Plánovaná změny pravidel, které by od příštího roku měly zrychlit monoposty F1 až o pět vteřin, by mohly zcela eliminovat závodní prvky, nebo je alespoň značně ztížit. Tuto obavu vyslovily největší hvězdy F1.
Trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton se domnívá, že nárůst úrovně přítlaku bude důvodem, proč bude prakticky nemožné se udržet v závětří vozu natolik blízko, aby mohl být realizován předjížděcí manévr. Podle něj takový stav nijak nezlepší celkový dojem z F1 a nijak to nepřispěje k větší atraktivitě.
"Myslím, že potřebujeme větší mechanický grip a menší aerodynamický »stín« za vozem, abychom se dostali dostatečně blízko a mohli předjíždět. Pokud nám aerodynamika dovolí být zajíždět o pět vteřin na kolo lepší časy, nic se nezmění, jenom pojedeme rychleji," domnívá se Hamilton.
Mechanický přítlak
Jiného názoru je závodní ředitel FIA Charlie Whiting, podle něj jsou takové obavy zcela neopodstatněné. Zvýšení rychlosti totiž poplyne z mechanického přítlaku v součinnosti s většími pneumatikami.
"Měli jsme s techickými řediteli každého týmu bezpočet sezení, proto jsme disponovali celou řadou návrhů od obrovského až k minimálnímu přítlaku. Ale vše je založeno na předpokladu, že výrazně navýšíme mechanickou přilnavost. Takže jsme celkem nevyhnutelně skončili někde uprostřed. Je nesprávné tvrdit, že předpokládané časy na jedno kolo jsou pouze důsledkem mechanického přítlaku, protože tak by to nemělo být," vysvětluje Whiting.
"Celá myšlenka je taková, že polovina zrychlení bude důsledkem zvýšení mechanického přítlaku a druhá z aerodynamického přítlaku. Po celou dobu jsme brali na zřetel, že jedním ze základních principů zůstává, aby vůz stíhající soupeře neměl v jeho závětří ztíženou roli. To jsme udělali a myslím, že nejlepší cestou je vzít v úvahu názor každého zúčastněného," pokračuje Whiting.
Předjížděcí manévry
Podle prezidenta FIA Jeana Todta proběhly v rámci Grand Prix v Bahrajnu klíčové úvahy ohledně balíčku pravidel pro rok 2017, které mají vést k tomu, aby se předjíždění neztěžovalo.
"Náš mandát žádá, abychom ukázali Formuli 1 jako vrchol motoristického sportu, udělat monoposty rychlejší, efektivní a usnadnit předjíždění, současně ale všeho dosáhnout při slušném rozpočtu. To je náš cíl," prohlásil Todt.
Pirelli očekává podklady pro další práci
Jedním z nejdůležitějších položek pravidel roku 2017 bude přístup dodavatele Pirelli, aby poskytl odpovídající pneumatiky umožňující dosahovat vozům lepších výkonů. Whiting při této příležitosti zdůraznil, že během několika příštích dnů FIA bude připravena poskytnout Pirelli náležitou instruktáž s vysvětlením, jaká typová charakteristika pneumatik bude pro rok 2017 nutná.
"S Pirelli jsme o tom delší dobu diskutovali. Na začátku února jsme se se zástupci Pirelli sešli v Miláně a byli jsme požádáni, abychom je seznámili s našimi cíli, kterých by měli v průběhu svého nového kontraktu dosáhnout. Jsme připraveni předat Pirelli soubor požadavků, které by měli v rámci smluvního období dosáhnout. Jde o trvale probíhající proces," dodává Whiting.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.