Pokusy o snížení nákladů v F1 neustávají a volí se různé metody, jak jich dosáhnout. Jednou z možností je radikální návrh výrobců motorů, aby se omezil počet agregátů během jedné sezóny.
Už jsme avizovali, že dodavatelé motorů vůbec nejsou nadšeni vizí nezávislých agregátů, které by měly být uvedeny do F1 v roce 2017. Proto se začalo jednat o rámcových předpisech, které by měly vstoupit v platnost v průběhu několika příštích let. Návrhy musejí být podány do 15. ledna příštího roku k posouzení FIA, která pak rozhodne, zda jsou dostatečně smysluplné a napomohou ke snížení nákladů v F1.
Přestože se debaty ohledně této problematiky teprve rozbíhají a diskuse mezi jednotlivými výrobci jsou v raném stádiu, můžeme definovat už nyní tři hlavní oblasti jejich zájmu:
- Prodloužení životnosti pohonných jednotek tak, aby si týmy vystačily se třemi kusy na sezónu pro každého pilota. To sice způsobí krátkodobé zvýšení výdajů, protože agregát bude muset vydržet sedm závodů, na druhou stranu to však povede k využívání méně sofistikovaných materiálů a snížení nákladů v dlouhodobém horizontu.
- Zmrazení vývoje některých částí pohonných jednotek: půjde o takové komponenty, které podle výrobců motorů dospěly do stádia takové "vyspělosti", že další investice do nich již nejsou dále ospravedlnitelné.
- Definice seznamu náhradních dílů: přesné určení těch částí motoru, jež by mohly pocházet od jediného dodavatele, např. MGU-H a MGU-K, stále by však umožňovaly zachování absolutní svobody v řízení dalších elektrických systémů motoru.
Zmíněné tři oblasti nemusejí podléhat povinnému zavedení už v sezóně 2017, od níž si FIA slibuje podstatnou změnu v oblasti pohonných jednotek. Jedním z klíčových faktorů bude, zda FIA bude či nebude ochotna akceptovat jakékoli zpoždění, nebo zda bude podobné návrhy spojovat s termínem plánovaného zavedení alternativních motorů.
Honda se staví protiJe tu ale stanovisko Hondy, která žádá zachování určitých hybridních prvků pohonné jednotky. Návrh vycházející od Mercedesu, Ferrari a Renaultu hodlal zcela odstranit nákladný systém MGU-H, ale při nedávném setkání výrobců motorů neprošel, protože právě japonská značka považuje tuto součást pohonné jednotky za důležitý důvod svého opětovného zapojení do F1.
Šéf Hondy Jasuhisa Araj naznačil, že do Formule 1 vstoupili za účelem vývoje hybridní technologie, a pokud by pro ni nadále nebylo uplatnění, rovněž by účast Japonců v roli dodavatele motorů ztratila smysl.
Ferrari varuje před krokem zpět
Také Ferrari se v návaznost na nedávnou schůzku v Paříži domnívá, že výrobci by měli hybridní technologii prosazovat. Uvedl to v tomto týdnu při tiskové konferenci v Maranellu ředitel Ferrari Sergio Marchionne. "Když jsme se dozvěděli o myšlence vrátit se k atmosférickému motoru s menším podílem hybridního systému, tak by nám po všech těch snahách snižovat emise přišlo podobné řešení jako krok zpět. Svět se v Paříži rozhodl na posunu kupředu, Formule 1 se tedy musí přizpůsobit."
Výrobci motorů mají přijít se svým návrhem na budoucí formát motorů do 15. ledna 2016, jinak zaúřadují Jean Todt s Berniem Ecclestonem, kteří dostali od FIA mandát k provedení nutných změn pro snížení nákladů v F1 a zlepšení struktury jejího ovládání.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.