Památka na Julese Bianchiho nevyvolává jen kladné okolnosti a nepřináší pouze pozitivní zprávy. Fatální nehoda, která se udála při Grand Prix Japonska 2014, v jejímž důsledku pětadvacetiletý Bianchi po více než devíti měsících zemřel, může mít právní dohru.
Jak uvedly zpravodajské agentury BBC a SkyNews, rodina Julese Bianchiho hodlá zahájit právní kroky, které jsou namířeny proti FIA, týmu Manor Marussia a Formula One Management kvůli smrtelné havárii francouzského pilota 5. října 2014.
"Rodina pilota F1 Julese Bianchiho dnes oznámila, že plánuje právní kroky na půdě Anglie, týkající se smrtelného zranění pilota, které utrpěl při střetu s vyprošťovacím jeřábem v Grand Prix Japonska 2014 v Suzuce. Dopisy, zaslané FIA, týmu Manor (Marussia) a Formula One Group, vysvětlují, jak činnost jedné nebo více zmíněných strany mohly přispět ke smrtelné nehodě Bianchiho a vyzývají, aby přiznaly veškerá pochybení při plánování, načasování, organizaci a průběhu závodu, který se konal v nebezpečných podmínkách během období tajfunů," uvedla právní kancelář Stewarts Law, zastupující Bianchiho rodinu.
"Smrti Julese Bianchiho se dalo předejít. Zpráva panelu FIA ohledně vyšetření nehody potvrzuje, že byla přijata řada doporučení ke zlepšení bezpečnosti v F1, ale nebylo uvedeno, které chyby vedly k Bianchiho smrti. Pro jeho rodinu byly závěry FIA překvapivé a stresující, zároveň poukazují na řadu faktorů, že pochybil i sám pilot. Bianchiho rodina je přesvědčena, že legální proces umožní zodpovědět sporné otázky a povede k převzetí odpovědnosti za případné selhání. Je to důležitý krok pro současné a budoucí piloty, aby měli jistotu, že bezpečnost v automobilovém sportu bude na prvním místě. Pokud by patřičné kroky byly podniknuty už v Suzuce, mohl dnes Bianchi s největší pravděpodobností žít a věnovat se sportu, který nadevše miloval," uvedl partner právní kanceláře Stewarts Law Julian Chamberlayne.
"Snažíme se dosáhnout spravedlnosti pro Julese a chceme zjistit pravdu o rozhodnutí v Suzuce 2014, která vedla k havárii našeho syna. Jako rodina máme velké množství nezodpovězených otázek a cítíme, že Julesově havárii a úmrtí mohlo být zabráněno, kdyby nenastalo tak velké množství chyb," vysvětlil Philippe Bianchi důvod, proč se rodina po dlouhém váhání rozhodla k tomuto postupu. S celou rodinou se zúčastní letošního závodu v Monaku.
Podobné procesy byly v minulosti vedeny například proti týmu Ferrari a výrobci pneumatik Engelbert, když zahynul po defektu pneumatiky při závodě Mille Miglia Alfonso de Portago, dále Colinu Chapmanovi po smrti Jochena Rindta, Riccardu Patreseovi, jemuž byl dáván za vinu podíl při úmrtí Ronnie Petersona, nebo Franku Williamsovi po tragickém víkendu v Imole. Vždy se jednalo o soudní procesy na italské půdě a ve všech případech jmenovaní čelili obvinění z neúmyslného zabití.
Zatím nebylo uvedeno, zda Bianchiho rodina hodlá připustit i pochybení Julese Bianchiho, který podle záznamů nepřizpůsobil rychlost režimu safety caru, za nímž v době jeho nehody závodní pole kroužilo.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.