Rio Harjanto se stal vůbec posledním pilotem, který byl potvrzen v letošním složení startovního pole. Při testech v Barceloně na sebe nemile upozornil vlastně jedinou vážnější nehodou při posledním testovacím dnu. F1 je pro něj stále tvrdým hledáním vlastního limitu.
Přesto se třiadvacetiletý Indonésan domnívá, že v posledním týdnu učinil nemalý pokrok ve svých přípravách na sezónu, kdy bude debutovat na závodní dráze. Zároveň však připouští, že nebylo vůbec lehké zvyknout si na nové auto, nové pneumatiky, nový tým a potažmo s tím i novou výzvu.
"Není to nic lehkého. Všichni se snažíme vylepšit náš vůz. Jediné, co k tomu mohu říci, je rozdíl mezi starým autem - loni jsem Mabor testoval - a novým vozem. Opravdu jsem cítil velký rozdíl. Takže je důležité k tomu přistoupit nejen z mojí strany, ale i ze strany týmu. Pokusíme se vůz na první závod připravit co nejlépe a myslím, že to bude klíčový fakt ke splnění našich cílů," říká Harjanto
Musím nalézt své limity pro F1Harjanto ve čtvrtek, když hodiny ukazovaly čas 15:28, ztratil vládu nad svým vozem v zatáčce 4. Bylo to už podruhé, co kvůli němu zavlála červená vlajka - o den dříve se otočil jen o zatáčku dál. Teď ale prolétl zpomalovacím pásem a lehce kolidoval zadní částí s bariérou z pneumatik.
"Chtěl jsem si vyzkoušel své limity, takže jsem najel do zatáčky 4 poněkud rychleji. Bohužel, vůz byl lehce poškozen, takže tím pádem moje odpolední jízdy skončily. Ale jinak šlo o úspěšné dopolední jízdy, podařilo se nám dodržovat náš testovací plán, takže jsme na voze udělali hodně inovací. Doufám, že v příštím týdnu dosáhneme ještě více," vrátil se Indonésan ke svému testovacímu problému.
Nelze srovnávat, rozdíly jsou v lidechHarjanto také popsal základní rozdíl mezi F1 a sérií GP2. Podle něj je zásadní odlišnost v počtu lidí, kteří jsou do týmové práce zapojeni.
"Když se přesunete z GP2 do F1, musíte si toho nutně všimnout. V GP2 máte k dispozici tak dva inženýry a ve Formuli 1 je jich najednou třicet až čtyřicet. Také tu je mnoho další zúčastněných osob a velké množství procesů, které jsem musel absolvovat. Je to opravdu velká změna a budu potřebovat čas, abych si na ní zvykl," popisuje Harjanto své zkušenosti.
"Postupně se mi daří získávat větší jistotu, ať jde o vztah k týmu nebo mým inženýrům. Samozřejmě se pořád učím. Teď na mě čekají další dva testovací dny, tak se budu snažit odvést co nejlepší práci, abych se maximálně připravil na svou první Grand Prix," dodává rodák ze Sumatry.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.