět, že tyto pilíře F1 jsou opravdu pevné," pokračuje Wolff.
Šéf týmu s třícípou hvězdou ve znaku rovněž poukázal, že významné bonusové příjmy dostává Mercedes především za své výsledky na tratích a v šampionátu. Jak uvedl, Ecclestone souhlasil s vyššími částkami v případě, že tým vyhraje mistrovství dvakrát po sobě. Neočekával však, že se to Mercedesu povede.
"Možná, že model, který Mercedes od Bernieho dostal v roce 2012, byl základem pro budoucnost. Dostali jsme nějaké peníze navíc za naše výsledky. Bernie nikdy nepředpokládal, že vyhrajeme dvě mistrovství po sobě," podotýká Wolff, který však zároveň připouští, že je třeba vzít v úvahu různé faktory. "Je třeba se na záležitost podívat a říci si, jaký význam historie a výkonnost mají. A také význam značky jako takové, jaký podíl má na historickém neúspěchu. Potom se se musí obě tyto položky porovnat. Je třeba vzít všechny proměnné a spojit je a posoudit, jaká aplikace je důležitá - například historické hodnoty, historickou výkonnost a aktuální výkon."
Ferrariho bonusPřestože Wolff je přesvědčen o stále důležitějším aspektu výkonnosti, domnívá se, že Ferrari by mělo nadále mít své zvláštní postavení. "Není sporu o tom, že jde o ikonický tým v F1. Není důvodu zpochybňovat jejich historickou výkonnost a obrovskou hodnotu pro motorsport. Takže v tomhle směru nevidím žádný problém."
Šéf Mercedesu zároveň prohlásil, že se nebojí o pozici vedení svého týmu, kdyby náhodou v budoucnu výsledky zaznamenaly stagnaci. "Vedení je docela uvolněné, protože v případě, že dojde k poklesu, já nebo tým o něco přijdeme, takže budeme bojovat o znovuzískání. Není to jenom o ztrátě - prize money v F1 rostou, takže mluvme o světlé stránce, jak dosáhnout způsobu jejich spravedlivé a ještě spravedlivější distribuce."
Wolff si je vědom i určité závisti a osočování, proto rozhodně odmítl nařčení, že vstřícnost ze strany Mercedesu a skutečnost, že byl jako jeden z prvních ochoten na dohodu přistoupit, je podlézání Ecclestonemu. "To se nestane. Doba se změnila. Svět je transparentnější a my všichni jsme v tomto sportu zúčastněnými stranami. Myslím, že kdo jako první utáhne šrouby nebude spojovát s jinými týmy," dodává Wolff.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.