Čtyřnásobný mistr světa se pohyboval na tratích Formule 1 dvanáct let, po roční pauze si pak odskočil pro poslední titul. Pak přešel na druhou stranu boxové zídky a provozoval vlastní tým. Na "místo činu" se poslední dobou vrací stále častěji s tvrdými požadavky.
Kolem nás se prohnal víkend a někdejší pilot McLarenu, Renaultu, Ferrari a Williamsu přichází s dalším návrhem, jak vypomoci F1. Po jeho analýze televizních přenosů (článek zde) se tentokrát zaměřil na další zásadní bod monopostů - pneumatiky.
Jedenašedesátiletý Francouz by si uměl představit radikální reformu pravidel výběru pneumatik, která by pro menší týmy představovala možnost uspět v odvážných strategiích a přinášela nečekané výsledky. Zvláště s příchodem nové éry vozů pro sezónu 2017 by měla být této oblasti věnována zvláštní pozornost, protože podle Prosta může díky tomuto přístupu nastat doslova "zemětřesení" ve výsledkové listině. Vítěz 51 Grand Prix navrhuje v oblasti volby směsí pneumatik naprostou svobodu - malé týmy tak mohou získat obrovskou výhodu, pokud se nebudou bát zariskovat s určitým druhem pneumatik.
"Byl bych velice rád, kdyby se pravidla změnila a malé, někdy i podprůměrné týmy dostaly určitou šanci, která by jim plynula z možnosti volby zcela odlišné strategie. Týmy by pak měly možnost pracovat více s mechanickým přítlakem," vysvětluje Prost.
Ačkoliv se pravidla v této oblasti do jisté míry uvolnila, Prost si myslí, že radikálnější přístup by přinesl výraznější výsledky. Líbilo by se mu i zrušení nařízení, že tým musí mít na přední i zadní nápravě pneumatiky stejné směsi.
"Týmy by měly možnost výběru různých typů pneumatik, naprostou volnost, naprostou svobodu. Dejme jim flexibilitu, ať jezdí třeba s měkkými pneumatikami vpředu a tvrdými vzadu. Pak se možná dočkáme, že tým středu pole Force India, který odvádí dobrou práci, provede ve srovnání s top týmy zcela radikální volbu pneumatik, které si ony nemohou kvůli vědomí konkurence dovolit. Pak se dočkáme překvapení. Ovšem nepůjde to bez omezení přítlaku a různými pneumatikami," dodává Prost.
Nepochybně se v reakci na Prostův požadavek dočteme, že chce věci podivné a nebezpečné. Ovšem v polovině 80. let bylo naprosto běžné, že piloti měli na vozech hned tři různé směsi (například Lauda v Portugalsku 1984, kdy jel rozhodující závod o titul mistra světa). Mnozí si rovněž vzpomenou na chybu u Williamsu v Belgii 2015, kdy mechanici omylem dali na Bottasův vůz přední pneumatiku odlišné směsi.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.