Piloti F1 vyzvali k přepracování sportovně "zastaralého" a "strukturálně nemocného" procesu vytváření pravidel a chtějí zabránit frustraci týkající se směru, jakým závody Grand Prix putují. Učinili tak formou otevřeného dopisu.
Ten je důsledkem celé řady připomínek předních pilotů, včetně Sebastiana Vettela, Fernanda Alonsa a Lewise Hamiltona. Byl zveřejněn 23. března 2016 a je v něm naznačeno, že se F1 ubírá špatnou cestou, z čehož jsou všichni piloti nešťastní. Dopis byl adresován zúčastněným stranám, fanouškům a přiznivcům.
Hlavní představitelé GPDA - předseda Alex Wurz a ředitelé Jenson Button a Sebastian Vettel prohlásili, že nastal čas k přijetí nových opatření a nové struktury řízení. Piloti se proto domnívají, že zainteresované strany by se měly mnohem více zaměřit na promyšlený postup, jak udržet F1 na vrcholu motoristického sportu. Jako jeden z posledních prohřešků považuje Asociace pilotů neustálé změny v plánech na zavedení vyřazovací podoby kvalifikace.
Grand Prix Drivers Association (Asociace pilotů F1, GPDA) v posledních letech nastoupila pod vedením Alexandra Wurze mnohem aktivnější kurs při prosazování pozitivních změn ve prospěch motorsportu. Wurz se v roce 2015 podílel na velkém průzkumu fanoušků F1 a intenzivně pracoval na propojení s FIA ohledně otázek bezpečnosti a dalších pravidel.
Úplné znění otevřeného dopisu GPDAVážené zúčastněné strany Formule 1, příznivci a fanoušci.
Jako piloti Grand Prix bychom chtěli ze své pozice prohlásit následující: My, piloti, milujeme náš sport. Od dětství jsme snili o závodění v nejrychlejších vozech nejlepších týmů na nejlepších okruzích proti nejlepším pilotům světa. Snažíme se mezi sebou bojovat a téměř bezvýhradně milujeme F1, která z nás s největší pravděpodobností učinila jedince s nejčistším zájmem o F1, společně s našimi fanoušky.
Formule 1 se v současné době potýká se složitým globálním ekonomickým prostředím, rychlými změnami v chování fanoušků a zásadním posunem v televizním a mediálním prostředí. Z toho důvodu je nutné učinit ze strany vedoucích představitelů dobře promyšlené úpravy.
Cítíme, že některé změny pravidel - jak po stránce sportovní, tak technické, včetně určitých obchodních oblastí - jsou nebezpečné, neřeší většinu problémů našeho sportu a v některých případech přímo ohrožují jeho budoucí oblibu. Víme, že mezi lídry tohoto sportu - ať už to jsou majitelé, zástupci řídících orgánů, týmů a dalších zainteresovaných stran - by měl každý jedinec jednat s těmi nejlepšími úmysly.
Proto jsme jako piloti došli k závěru, že rozhodovací procesy v našem sportu jsou zastaralé a špatně strukturované, což zabraňuje dosažení pokroku. Ve skutečnosti spíš vedou k opačnému extrému, který může skončit ve slepé uličce. Mělo by být naším cílem zabránit tomuto negativnímu jevu s ohledem na příští generace fanoušků stejně jako kompomis pro další globální růst.
Chtěli bychom požádat vyzvat majitele týmů a všechny zúčastněné strany F1, aby zvážili restrukturalizaci svého vlastního jednání. Budoucí směr a rozhodnutí v F1, ať půjde o krátkodobé, dlouhodobé, sportovní, technické nebo obchodně orientované záležitosti, musí být založeno na jasném hlavním plánu. Takový plán může odrážet hlavní zásady a základní hodnoty Formule 1 jako takové.
Musíme zajistit, aby F1 zůstala sportem, prostředím vyrovnaných soubojů nejrychlejších pilotů v mimořádných strojích na nejlepších závodních tratích. Formule 1 si zachová svou tvář jen s nejlepšími týmy a okruhy, s partnery a dodavateli způsobilými se účastnit elitního šampionátu.
Formule 1 se nepochybně etabluje jako vrchol motoristického sportu a jako jedna z nejsledovanějších a nejpopulárnějších kategorií na celém světě. My, piloti, chceme společně nabídnout pomoc a podporu F1, aby nyní i v budoucnu byla stále přitažlivá a zajímavá po mnoho dalších let a pro mnoho dalších generací.
Je důležité uvést, že tento otevřený dopis je publikován v nejlepším zájmu nás všech a neměl by být považován za sobecký či za formu jednostranného útoku. Děkujeme za vaši pozornost a možnost převést naše myšlenky do psané formy.
S úctou a jménem Grand Prix Drivers Association - Jenson Button, Sebastian Vettel a Alex Wurz.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.