Piloti F1 vyzvali k přepracování sportovně "zastaralého" a "strukturálně nemocného" procesu vytváření pravidel a chtějí zabránit frustraci týkající se směru, jakým závody Grand Prix putují. Učinili tak formou otevřeného dopisu.
Ten je důsledkem celé řady připomínek předních pilotů, včetně Sebastiana Vettela, Fernanda Alonsa a Lewise Hamiltona. Byl zveřejněn 23. března 2016 a je v něm naznačeno, že se F1 ubírá špatnou cestou, z čehož jsou všichni piloti nešťastní. Dopis byl adresován zúčastněným stranám, fanouškům a přiznivcům.
Hlavní představitelé GPDA - předseda Alex Wurz a ředitelé Jenson Button a Sebastian Vettel prohlásili, že nastal čas k přijetí nových opatření a nové struktury řízení. Piloti se proto domnívají, že zainteresované strany by se měly mnohem více zaměřit na promyšlený postup, jak udržet F1 na vrcholu motoristického sportu. Jako jeden z posledních prohřešků považuje Asociace pilotů neustálé změny v plánech na zavedení vyřazovací podoby kvalifikace.
Grand Prix Drivers Association (Asociace pilotů F1, GPDA) v posledních letech nastoupila pod vedením Alexandra Wurze mnohem aktivnější kurs při prosazování pozitivních změn ve prospěch motorsportu. Wurz se v roce 2015 podílel na velkém průzkumu fanoušků F1 a intenzivně pracoval na propojení s FIA ohledně otázek bezpečnosti a dalších pravidel.
Úplné znění otevřeného dopisu GPDAVážené zúčastněné strany Formule 1, příznivci a fanoušci.
Jako piloti Grand Prix bychom chtěli ze své pozice prohlásit následující: My, piloti, milujeme náš sport. Od dětství jsme snili o závodění v nejrychlejších vozech nejlepších týmů na nejlepších okruzích proti nejlepším pilotům světa. Snažíme se mezi sebou bojovat a téměř bezvýhradně milujeme F1, která z nás s největší pravděpodobností učinila jedince s nejčistším zájmem o F1, společně s našimi fanoušky.
Formule 1 se v současné době potýká se složitým globálním ekonomickým prostředím, rychlými změnami v chování fanoušků a zásadním posunem v televizním a mediálním prostředí. Z toho důvodu je nutné učinit ze strany vedoucích představitelů dobře promyšlené úpravy.
Cítíme, že některé změny pravidel - jak po stránce sportovní, tak technické, včetně určitých obchodních oblastí - jsou nebezpečné, neřeší většinu problémů našeho sportu a v některých případech přímo ohrožují jeho budoucí oblibu. Víme, že mezi lídry tohoto sportu - ať už to jsou majitelé, zástupci řídících orgánů, týmů a dalších zainteresovaných stran - by měl každý jedinec jednat s těmi nejlepšími úmysly.
Proto jsme jako piloti došli k závěru, že rozhodovací procesy v našem sportu jsou zastaralé a špatně strukturované, což zabraňuje dosažení pokroku. Ve skutečnosti spíš vedou k opačnému extrému, který může skončit ve slepé uličce. Mělo by být naším cílem zabránit tomuto negativnímu jevu s ohledem na příští generace fanoušků stejně jako kompomis pro další globální růst.
Chtěli bychom požádat vyzvat majitele týmů a všechny zúčastněné strany F1, aby zvážili restrukturalizaci svého vlastního jednání. Budoucí směr a rozhodnutí v F1, ať půjde o krátkodobé, dlouhodobé, sportovní, technické nebo obchodně orientované záležitosti, musí být založeno na jasném hlavním plánu. Takový plán může odrážet hlavní zásady a základní hodnoty Formule 1 jako takové.
Musíme zajistit, aby F1 zůstala sportem, prostředím vyrovnaných soubojů nejrychlejších pilotů v mimořádných strojích na nejlepších závodních tratích. Formule 1 si zachová svou tvář jen s nejlepšími týmy a okruhy, s partnery a dodavateli způsobilými se účastnit elitního šampionátu.
Formule 1 se nepochybně etabluje jako vrchol motoristického sportu a jako jedna z nejsledovanějších a nejpopulárnějších kategorií na celém světě. My, piloti, chceme společně nabídnout pomoc a podporu F1, aby nyní i v budoucnu byla stále přitažlivá a zajímavá po mnoho dalších let a pro mnoho dalších generací.
Je důležité uvést, že tento otevřený dopis je publikován v nejlepším zájmu nás všech a neměl by být považován za sobecký či za formu jednostranného útoku. Děkujeme za vaši pozornost a možnost převést naše myšlenky do psané formy.
S úctou a jménem Grand Prix Drivers Association - Jenson Button, Sebastian Vettel a Alex Wurz.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.