Památka na Julese Bianchiho nevyvolává jen kladné okolnosti a nepřináší pouze pozitivní zprávy. Fatální nehoda, která se udála při Grand Prix Japonska 2014, v jejímž důsledku pětadvacetiletý Bianchi po více než devíti měsících zemřel, může mít právní dohru.
Jak uvedly zpravodajské agentury BBC a SkyNews, rodina Julese Bianchiho hodlá zahájit právní kroky, které jsou namířeny proti FIA, týmu Manor Marussia a Formula One Management kvůli smrtelné havárii francouzského pilota 5. října 2014.
"Rodina pilota F1 Julese Bianchiho dnes oznámila, že plánuje právní kroky na půdě Anglie, týkající se smrtelného zranění pilota, které utrpěl při střetu s vyprošťovacím jeřábem v Grand Prix Japonska 2014 v Suzuce. Dopisy, zaslané FIA, týmu Manor (Marussia) a Formula One Group, vysvětlují, jak činnost jedné nebo více zmíněných strany mohly přispět ke smrtelné nehodě Bianchiho a vyzývají, aby přiznaly veškerá pochybení při plánování, načasování, organizaci a průběhu závodu, který se konal v nebezpečných podmínkách během období tajfunů," uvedla právní kancelář Stewarts Law, zastupující Bianchiho rodinu.
"Smrti Julese Bianchiho se dalo předejít. Zpráva panelu FIA ohledně vyšetření nehody potvrzuje, že byla přijata řada doporučení ke zlepšení bezpečnosti v F1, ale nebylo uvedeno, které chyby vedly k Bianchiho smrti. Pro jeho rodinu byly závěry FIA překvapivé a stresující, zároveň poukazují na řadu faktorů, že pochybil i sám pilot. Bianchiho rodina je přesvědčena, že legální proces umožní zodpovědět sporné otázky a povede k převzetí odpovědnosti za případné selhání. Je to důležitý krok pro současné a budoucí piloty, aby měli jistotu, že bezpečnost v automobilovém sportu bude na prvním místě. Pokud by patřičné kroky byly podniknuty už v Suzuce, mohl dnes Bianchi s největší pravděpodobností žít a věnovat se sportu, který nadevše miloval," uvedl partner právní kanceláře Stewarts Law Julian Chamberlayne.
"Snažíme se dosáhnout spravedlnosti pro Julese a chceme zjistit pravdu o rozhodnutí v Suzuce 2014, která vedla k havárii našeho syna. Jako rodina máme velké množství nezodpovězených otázek a cítíme, že Julesově havárii a úmrtí mohlo být zabráněno, kdyby nenastalo tak velké množství chyb," vysvětlil Philippe Bianchi důvod, proč se rodina po dlouhém váhání rozhodla k tomuto postupu. S celou rodinou se zúčastní letošního závodu v Monaku.
Podobné procesy byly v minulosti vedeny například proti týmu Ferrari a výrobci pneumatik Engelbert, když zahynul po defektu pneumatiky při závodě Mille Miglia Alfonso de Portago, dále Colinu Chapmanovi po smrti Jochena Rindta, Riccardu Patreseovi, jemuž byl dáván za vinu podíl při úmrtí Ronnie Petersona, nebo Franku Williamsovi po tragickém víkendu v Imole. Vždy se jednalo o soudní procesy na italské půdě a ve všech případech jmenovaní čelili obvinění z neúmyslného zabití.
Zatím nebylo uvedeno, zda Bianchiho rodina hodlá připustit i pochybení Julese Bianchiho, který podle záznamů nepřizpůsobil rychlost režimu safety caru, za nímž v době jeho nehody závodní pole kroužilo.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.