MONTREAL - ANALÝZA NEJRYCHLEJŠÍCH SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech okruhu Gillese Villeneuva, jakých rychlostí dosahovali na rovinkách a co můžeme z těchto dat vyčíst? Jak budou nejpravděpodobněji vypadat pneumatikové strategie v průběhu Velké ceny Kanady?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Podrobnější technické informace o okruhu Gillese Villeneuva najdete zde.
Lewis Hamilton získal v Kanadě své celkově 53. a letošní páté pole-position v nejchladnější kvalifikaci této sezóny - teplota vzduchu dosahovala jen 17 °C a asfalt 20 °C. Jeho čas (1:12,812 min) byl jen o 0,537 s pomalejší než absolutní rekord okruhu (1:12,275 min), který zde předvedl během kvalifikace v roce 2004 Ralf Schumacher.
Úřadující šampion byl absolutně nejrychlejší v prvním a třetím sektoru, se svým výkonem ale nebyl spokojený - z vozu údajně více vyždímal v trénincích. V druhém sektoru měl o 63 tisícin vteřiny navrch Rosberg, jenž zvolil o trochu více přítlaku a jemuž se na rozdíl od Lewise podařilo v Q3 poskládat dohromady ideální kolo, stejně jako Vettelovi a Ricciardovi.
Oba piloti ve všech částech kvalifikace používali pouze ultra-měkké pneumatiky. Nico v rozhodujícím kole po hrbolu při brzdění do první zatáčky zablokoval kola, což rozhodlo o jeho porážce s týmovým kolegou - na druhý pokus mu už nezbyl čas.
Vettel s Ferrari byl nejlepším mužem ze zbytku pole za Mercedesy, nejvíce času na Hamiltona ztratil v prvním sektoru, přesto zde byl rychlejší než Rosberg. Ve zbylých dvou byl za Stříbrnými šípy, nejméně mu scházelo ve třetím sektoru s dlouhou rovinkou, což potvrzuje vysoký výkon pohonné jednotky Ferrari, které na Mercedes schází méně než pět koní, podle Tota Wolffa jsou již dokonce na stejné úrovni. Seb si dokonce myslí, že měli šanci Stříbrné šípy porazit.
Oba Red Bully skončily až za ním se ztrátou kolem čtvrt sekundy, na Mercedes ztrácejí dvojnásobek. Největší ztrátu nabíraly na dlouhé rovince v poslední části okruhu, což jde zejména na vrub motoru Renault, kterému po vylepšení schází na Mercedes přibližně 30 koní.
Na rovinkách byly nejrychlejší Williamsy, Felipe Massa dosáhl 336,7 km/h, Vettel ztrácel jen 1,3 km/h. Renault stejně jako loňský motor Ferrari za zády Sainze byli o 4,5 km/h pomalejší, nejhůře je na tom Honda i přes nasazení nového turbodmychadla - oba piloti stáje z Wokingu jsou na dně v tabulce rychlostí se ztrátou 9,7 a 11,4 km/h. Nakonec s ohledem na závod přijali náročné rozhodnutí zvolit více přítlaku, aby byli rychlejší v zatáčkách, čemuž obětovali maximální rychlost na rovinkách.
Postup Alonsa do Q3 byl kvůli charakteristice okruhu a deficitu Hondy (i na Renault ztrácí přes 30 koní) překvapením. "Jsme před jednou Force Indií, což bylo před několika měsíci těžko představitelné. Také jsme jen čtyři desetiny za Ferrari. To je pro všechny tady i v továrně povzbuzením," s potěšením hodnotil Španěl.
V závodě však McLaren (pokud nebude pršet) bude méně konkurenceschopná kvůli nutnosti šetřit palivo - Montreal je v tomto ohledu nejnáročnější a japonské motory jsou nejhladovější.
Pneumatiky a strategie
Ultra-měkká směs je v Montrealu o 0,6 s rychlejší než super-měkká, navíc opět poměrně trvanlivá (Rosberg i Grosjean na jediné sadě zvládli v trénincích 29 kol), proto týmy s výjimkou Force Indie ani na žádné jiné během kvalifikace nejezdily.
Všichni piloti první desítky využili čtyři sady ultra-měkkých pneumatik, pouze Red Bully jich použily pět. V průběhu odpoledne museli neustále vyvažovat vývoj dráhy s tím, jak se pokrývala vrstvou gumy. Klíčové bylo za chladných podmínek zahřívání pneumatik.
Vzhledem teplotám, nízkému opotřebení a degradaci pneumatik se jízda na jednu zastávku jeví jako ta nejpravděpodobnější strategie. Pokud zaprší, dočkáme se kýženého zpestření a dramatičtější velké ceny vypsané na 70 kol.
Ideální jednozastávková strategie počítá s přezutím ze super-měkké na měkkou v 25. kole. U první desíti v případě startu na ultra-měkké bude nutné zastavit pro měkké pneumatiky o kolo dříve.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.