Čtyřnásobný mistr světa se pohyboval na tratích Formule 1 dvanáct let, po roční pauze si pak odskočil pro poslední titul. Pak přešel na druhou stranu boxové zídky a provozoval vlastní tým. Na "místo činu" se poslední dobou vrací stále častěji s tvrdými požadavky.
Kolem nás se prohnal víkend a někdejší pilot McLarenu, Renaultu, Ferrari a Williamsu přichází s dalším návrhem, jak vypomoci F1. Po jeho analýze televizních přenosů (článek zde) se tentokrát zaměřil na další zásadní bod monopostů - pneumatiky.
Jedenašedesátiletý Francouz by si uměl představit radikální reformu pravidel výběru pneumatik, která by pro menší týmy představovala možnost uspět v odvážných strategiích a přinášela nečekané výsledky. Zvláště s příchodem nové éry vozů pro sezónu 2017 by měla být této oblasti věnována zvláštní pozornost, protože podle Prosta může díky tomuto přístupu nastat doslova "zemětřesení" ve výsledkové listině. Vítěz 51 Grand Prix navrhuje v oblasti volby směsí pneumatik naprostou svobodu - malé týmy tak mohou získat obrovskou výhodu, pokud se nebudou bát zariskovat s určitým druhem pneumatik.
"Byl bych velice rád, kdyby se pravidla změnila a malé, někdy i podprůměrné týmy dostaly určitou šanci, která by jim plynula z možnosti volby zcela odlišné strategie. Týmy by pak měly možnost pracovat více s mechanickým přítlakem," vysvětluje Prost.
Ačkoliv se pravidla v této oblasti do jisté míry uvolnila, Prost si myslí, že radikálnější přístup by přinesl výraznější výsledky. Líbilo by se mu i zrušení nařízení, že tým musí mít na přední i zadní nápravě pneumatiky stejné směsi.
"Týmy by měly možnost výběru různých typů pneumatik, naprostou volnost, naprostou svobodu. Dejme jim flexibilitu, ať jezdí třeba s měkkými pneumatikami vpředu a tvrdými vzadu. Pak se možná dočkáme, že tým středu pole Force India, který odvádí dobrou práci, provede ve srovnání s top týmy zcela radikální volbu pneumatik, které si ony nemohou kvůli vědomí konkurence dovolit. Pak se dočkáme překvapení. Ovšem nepůjde to bez omezení přítlaku a různými pneumatikami," dodává Prost.
Nepochybně se v reakci na Prostův požadavek dočteme, že chce věci podivné a nebezpečné. Ovšem v polovině 80. let bylo naprosto běžné, že piloti měli na vozech hned tři různé směsi (například Lauda v Portugalsku 1984, kdy jel rozhodující závod o titul mistra světa). Mnozí si rovněž vzpomenou na chybu u Williamsu v Belgii 2015, kdy mechanici omylem dali na Bottasův vůz přední pneumatiku odlišné směsi.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.