Od dlouhých dohadů, debat a nápadů přecházíme ke konkrétním činům. Ferrari jako první na dráze vyzkoušelo formu Halo konceptu, ochrany kokpitu a hlavy pilota. Reakce na novinku, kterou předvedl Kimi Räikkönen při třetím testovacím dnu v Barceloně jsou smíšené.
Koncept byl umístěn na Finovo Ferrari po začátku třetího dne testů, ovšem Kimi s ním odjel jediné kolo, vrátil se do boxů a segment byl opět odstraněn. Černě natřené "véčko" je konstruováno se zaměřením na ochranu hlavy a vychází z designu FIA, které plánuje zavedení tohoto systému v příští sezóně. Podle Räikkönena byl výhled z kokpitu "OK". Později se Iceman nečekaně rozpovídal a dodal: "První dojem týkající se viditelnosti je pozitivní. Struktura nijak výhledu nebrání."
Ferrari už se touto variantou nějakou dobu zabývá a především se snaží dosáhnout snížení hmotnosti celého zařízení. Původně vážil Halo koncept téměř deset kilogramů, nyní se podařilo jej "zeštíhlet" o čtyři kilogramy. Tato verze měla být také při testech zkoušena (další snímek z testu najdete zde).
Současná varianta je ke kokpitu pevně připojena, v dlouhodobějším horizontu by se měla horní část zvedat a umožnit pilotovi bez problémů kokpit opustit. Ferrari namontovalo Halo koncept ve středu v noci na vůz a Vettel se pokoušel se z něj dostat. Nicméně bylo rozhodnuto, že zařízení vyzkouší jako vhodnější osoba Räikkönen, takže hned na začátku jízd a za denního světla mohl sdělit své objektivní dojmy, jaké má Halo koncept na cítění a viditelnost ze strany pilota. Jeho reakce je uvedena výše.
Ferrari prueba la nueva protecciónd cabeza piloto pic.twitter.com/ouMWfkOOKY
— Albert Fabrega ES (@AlbertFabrega) March 3, 2016
Prototyp Ferrari je vyroben z uhlíkových vláken, zatímco varianta FIA má za základní materiál ocel. Ovšem FIA předpokládá, že pokud bude koncept v roce 2017 uveden v život, bude jeho konstrukce z lehčích materiálů, což by mohlo navýšit hmotnost vozu zhruba o 5 kilogramů. Jak už bylo řečeno, v případě Ferrari jde pouze o prvotní verzi, která neřeší otázku možnosti rychlého opuštění kokpitu pilotem, což ostatně dokazovalo poměrně komplikované usazení Räikkönena do prostoru pro řidiče.
FIA se zabývá otázkou ochrany kokpitu a především hlavy pilota už několik let, ale mnoho návrhů se vůbec nedostalo do fáze konečného řešení. Například plně uzavřený kokpit, připomínající kabiny stíhacích letounů, byl kritizován nejen kvůli komplikované možnosti pilota se rychle dostat z kokpitu, ale také stran vymršťování nečistot do vzduchu.
Koncept Halo se během posledních 18 měsíců stal asi největším favoritem na realizaci, což podpořil i prezident GPDA Alex Wurz s přáním, aby tato myšlenka byla co nejdříve realizována. Závodní ředitel Charlie Whiting na začátku roku týmy upozornil, že FIA se bude zasazovat o zavedení této novinky už v roce 2017.
"Možná, že v budoucnosti budeme mít vozy s kabinami jako u stíhaček, ale v tuto chvíli je to příliš komplikované řešení a hodně drahé. Bude potřeba mnohem víc času takovou možnost posoudit a řešit. Možná k tomu dojde, protože to má hodně zajímavých aspektů. Ale nyní se odborníci i piloti shodují, že by měl být použit koncept Halo. Jde tu především o bezpečnost a FIA by teoreticky mohla rozhodnout sama, ale jeho zavedení vyžaduje strukturální změny šasi, takže je samozřejmě v zájmu všech zůčasněných, aby se na vývoji tohoto řešení podíleli," komentuje celou záležitost Wurz.
Zdaleka ne všichni jsou ale novým řešením nadšeni. Kromě velkého množství negativních reakcí fanoušků F1 můžeme za všechny uvést názor expilota F1 a komentátora Martina Brundlea, který po shlédnutí Halo konceptu na Ferrari utrousil: "Vypadá to daleko hůř, než jsem se obával. V mnoha ohledech."
Vedoucí FIA v Global Institute for Road Safety Andy Mellor posoudil význam tohoto zařízení při simulovaném testu, kdy Halo koncept čelil nárazu standardního kola F1: „Je impozantní, že i když je zařízení umístěno s ohledem na zajištění ochran ze všech úhlů v těsné blízkosti přilby, stále dokáže zabránit kontaktu letícího kola s přilbou. Zařízení bylo schopno absorbovat obrovské množství energie a kolo úspěšně odrazilo stranou."
Mellor zároveň zdůraznil, že nesmí být v žádném případě podceněna dobrá viditelnost. „Musíme se vyhnout vytvoření jakýchkoli slepých míst, která by byla příčinou nepřijatelného rizika během závodního procesu. Musíme najít strukturu, která poskytne kompletní čelní výhled a binokulární vidění do stran, přičemž monokulární výhled bude Halo konceptem omezen jen minimálně.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.