Vizi nového kvalifikačního modelu postupně kritizovaly nejen veličiny F1, ale i samotní piloti. Bernie Ecclestone navíc připustil, že v podobě původního návrhu by se nestihla zajistit technická podpora dříve, než pro Grand Prix Španělska. Teď je zase všechno jinak.
Jak už jsme uvedli v předchozích materiálech, nejenže mají proti vyřazovacímu formátu kvalifikace výhrady samotní piloti, nelíbí se ani některým expertům. Navíc jim vadí, že autoři nového záměru mění už poněkolikáté jeho podobu. To si myslí například někdejší pilot F1 a současný komentátor Martin Brundle.
Když padl další návrh, že se kvalifikace v novém hávu pojede od Grand Prix Španělska, kritika vzrostla s tím, že je nesmysl měnit jízdy během sezóny. Důvodem pozdějšího zavedení dle Bernie Ecclestonea byl nutný čas na technické zpracování. Podle odpůrců by změnu po čtyřech závodech nepřijali především fanoušci, a právě o ty v posledních letech promotérům F1 jde stále více. Proto si můžeme opět říci - všechno jinak, znovu a lépe.
Nový formát kvalifikace tedy bude vypadat následovně: Q1 a Q2 se pojedou vždy na 16 minut, po sedmi minutách bude po každých 90 vteřinách vyřazen nejpomalejší pilot. Do Q2 tedy po vypadnutí sedmi nejpomalejších postoupí 15 vozů, poté opět stejným způsobem bude eliminována druhá sedmička. Poslední kvalifikační část bude kratší - ve dvanácti minutách bude osm pilotů bojovat o umístění v prvních čtyřech řadách a žádné vyřazování už jim nehrozí.
Protože panovaly obavy, že by ve vyřazovací verzi v Q3 piloti vůbec nevyjížděli kvůli šetření pneumatik na trať, dohodli se v úterý večer zástupců týmů při setkání s Charlie Whitingem, že pro poslední část kvalifikace zůstane zachována stávající podoba. Toto řešení by mělo platit už od Grand Prix Austrálie, tedy v prvním závodě sezóny. Je však otázkou, jestli během oněch dvou týdnů ještě nepadne několik dalších upřesňujících návrhů či konkrétních změn. S ohledem na události minulé by se nikdo nemohl divit.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.