Čtyřnásobný mistr světa se pohyboval na tratích Formule 1 dvanáct let, po roční pauze si pak odskočil pro poslední titul. Pak přešel na druhou stranu boxové zídky a provozoval vlastní tým. Na "místo činu" se poslední dobou vrací stále častěji s tvrdými požadavky.
Kolem nás se prohnal víkend a někdejší pilot McLarenu, Renaultu, Ferrari a Williamsu přichází s dalším návrhem, jak vypomoci F1. Po jeho analýze televizních přenosů (článek zde) se tentokrát zaměřil na další zásadní bod monopostů - pneumatiky.
Jedenašedesátiletý Francouz by si uměl představit radikální reformu pravidel výběru pneumatik, která by pro menší týmy představovala možnost uspět v odvážných strategiích a přinášela nečekané výsledky. Zvláště s příchodem nové éry vozů pro sezónu 2017 by měla být této oblasti věnována zvláštní pozornost, protože podle Prosta může díky tomuto přístupu nastat doslova "zemětřesení" ve výsledkové listině. Vítěz 51 Grand Prix navrhuje v oblasti volby směsí pneumatik naprostou svobodu - malé týmy tak mohou získat obrovskou výhodu, pokud se nebudou bát zariskovat s určitým druhem pneumatik.
"Byl bych velice rád, kdyby se pravidla změnila a malé, někdy i podprůměrné týmy dostaly určitou šanci, která by jim plynula z možnosti volby zcela odlišné strategie. Týmy by pak měly možnost pracovat více s mechanickým přítlakem," vysvětluje Prost.
Ačkoliv se pravidla v této oblasti do jisté míry uvolnila, Prost si myslí, že radikálnější přístup by přinesl výraznější výsledky. Líbilo by se mu i zrušení nařízení, že tým musí mít na přední i zadní nápravě pneumatiky stejné směsi.
"Týmy by měly možnost výběru různých typů pneumatik, naprostou volnost, naprostou svobodu. Dejme jim flexibilitu, ať jezdí třeba s měkkými pneumatikami vpředu a tvrdými vzadu. Pak se možná dočkáme, že tým středu pole Force India, který odvádí dobrou práci, provede ve srovnání s top týmy zcela radikální volbu pneumatik, které si ony nemohou kvůli vědomí konkurence dovolit. Pak se dočkáme překvapení. Ovšem nepůjde to bez omezení přítlaku a různými pneumatikami," dodává Prost.
Nepochybně se v reakci na Prostův požadavek dočteme, že chce věci podivné a nebezpečné. Ovšem v polovině 80. let bylo naprosto běžné, že piloti měli na vozech hned tři různé směsi (například Lauda v Portugalsku 1984, kdy jel rozhodující závod o titul mistra světa). Mnozí si rovněž vzpomenou na chybu u Williamsu v Belgii 2015, kdy mechanici omylem dali na Bottasův vůz přední pneumatiku odlišné směsi.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.