Pokud se řešení stáje Red Bull, kterému se říká "vrchlík" nebo též "baldachýn" v testech osvědčí, mohlo by být připraveno pro závodní režim už v roce 2017. Uvedl to závodní ředitel FIA Charlie Whiting.
Prototyp chce Red Bull vyzkoušet už dnes, tedy v pátek 22. dubna. Své práce na něm zintenzivnil po posledním setkání FIA, na kterém se debatovalo také o Halo konceptu. Pokud testy dopadnou slibně, bude jeho návrh na využití v roce 2017 předložen na příštím zasedání Strategické skupiny F1 a Komise F1, které se uskuteční 26. dubna.
Charlie Whiting označil snahu Red Bullu a významnou a ocenil, jaký pokrok v jeho vývoji tým udělal. "Myslím, že je spravedlivé přiznat, že při jeho první prezentaci byl tento návrh ještě v plenkách. Když se na "vrchlík" podíváme nyní, kdy se chystá první test, uznejme, že Red Bull odvedl skvělou práci. Asi jen málokdo očekával, že se jim něco podobného povede. Ale je třeba tuto variantu brát vážně. Pokud testování proběhne tak úspěšně jako u Halo konceptu, není důvod, proč bychom verzi Red Bullu nemohli prezentovat jako možné řešení pro Strategickou skupinu F1 a Komisi F1," připouští Whiting.
Uvidíme "baldachýn" v Soči?Red Bull už dříve prezentoval možnost, že hodlá vyzkoušet svou variantu ochrany kokpitu v tréninku na Grand Prix Ruska. Nyní je potvrzeno, že pokud při páteční zkoušce nenastanou žádné problémy, bude zařízení instalováno na Red Bull RB12 při prvním volném tréninku v Soči (28. dubna). Tým si od této praxe slibuje nejen vyjádření pilotů, ale i reakci veřejnosti. Také FIA schválila možnost zkoušky v závodním víkendu jako test nové položky.
Oba piloti, Daniel Ricciardo i Daniil Kvjat, si zařízení vyzkoušeli na simulátoru a vyjádřili mu svou podporu. Dle jejich názoru neměli sebemenší problém ohledně viditelnosti, boční sloupky byly navrženy tak, aby se kryly se držáky zpětných zrcátek.
Není třeba nic uspěchatKonečné rozhodnutí, zda se konstrukce ochrany kokpitu stane součástí nových pravidel pro rok 2017, nemusí nutně padnout s mnohokrát zmiňovaným termínem 30. dubna. Jak "vrchlík", tak Halo koncept mají shodné upevňovací body, takže týmy se mohou pustit do vývoje nových šasi aniž by nutně musely vědět, která varianta bude nakonec zvolena. Naproti tomu se dá předpokládat, že dojde k určitému vlivu na aerodynamiku, takže definitivní otázku nelze donekonečna odkládat.
"Vzhledem k tomu, že jsou obě varianty uchyceny prakticky ve stejných bodech nevidím důvod, proč by nemohlo jít o životaschopnou alternativu. Doufám, že příští týden už budeme mít indicie, které nám naznačí směr, kterým se vydáme. Vše je otevřené. Nezdá se mi, že by byl někdo pevně rozhodnutý pro Halo koncept. Požadujeme čelní ochranu a jde o to, kdo nabídne nejlepší řešení a nejpraktičtější aplikaci. Proto myslím, že »vrchlík« má stejnou šanci jako Halo koncept," podotýká Whiting.
O co půjde při testech?Co tedy bude představovat páteční test? Proti "vrchlíku" bude vrženo kolo vážící 20 kg rychlostí 225 km/h. Jde o podobnou zkoušku jako v případě Halo konceptu, do nějž kolo narazilo jak v rovné linii, tak pod úhlem 45 stupňů. Testovány budou dva různé průhledné materiály, půjde o druhy polykarbonátu používaného ve vozech série WEC.
Kromě nárazových testů ale musí řešení Red Bullu splňovat ještě další kritéria, kterými už Halo koncept prošel. "Jde o posouzení rizik při různých scénářich nehod, například jak rychle dostat zraněného pilota z kokpitu a podobně, vše se musí náležitě prověřit. Ve všech takových případech je nutné posoudit veškeré výhody a nevýhody," zdůrazňuje Whiting. Dalším významným bodem bude zjištění, nakolik ovlivní viditelnost déšť, olej nebo nečistoty, které jsou během závodu produkovány. Podobné otázky u Halo konceptu odpadají.
Ačkoliv je ještě ke konečnému požehnání "vrchlíku" daleko, dá se předpokládat, že jako standardní součást výbavy vozidel bude řešení shodné pro všechny vozy. Proto by poté bylo nutné určit, zda bude zařízení dodáváno třetí stranou nebo si jej jednotlivé týmy budou připravovat samy. Ovšem s ohledem, že nemají odborné zkušenosti s polykarbonátem s velkou pravděpodobností naznačují, že by konstrukci musel provést odborník.
"O »baldachýnu se zatím nemluvilo, ale v případě Halo konceptu se hovoří jako o standardní součásti monopostu, protože nemáme zájem, aby se vyvíjel separátně s ohledem na možné zlepšení výkonu. Chceme, aby měli všichni stejné podmínky," vysvětluje Whiting.
Reakce fanouškůPříznivci F1, jejichž vztah k ochraně kokpitu není zcela jednoznačný, by mohli přivítat řešení Red Bullu spíše než Halo koncept. Naznačují to i reakce po zkoušce v Barceloně, kdy Halo koncept představila stáj Ferrari. Toto řešení nenašlo odezvu ani u fanoušků, ani u zasvěcených osob F1, zatímco "vrchlík" se těší obecně pozitivnímu ohlasu, včetně obou pilotů Red Bullu (je ovšem otázkou, zda nadšení není součástí týmového domácího úkolu).
"Pokud se mohu vyjádřit osobně, tak mi verze Red Bullu přijde jako estetičtější řešení. Ale to je otázka vkusu. Nicméně pokud obě řešení projdou testy zhruba se stejnými výsledky, pak bych se nedivil, kdyby došlo k drtivé snaze prosadit Halo koncept," naznačil Whiting.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.