Snaha učinit závody atraktivnější spouští další a další nápady, jak pozměnit hodně dlouho zavedený formát závodního víkendu. Nyní se se svou troškou do mlýna přihlásil vítěz tří Grand Prix, Brit Johnny Herbert.
FIA loni v létě po setkání strategické skupiny F1 oznámila, že obdržela "několik zajímavých a inovativních změn kvalifikačního a víkendového formátu Grand Prix". Poté došlo z různých důvodů k přerušení nebo zrušení pátečních tréninků v Japonsku, Rusku, USA a Mexiku, což některé piloty inspirovalo k žádosti zavedený pořádek změnit. Například Kimi Räikkönen by přivítal zhuštěný dvoudenní program bez pátečních volných tréninků.
S dalším návrhem přišel Johnny Herbert, který v kokpitech Benettonu, Lotusu, Ligieru, Stewartu, Jaguaru, Tyrrellu a Sauberu v letech 1989 až 2000 absolvoval 161 Grand Prix, v nichž se třikrát radoval z vítězství - dvakrát na Benettonu (1995) a v Grand Prix Evropy 1999, kdy přivezl první a zároveň poslední triumf značce Stewart.
"Jsem docela zklamaný, když piloti dávají najevo svůj odpor vůči pátečním jízdám. Nezastávám jejich názor, že jde jen o sběr dat pro inženýry. Když jsem byl v F1, tak jsem chtěl jezdit jak to jenom šlo, a to jsme absolvovali mnohem více testů," uvedl Herbert v rozhovoru pro Downforce Radio na víkendové akci Autosport International v Birminghamu.
"Tak co udělat, aby to fanouškům, ale i pilotům přinášelo více zábavy? Co takhle udělat v pátek hodinu a půl seznamovací trénink v délce devadesáti minut, odpoledne rovnou půldruhahodinovou kvalifikaci? V sobotu by následoval půlhodinový warm-up a poté hodinový závod, z nějž by se započítávaly body do Poháru konstruktérů. Nazvěme ho třeba Týmový závod," spřádá plány Herbert.
Expilot tím naráží na požadavek Lewise Hamiltona, aby piloti měli v závodě větší volnost při volbě závodní strategie. Herbert právě v tom vidí hlavní přínos pro klání nedělní, které by bylo plně v režii jezdců. Logicky z toho vyplývá, že by je za případný neúspěch nemohl nikdo hanět, že špatným výběrem poškodili zájmy týmu. "Bylo by to něco, co chce každý vidět - závod pilotů. Mohou mít rámcovou strategii, ale do závodu půjdou po svém. Ať jedou sami za sebe. Vzpomeňme si na gladiátorské bitvy Senna versus Prost, když spolu jezdili v jednom týmu. Piloti se budou rozhodovat a tím bude vše ještě rozmanitější. Jsme lidé, tak ať máme právo vlastní volby."
Herbert ve svém návrhu vidí smysl v každé ze tří částí, předpokládá, že by se v takovém formátu pozvedla bojová úroveň. "Pátek by byl užitečný, sobota by patřila týmům, neděle pilotů. Právě tohle Formule 1 potřebuje," domnívá se jedenapadesátiletý Brit. Že jeho myšlenka nemusí padnout na úrodnou půdu, dokazuje dřívější reakce Toto Wolffa na Hamiltonův požadavek ohledně volné strategie - podle něj by takovým přístupem mohl "ztratit každý jednotlivý závod".
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.