Památka na Julese Bianchiho nevyvolává jen kladné okolnosti a nepřináší pouze pozitivní zprávy. Fatální nehoda, která se udála při Grand Prix Japonska 2014, v jejímž důsledku pětadvacetiletý Bianchi po více než devíti měsících zemřel, může mít právní dohru.
Jak uvedly zpravodajské agentury BBC a SkyNews, rodina Julese Bianchiho hodlá zahájit právní kroky, které jsou namířeny proti FIA, týmu Manor Marussia a Formula One Management kvůli smrtelné havárii francouzského pilota 5. října 2014.
"Rodina pilota F1 Julese Bianchiho dnes oznámila, že plánuje právní kroky na půdě Anglie, týkající se smrtelného zranění pilota, které utrpěl při střetu s vyprošťovacím jeřábem v Grand Prix Japonska 2014 v Suzuce. Dopisy, zaslané FIA, týmu Manor (Marussia) a Formula One Group, vysvětlují, jak činnost jedné nebo více zmíněných strany mohly přispět ke smrtelné nehodě Bianchiho a vyzývají, aby přiznaly veškerá pochybení při plánování, načasování, organizaci a průběhu závodu, který se konal v nebezpečných podmínkách během období tajfunů," uvedla právní kancelář Stewarts Law, zastupující Bianchiho rodinu.
"Smrti Julese Bianchiho se dalo předejít. Zpráva panelu FIA ohledně vyšetření nehody potvrzuje, že byla přijata řada doporučení ke zlepšení bezpečnosti v F1, ale nebylo uvedeno, které chyby vedly k Bianchiho smrti. Pro jeho rodinu byly závěry FIA překvapivé a stresující, zároveň poukazují na řadu faktorů, že pochybil i sám pilot. Bianchiho rodina je přesvědčena, že legální proces umožní zodpovědět sporné otázky a povede k převzetí odpovědnosti za případné selhání. Je to důležitý krok pro současné a budoucí piloty, aby měli jistotu, že bezpečnost v automobilovém sportu bude na prvním místě. Pokud by patřičné kroky byly podniknuty už v Suzuce, mohl dnes Bianchi s největší pravděpodobností žít a věnovat se sportu, který nadevše miloval," uvedl partner právní kanceláře Stewarts Law Julian Chamberlayne.
"Snažíme se dosáhnout spravedlnosti pro Julese a chceme zjistit pravdu o rozhodnutí v Suzuce 2014, která vedla k havárii našeho syna. Jako rodina máme velké množství nezodpovězených otázek a cítíme, že Julesově havárii a úmrtí mohlo být zabráněno, kdyby nenastalo tak velké množství chyb," vysvětlil Philippe Bianchi důvod, proč se rodina po dlouhém váhání rozhodla k tomuto postupu. S celou rodinou se zúčastní letošního závodu v Monaku.
Podobné procesy byly v minulosti vedeny například proti týmu Ferrari a výrobci pneumatik Engelbert, když zahynul po defektu pneumatiky při závodě Mille Miglia Alfonso de Portago, dále Colinu Chapmanovi po smrti Jochena Rindta, Riccardu Patreseovi, jemuž byl dáván za vinu podíl při úmrtí Ronnie Petersona, nebo Franku Williamsovi po tragickém víkendu v Imole. Vždy se jednalo o soudní procesy na italské půdě a ve všech případech jmenovaní čelili obvinění z neúmyslného zabití.
Zatím nebylo uvedeno, zda Bianchiho rodina hodlá připustit i pochybení Julese Bianchiho, který podle záznamů nepřizpůsobil rychlost režimu safety caru, za nímž v době jeho nehody závodní pole kroužilo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.