O tom, že piloti (včetně bývalých) mají rychlost v krvi není třeba pochybovat. Jsou známy jejich prohřešky zejména ohledně překračování rychlosti a počet takových hříšníků není zrovna malý. Jako poslední uvízl v tenatech policie expilot David Coulthard.
Mnozí z vás si ještě vzpomenou na americký film Tajný závod, ve kterém sváděli specifický souboj Michael Sarrazin, Norman Burton, Raul Julia či Gary Busey. Originální název byl Gumball Rally a jeho podoby se provozují po celém světě. Tak tomu bylo i letos a stejně jako ve snímku Charlese Baila policie číhala na ty, kteří se provinili proti pravidlům silničního provozu.
Při letošním ročníku Gumball 3000, který je realizován po evropských komunikacích z Dublinu do Bukurešti, se francouzské policii povedl velice specifický úlovek. Ve středu kolem půl šesté podvečer byl na dálnici mezi ostatními zajištěn i pětačtyřicetiletý Skot David Coulthard, který si to ve svém voze svištěl rychlostí 178 km/h, čímž o 48 km/h překročil povolený limit. "Měli jsme v tom úseku nastavené kamery a během tří hodin jsme zaznamenali 46 porušení rychlostního limitu. Někteří řidiči se přiblížili hranici 200 km/h. Mezi zadrženými bylo i 15 řidičů závodu Gumball 3000, se kterými jsme provedli důrazný pohovor. Uvedené rychlosti jsou extrémně nebezpečné, zvláště pro nízké závodní vozy, protože mohou být snadno přehlédnuty řidiči kamionů," uvedl policejní zdroj.
David Coulthard měl ve své podstatě štěstí, protože kdyby ještě trochu přidal, přišel by ještě o řidičský průkaz (180 km/h). Takhle to někdejšího pilota Williamsu, McLarenu a Red Bullu přišlo jen na 105 liber pokuty, kterou okamžitě na místě zaplatil.
Gumball 3000 je závod, jehož číslovka koresponduje se vzdáleností v mílích, kterou jeho účastníci musí absolvovat. Jezdí se od roku 1999 a často je v médiích i na policejní úrovni kritizován jako krajně nebezpečný a lhostejný k pravidlům silničního provozu. Často jsou jeho účastníci zastavováni pro porušení rychlosti. V roce 2007 přišli v Makedonii o život dva důchodci, které smetl řidič Porsche, účastník závodu.
David Coulthard, v současné době žijící v Monacu s belgickou televizní novinářkou Karen Minier, bývá často tváří různých bezpečnostních kampaní v silničním provozu. V současnosti pracuje jako komentátor pro televizní stanici Channel 4.
Prohřešky pilotů nejsou ničím novým. Clay Regazzoni svého času vzpomínal, že na pokutách ve Švýcarsku v souhrnu prodělal minimálně jednu roční gáži. O řidičský průkaz přišli v roce 1979 Jacques Laffite a Didier Pironi, kterým policie v Nevers na úseku s předepsanou šedesátkou naměřila 124 km/h.O 21 let později musel do peněženky pro 500 liber sáhnout Jenson Button, když v květnu u Montpellier jeho BMW uhánělo téměř 232 km/h rychlostí. V prosinci 2007 rovněž přišel na jeden měsíc o "papíry" Lewis Hamilton, když u Lyonu jeho Mercedes CLK frčel rychlostí 196 km/h.
Jsou to tedy piráti silnic? Možná by v této souvislosti stál za připomenutí výrok, který kdysi pronesl Luca di Montezemolo. "Když jedete s těmito piloty v civilním voze, máte dojem, že ručička tachometru ukazuje špatně. Jednou rychle, to ano, ale tak, aby měli vůz vždy pod kontrolou. Jel jsem takhle s mnoha z nich a musím říci, že pilot F1 jedoucí 150 km/h je většinou pro své okolí daleko menším nebezpečím než obyčejný řidič, jedoucí šedesátkou."
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.