Že otevřený dopis GPDA vzbudí pozornost se s ohledem na jeho obsah čekalo. Ovšem asi málokdo předpokládal, že vyvolá poměrně jasný nesouhlas u někdejších pilotů F1.
Otevřený dopis vydaný pod hlavičkou GPDA 23. března letošního roku, určený zainteresovaným stranám, ale i fanouškům (celé znění dopisu najdete zde), podpořili prakticky všichni aktivní piloti F1. Dle některých názorů se domnívají, že mají právo bojovat za zlepšení F1, kterou oni sami reprezentují. Ale objevily se i odlišné názory, které vedle samotného Ecclestonea, jehož se obsah bytostně týká, vyslovil například mistr světa 1997 Jacques Villeneuve.
Stefan Nils Edwin Johansson po neúspěšném intermezzu s týmem Shadow (1980) poté působil v F1 v letech 1983 - 1991 a vystřídal deset dalších značek. Nejúspěšnější roky prožil ve stájích Ferrari a McLaren. Také on zastává názor, že kriticky laděný dopis GPDA vůči zainteresovaným stranám byl "velmi špatný nápad.
"Byl jsem proto rád, jak se s ním Bernie vypořádal. V podstatě s piloty souhlasil, jenom opravil pravopis a gramatiku, což jenom podtrhuje respekt a reakce od lidí, kterým byl dopis adresován," uvedl devětapadesátiletý Švéd na svém blogu.
Současní piloti dopis obhajují s tím, že je ve skutečnosti dobře míněným činem, jak v těžké době motorsportu přispět k jeho ozdravení. "Jsme ochotni pomoci, stejně jako fanoušci tohoto odvětví. Zatím se nic neděje. My piloti nemáme v těchto záležitostech žádné volební právo," uvedl pro finská média Valtteri Bottas.
Johnasson však podporuje stanovisko Bernie Ecclestonea, který na přímou otázku, zda by piloti měli mít své zástupce v Komisi F1, striktně odpověděl: "Ne!"
"Dokud nebude hlas pilotů zastupovat někdo z absolutní špičky, domnivám se, že nikdo nebude věnovat pozornost tomu, co mají nějací dva kluci na srdci. Současný prezident GPDA už ani není aktivním pilotem. Soudě podle různých poznatků z jistých týmů a správních orgánů odvedl dobrou práci v restrukturalizaci GPDA, ale to je všechno," domnívá se Johansson. Nějak ale pozapomněl, že dopis podpořili například Sebastian Vettel, Lewis Hamilton a Jenson Button, což reprezentuje osm mistrovských titulů. Že by to pro Švéda, který ve svých 79 Grand Prix ani jednu nevyhrál, nebyl dostatečný kredit?
Naproti tomu jiný někdejší pilot Gerhard Berger se domnívá, že piloti by měli mít přinejmenším možnost vyslovit svůj názor. "Je to jejich právo, otevřít ústa. Jsou jediní, kteří usedají do vozů, ale rozhodnutí nakonec dělají Ecclestone a Todt. Jedním z největších současných problémů je, že každý má možnost se k dané problematice vyjádřit, ale rozhodnutí se nakonec rozplynou v pracovních skupinách. Vedení F1 musí mít dostatečné znalosti, zkušenosti a induici, aby přijímalo rychlá a správná rozhodnutí," požaduje Berger.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.