Vyřazovací systém kvalifikace měl být nejspíš další ozdravnou kůrou F1, místo toho se však těší zjevné nelibosti. Jenže - co s ním? Investovalo se nemálo peněz do všech oblastí jeho prosazení a teď by měl po dvou závodech skončit na smetišti dějin?
Máme ještě v dobré paměti Austrálii, kdy byl nový formát kvalifikačních jízd označen za fiasko a týmy se hodlaly vrátit k původní variantě, kterou jsme znali z předchozí sezóny. Jenže prezident FIA Jean Todt jejich hlas nevyslyšel, prostě jim vůbec nedal příležitost, aby si své přání stvrdili hlasováním. Když i v Bahrajnu proběhla "napínavá" kvalifikace ve stejné intenci jako v Melbourne, týmy se v den závodu sešli před jeho začátkem s Ecclestonem a Todtem, aby se pokusili dosáhnout řešení. A tady se opět rozbíhají dohady a otázky
V sobotu, po dlouhém časovém období, kdy trať zela prázdnotou, prohlásil šéf Mercedesu Toto Wolff: "Pokud někdo zkusí systém zablokovat, tak ho veřejně v paddocku ukřižujeme!" Bylo to pochopitelně myšleno s nadsázkou, ale význam byl zřejmý - bylo by naprosto nesmyslné nadále u eliminační podoby kvalifikace zůstávat. Ba co víc, týmy se vzácně shodly, že návrat k formátu 2015 podporují. Všichni, bez výjimky.
Pořád je tu ale dvojice Ecclestone a Todt. Právě Bernie, který doslova v předvečer sezóny požadoval změnu kvalifikačních jízd, náhle zase hlasitě podporuje nový systém a dokonce prohlásil, že "miluje" to, co viděl v sobotu. Byl ale opravdu na okruhu Sakhir a nedíval se třeba na přenos volby Miss ČR?
Už i týmy jsou poněkud perplex z takových zvratů a nechápou podobné extrémy, dokonce to šlo tak daleko, že někteří týmoví bossové soukromě před závodem ventilovali své názory přítomným novinářům. Můžeme se ještě patrně dočkat hodně zajímavých komentářů. Ostatně paddockem i názorovými fóry se šíří přesvědčení, že tvrdošíjné setrvávání a odpor k návratu ke starému formátu kvalifiace ze strany Ecclestonea a Todta není ničím jiným, než zoufalou snahou si zachovat tvář a nepřiznat chybu tím, že udělají obrat čelem vzad.
A tak Todt zkouší další kompromisní řešení - zachovat tři kvalifikační části, ale vylepšit je tím, že piloti budou mít k dispozici dva kvalifikační pokusy. Tedy abychom byli přesní, během závodního víkendu v Bahrajnu požádal Todt závodního ředitele FIA Charlie Whitinga, aby přišel s nějakým novým nápadem. Whiting tak učinil a dvojici Todt/Ecclestone se to natolik zalíbilo, že nyní hodlají udělat analýzu takové možnosti. Leckdo si ale povšimne, že takové řešení odporuje Ecclestoneovým dalším nápadům ohledně převracení startovního roštu. Pokud budou mít piloti k dispozici dvě kola, prvek náhody se ještě víc poníží. Spíš se tak opět ukazuje, že pánové jsou mezi mlýnskými kameny a hledají nějaké rozhodnutí ad hoc, aby uklidnili nejen reptající veřejnost, ale i své blízké poddané.
S čím tedy máme počítat v Číně? Těžko říci. Změny se kolikrát dělají doslova pár hodin před začátkem závodního víkendu. A leccos o stavu a náladě v paddocku vyjadřuje názor Toto Wolffa po závodě, když popsal situaci jako "politický čurbes" a "šílenství". Jeho slova byla označena jako vzácný záblesk rozumu v tomto žalostném procesu.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.