Piloti F1 vyzvali k přepracování sportovně "zastaralého" a "strukturálně nemocného" procesu vytváření pravidel a chtějí zabránit frustraci týkající se směru, jakým závody Grand Prix putují. Učinili tak formou otevřeného dopisu.
Ten je důsledkem celé řady připomínek předních pilotů, včetně Sebastiana Vettela, Fernanda Alonsa a Lewise Hamiltona. Byl zveřejněn 23. března 2016 a je v něm naznačeno, že se F1 ubírá špatnou cestou, z čehož jsou všichni piloti nešťastní. Dopis byl adresován zúčastněným stranám, fanouškům a přiznivcům.
Hlavní představitelé GPDA - předseda Alex Wurz a ředitelé Jenson Button a Sebastian Vettel prohlásili, že nastal čas k přijetí nových opatření a nové struktury řízení. Piloti se proto domnívají, že zainteresované strany by se měly mnohem více zaměřit na promyšlený postup, jak udržet F1 na vrcholu motoristického sportu. Jako jeden z posledních prohřešků považuje Asociace pilotů neustálé změny v plánech na zavedení vyřazovací podoby kvalifikace.
Grand Prix Drivers Association (Asociace pilotů F1, GPDA) v posledních letech nastoupila pod vedením Alexandra Wurze mnohem aktivnější kurs při prosazování pozitivních změn ve prospěch motorsportu. Wurz se v roce 2015 podílel na velkém průzkumu fanoušků F1 a intenzivně pracoval na propojení s FIA ohledně otázek bezpečnosti a dalších pravidel.
Úplné znění otevřeného dopisu GPDAVážené zúčastněné strany Formule 1, příznivci a fanoušci.
Jako piloti Grand Prix bychom chtěli ze své pozice prohlásit následující: My, piloti, milujeme náš sport. Od dětství jsme snili o závodění v nejrychlejších vozech nejlepších týmů na nejlepších okruzích proti nejlepším pilotům světa. Snažíme se mezi sebou bojovat a téměř bezvýhradně milujeme F1, která z nás s největší pravděpodobností učinila jedince s nejčistším zájmem o F1, společně s našimi fanoušky.
Formule 1 se v současné době potýká se složitým globálním ekonomickým prostředím, rychlými změnami v chování fanoušků a zásadním posunem v televizním a mediálním prostředí. Z toho důvodu je nutné učinit ze strany vedoucích představitelů dobře promyšlené úpravy.
Cítíme, že některé změny pravidel - jak po stránce sportovní, tak technické, včetně určitých obchodních oblastí - jsou nebezpečné, neřeší většinu problémů našeho sportu a v některých případech přímo ohrožují jeho budoucí oblibu. Víme, že mezi lídry tohoto sportu - ať už to jsou majitelé, zástupci řídících orgánů, týmů a dalších zainteresovaných stran - by měl každý jedinec jednat s těmi nejlepšími úmysly.
Proto jsme jako piloti došli k závěru, že rozhodovací procesy v našem sportu jsou zastaralé a špatně strukturované, což zabraňuje dosažení pokroku. Ve skutečnosti spíš vedou k opačnému extrému, který může skončit ve slepé uličce. Mělo by být naším cílem zabránit tomuto negativnímu jevu s ohledem na příští generace fanoušků stejně jako kompomis pro další globální růst.
Chtěli bychom požádat vyzvat majitele týmů a všechny zúčastněné strany F1, aby zvážili restrukturalizaci svého vlastního jednání. Budoucí směr a rozhodnutí v F1, ať půjde o krátkodobé, dlouhodobé, sportovní, technické nebo obchodně orientované záležitosti, musí být založeno na jasném hlavním plánu. Takový plán může odrážet hlavní zásady a základní hodnoty Formule 1 jako takové.
Musíme zajistit, aby F1 zůstala sportem, prostředím vyrovnaných soubojů nejrychlejších pilotů v mimořádných strojích na nejlepších závodních tratích. Formule 1 si zachová svou tvář jen s nejlepšími týmy a okruhy, s partnery a dodavateli způsobilými se účastnit elitního šampionátu.
Formule 1 se nepochybně etabluje jako vrchol motoristického sportu a jako jedna z nejsledovanějších a nejpopulárnějších kategorií na celém světě. My, piloti, chceme společně nabídnout pomoc a podporu F1, aby nyní i v budoucnu byla stále přitažlivá a zajímavá po mnoho dalších let a pro mnoho dalších generací.
Je důležité uvést, že tento otevřený dopis je publikován v nejlepším zájmu nás všech a neměl by být považován za sobecký či za formu jednostranného útoku. Děkujeme za vaši pozornost a možnost převést naše myšlenky do psané formy.
S úctou a jménem Grand Prix Drivers Association - Jenson Button, Sebastian Vettel a Alex Wurz.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.