Pokusy o snížení nákladů v F1 neustávají a volí se různé metody, jak jich dosáhnout. Jednou z možností je radikální návrh výrobců motorů, aby se omezil počet agregátů během jedné sezóny.
Už jsme avizovali, že dodavatelé motorů vůbec nejsou nadšeni vizí nezávislých agregátů, které by měly být uvedeny do F1 v roce 2017. Proto se začalo jednat o rámcových předpisech, které by měly vstoupit v platnost v průběhu několika příštích let. Návrhy musejí být podány do 15. ledna příštího roku k posouzení FIA, která pak rozhodne, zda jsou dostatečně smysluplné a napomohou ke snížení nákladů v F1.
Přestože se debaty ohledně této problematiky teprve rozbíhají a diskuse mezi jednotlivými výrobci jsou v raném stádiu, můžeme definovat už nyní tři hlavní oblasti jejich zájmu:
- Prodloužení životnosti pohonných jednotek tak, aby si týmy vystačily se třemi kusy na sezónu pro každého pilota. To sice způsobí krátkodobé zvýšení výdajů, protože agregát bude muset vydržet sedm závodů, na druhou stranu to však povede k využívání méně sofistikovaných materiálů a snížení nákladů v dlouhodobém horizontu.
- Zmrazení vývoje některých částí pohonných jednotek: půjde o takové komponenty, které podle výrobců motorů dospěly do stádia takové "vyspělosti", že další investice do nich již nejsou dále ospravedlnitelné.
- Definice seznamu náhradních dílů: přesné určení těch částí motoru, jež by mohly pocházet od jediného dodavatele, např. MGU-H a MGU-K, stále by však umožňovaly zachování absolutní svobody v řízení dalších elektrických systémů motoru.
Zmíněné tři oblasti nemusejí podléhat povinnému zavedení už v sezóně 2017, od níž si FIA slibuje podstatnou změnu v oblasti pohonných jednotek. Jedním z klíčových faktorů bude, zda FIA bude či nebude ochotna akceptovat jakékoli zpoždění, nebo zda bude podobné návrhy spojovat s termínem plánovaného zavedení alternativních motorů.
Honda se staví protiJe tu ale stanovisko Hondy, která žádá zachování určitých hybridních prvků pohonné jednotky. Návrh vycházející od Mercedesu, Ferrari a Renaultu hodlal zcela odstranit nákladný systém MGU-H, ale při nedávném setkání výrobců motorů neprošel, protože právě japonská značka považuje tuto součást pohonné jednotky za důležitý důvod svého opětovného zapojení do F1.
Šéf Hondy Jasuhisa Araj naznačil, že do Formule 1 vstoupili za účelem vývoje hybridní technologie, a pokud by pro ni nadále nebylo uplatnění, rovněž by účast Japonců v roli dodavatele motorů ztratila smysl.
Ferrari varuje před krokem zpět
Také Ferrari se v návaznost na nedávnou schůzku v Paříži domnívá, že výrobci by měli hybridní technologii prosazovat. Uvedl to v tomto týdnu při tiskové konferenci v Maranellu ředitel Ferrari Sergio Marchionne. "Když jsme se dozvěděli o myšlence vrátit se k atmosférickému motoru s menším podílem hybridního systému, tak by nám po všech těch snahách snižovat emise přišlo podobné řešení jako krok zpět. Svět se v Paříži rozhodl na posunu kupředu, Formule 1 se tedy musí přizpůsobit."
Výrobci motorů mají přijít se svým návrhem na budoucí formát motorů do 15. ledna 2016, jinak zaúřadují Jean Todt s Berniem Ecclestonem, kteří dostali od FIA mandát k provedení nutných změn pro snížení nákladů v F1 a zlepšení struktury jejího ovládání.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.